Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Внезапният бум на дизеловите коли в Япония

В съзнанието на японците не съществува такова нещо като "лоша технология". Лоша може да бъде само експлоатацията й, за което е виновен човекът. Снимка: Getty Images
В съзнанието на японците не съществува такова нещо като "лоша технология". Лоша може да бъде само експлоатацията й, за което е виновен човекът.

Токио, октомври 2015. Мащабното автомобилно изложение в японската столица започва в разгара на аферата "Дизелгейт". Край щанда на Volkswagen се разиграва необичайна сцена.

Въпреки че официално компанията няма програма за внос на дизелови автомобили в Япония, мениджърът на VW за страната Свен Щайн излиза на сцената и прави серия от дълбоки поклони пред публиката - традиционен риутал, прилаган като жест на извинение. Щайн моли публиката за прошка заради скандала, който всъщност засяга пренебрежимо малко души в Япония.

Две години по-късно ситуацията за Volkswagen на Автосалона в Токио изглежда напълно променена - макар и не по-малко сюрреалистична.

Въпреки че страни от цял свят правят планове за спиране на дизеловите двигатели от движение и въпреки че Volkswagen залага много сериозно на електрическото си бъдеще като част от новия си чист имидж, на сцената отново излиза мениджър от Волфсбуг и казва нещо забележително: "От днес започваме да внасяме дизелови автомобили и в Япония".

С тези думи локалният ръководител на VW Тил Шеер анонсира, че през 2018 г. в Япония вече ще се продава и моделът Passat 2.0 TDI.

Ако някой си мисли, че по този начин VW иска да се отърве от няколко застояли бройки стари двигатели, които не може да пласира на други места по света, дълбоко греши.

Пазарът на дизелови автомобили в Япония всъщност е във възход: само за първата половина на 2017 г. продажбите на този вид коли са се увеличили с 20%.

Най-голям е ръстът при чуждестранните производители. Всеки пети модел на вносен автомобил (от близо 150 000) идва с дизелов двигател под капака.

Само преди пет години търсенето на подобен тип автомобили е било близко до нулата.

При BMW продажбите са още по-внушителни: вече всяка втора кола от марката, продадена в Япония, е дизеловият модел на Пета серия - 523d. Като се имат предвид и разновидностите на X5 и новия X3, баварската компания очаква още по-висок интерес към дизеловото подразделение.

Това се отнася и за Mercedes.

"Досега продавахме няколко дизелови двигателя най-вече при ML и G-класата. Сега вече дизеловото подразделение представлява близо 30% от продажбите, като има търсене на дизели и при лимузините като C, E и S-класата", казва Тошио Суда, президент на най-големия търговец на Mercedes в Токио, в интервю за германското списание "Шпигел".

Причината за растящия интерес на японските клиенти към дизелите е свързана както с влечението към различната технология, така и с финансови съображения: имат по-нисък разход на гориво, а цената на експлоатация става по-поносима.

Нещо повече: японското правителство стимулира относително по-ниското отделяне на CO2 емисии на дизеловите автомобили с данъчен бонус.

При лимузините като E-класата на Mercedes човек може да спести около 500 000 йени от данъци, ако предпочете дизелов вариант пред бензинов. Това са приблизително 3800 евро.

И докато вносителите на дизелови автомобили инвестират в агресивна реклама на моделите си, този вид двигатели не играят почти никаква роля в производството на местните доставчици.

Honda, Nissan, Mitsubishi и Toyota предлагат дизели само за експорт или за товарни превози. Вместо да произвеждат сами нови двигатели, японските компании са сключили договор с BMW, купуват от тях моторите за европейските си модели и се концентрират върху разработването на алтернативни технологии.

Над 40 процента от продажбите на Toyota се дължат на хибридите. Това е по-висок дял, отколкото дизеловите модели за някои други марки.

Единственото изключение сред японските производители е Mazda.

Компанията предпочита да се различава от останалите с инвестиции в разработването на т.нар. DiesОtto мотор. Преди близо пет години Mazda го приложи в компактния кросувър CX-5, като се превърна в първия японски производител, предлагащ дизелов автомобил на родния пазар. При това с успех - никой друг не продава повече дизели в Япония.

При CX-5 делът на продажбите на дизеловия двигател е близо 70%, а при по-малкия модел CX-3 вече дори не се предлага бензиново решение.

Фактът, че Япония се обръща към дизеловите двигатели точно сега, когато останалите се отричат от него, изглежда тотално необясним за външните наблюдатели.

Онези, които познават японската психология обаче, могат да намерят логично обяснение.

В съзнанието на японците не съществува такова нещо като "лоша технология". Лоша може да бъде само експлоатацията й, за което е виновен човекът.

 

Най-четените