Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Китай смазва мечтите за европейски електромобили

Европа е дала на света някои от най-големите автопроизводители, но губи от Китай в надпреварата за бъдещето на бранша Снимка: Renault
Европа е дала на света някои от най-големите автопроизводители, но губи от Китай в надпреварата за бъдещето на бранша

Европа е дала на света някои от най-големите автопроизводители, но губи от Китай в надпреварата за бъдещето на бранша.

Китай е движещата сила в бизнеса с акумулаторни батерии за електромобили, който европейските лидери приемат за жизненоважен за бъдещето на автоиндустрията и за нейните милиони работници. Европа обаче изостава твърде много зад Китай по отношение на производството, и в бъдеще може да види как големите компании като Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz и Renault започнат да пренасят производството си в Азия.

Това би било смислено решение за компаниите, защото там има най-много клиенти могат да избегнат големи мита върху вносните коли. Производствените фабрики ще се разположат по-близо до веригата за доставки на акумулаторни батерии, които определят около 40% от цената на електромобилите. Има повече смисъл да се произвеждат електрически коли там, където се произвеждат и батериите им.

Около две трети от световния производствен капацитет за литиево-йонни батерии, най-масово използвани в електромобилите, е в Китай, показват данни на консултантската фирма Wood Mackenzie. Европа държи само около 1% от пазара.

Гигантският пазар на Китай

Китай има предимството като най-големият пазар за електромобили в света. Там се осъществяват около половината от продажбите в глобален мащаб, затова международните автопроизводители инвестират мащабно в този пазар.

Volkswagen обявиха, че ще налеят $12 млрд. в производството на електромобили във втората по големина световна икономика. Американският лидер в бранша - Tesla, строи фабрика в Шанхай, която евентуално ще произвежда около 500 000 електрически автомобили годишно, сравнено с около 100 000 годишно в САЩ.

Дори младите европейски компании за батерии избират да инвестират в Китай, вместо в родните си страни.

Холандската фирма Lithium Werks, която вече има две фабрики в Китай, планира да открие нов завод на стойност €1.6 млрд. край Шанхай в сътрудничество с местен партньор.

Огромното съоръжение ще произвежда литиево-йонни батерии, които да захранват около 160 000 коли годишно. Председателят на борда на Lithium Werks Кес Колен коментира, че фирмата инвестира в Китай, тъй като инфраструктурата там е по-добра и е по-лесно да се получат необходимите разрешителни за строителство на фабрика. Компанията казва, че е била отблъсната от количеството формалности, необходими за инвестиция в Европа.

"В Европа има много проблеми и много процедури, които да се спазват. Нужно е много време," казва Колен. Китайското правителство има "дългосрочна визия" за бранша, докато в Европа такава няма, допълва той.

Китай е задал целеви нива за производство на електромобили и предлага стимули за купувачите - това спомага за бума на този бизнес.

ЕС не успява да изгради цялостна и солидна индустриална политика, макар че вече се правят опити за промяна. Европейската комисия обяви план за действие през 2018 г., целящ да насърчи компаниите да инвестират повече в технологии за батерии, включително и чрез предлагане на повече финансиране. ЕК предупреди, че европейските компании са изложени на риск да изгубят влияние над веригите за доставки и екологичните стандарти, ако не успеят да изградят стабилно присъствие в сектора на батериите.

Най-големият глобален играч в бранша е китайската фирма CATL. Най-близките й конкуренти са японската Panasonic и южнокорейската Samsung. Panasonic също работят с Tesla, които произвеждат собствени батерии и строят гигантска фабрика в Невада, за да ги произвеждат в големи мащаби.

Airbus на батериите?

Важна причина Европа да изостане толкова в индустрията на батериите е, че автопроизводителите ѝ се бавят с разработката на електромобили. Доскоро не приемаха електрическите проекти насериозно, като фокусираха ресурсите си върху бензинови модели.

Междувременно китайската индустрия на електромобили процъфтя чрез компании като Geely и подкрепяната финансово от Уорън Бъфет BYD. Страната вече има толкова много производители на електрически автомобили, че някои експерти предупреждават за потенциално пренасищане.

Европа демонстрира известни признаци на напредък. Шведският производител на батерии Northvolt, основан от бивши мениджъри в Tesla, обещава през следващите 6 години да построи най-голямата фабрика за литиево-йонни батерии в Европа. Проектът вече се сблъсква с известни проблеми с финансирането, като разчита на това дали Европейската инвестиционна банка ще отговори положително на искането има за заем от €400 млн.

Плановете на Европа биха могли да се сблъскат и с други препятствия. В последните няколко години Китай ограничава доставките на основни ресурси, които се използват в производството на електрически акумулаторни батерии - например, литий и кобалт.

Някои анализатори твърдят, че последната надежда на Европа е да възприеме същия подход, който имаше към Airbus в авиационната индустрия. Производителят на самолети беше създаден от сливането на няколко съществуващи фирми и сега е единственият сериозен конкурент на американската Boeing.

Ако същото бъде направено за електрическите батерии, това би променило много нещата за европейската автомобилна индустрия.

 

Най-четените