Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Юлиян Чебишев: За България екологичният мотив стои на по-назад при покупка на кола

България е една от малкото държави, в които няма ограничение за възрастта на старите коли и това има цена, която плащаме всички
България е една от малкото държави, в които няма ограничение за възрастта на старите коли и това има цена, която плащаме всички

Г-н Чебишев, откога сте в Хюндай?

От 2003-а, само че не почнах на тази позиция, а от по-ниските нива.

Бил ли сте търговец?

Да, за употребявани автомобили в стария салон в "Дървеница". Говоря за периода 2002-2003-а година.

Кои бяха "златните години" на пазара и предстоят ли отново такива?

Според всички "златните" години бяха между 2005-а и 2008-а година. Тогава пазарът растеше осезаемо, стигнаха се бройки от порядъка на 50 хил. продадени автомобила годишно. От 2009-а нататък спадът стана драстичен.

Сега казват, че има подобряване на пазара, така ли е?

Подобряването се усеща и то се усеща не само в автомобилния бранш, а и като цяло има тренд нагоре. Браншовете, които са най-показателни, на първо място са строителството и недвижимите имоти - когато те тръгнат нагоре, и другите неща се движат в тази посока. И в нашия бранш се чувства, но далеч не така, както беше.

Кой е най-хитовият модел на Хюндай?

Хюндай има един модел, който е така да се каже водещ и много хора асоциират марката с него - това е Santa Fe.

Ненапразно е така, защото този сегмент е водещ в световен и европейски мащаб - SUV сегментът. През 2000-а се появи Santa Fe и имаше само няколко марки, които се брояха на пръстите на едната ръка, които предлагаха автомобили от този сегмент. И една от тях беше Хюндай, затова моделът стана водещ за марката.

Значи е важно да си от първите?

Да, традицията и наследството са в това да си от първите. Хората си спомнят, затова като чуят Santa Fe и го асоциират с Хюндай.

Електрическият IONIQ, както и разновидностите му като хибрид, бяха представени преди две години. Може ли да се каже, че отново уцелихте момента?

С IONIQ наистина сме едни от първите. Първо го представихме във варианта хибрид, около година по-късно излезе вариантът plug-in. Това е единственият автомобил с три вида електрическо задвижване на едно и също купе.

И другото нещо е, че това е една от малкото коли, които предлагат в електрическия си вариант един пълноценен и компактен семеен автомобил - нещо, което само една друга марка предлага на пазара.

Във всички други случаи говорим за автомобил, изцяло профилиран като градски, с лек компромис по отношение на седящите места и най-вече багажното пространство.

Засега IONIQ е един от автомобилите, които наистина предлагат комфорт на возене и на пълноценно вътрешно пространство.

Можете ли да опишете профила на човека, който кара IONIQ?

Това са така наречените технологично насочени клиенти и тези клиенти, които искат да са първи, когато един нов продукт излезе на пазара. Те не са част от мейнстрийм клиентелата,тъй като цената не е лесно достижима за масата клиенти, които биха си позволили нов автомобил. Но това са хора, които искат да са различни.

Значи невинаги екологичният мотив е водещ, но и трендсетърството?

За България екологичният мотив стои на по-задни места в решението за покупка на нов автомобил. Нека да сме честни, положението с автомобилния парк в България е меко казано трагично. За да си купиш такъв автомобил с презумпцията да си еко е като да очакваш, че една лястовичка ще направи пролет.

От този месец за всички клиенти, които се спрат на Хюндай автомобили с алтернативно задвижване - електрически и plug-in - получават бонус зарядна станция за домашни условия, която намалява три пъти времето за зареждане.

Това е бързозарядна станция, която може да се инсталира в гараж, паркинг и дори навън, защото е водоустойчива. Единствено очакваме асистенция от клиента къде да бъде инсталирана, защото все пак има някои особености при инсталацията.

Тук е добре да отбележа - не казвам само за IONIQ, защото след два месеца ще се появи новият представител на марката при електрическите автомобили - KONA Еlectric. Първите автомобили влизат в производство и се надявам до юни да са на пазара. Работим усилено така че един от пазарите в Европа, на който да се лансира, да е България.

Доколкото знам, KONA е доста харесван автомобил като имидж, вече мина година от представянето на модела, как стои пазарно този модел?

KONA е интересен и тренди автомобил, насочен основно към младите хора, и сега ще бъде още по-атрактивен с електрическото задвижване. Тази кола ще бъде с водещ в индустрията капацитет на батерията, който ще осигурява независим пробег до 480 км. Вече почти можем да сме сигурни, че ще можем да стигнем от София до морето с едно зареждане.

Вашето лично мнение за кросоувърите?

Това е по-скоро мода и тя е повсеместна. Очакванията са, че сегментът на този тип автомобили ще продължи да се увеличава до 2030-а. Както виждате, марки на пазара, които никога не са били фокусирани в този сегмент, вече предлагат доста добри модели.

Двете основни причини са чувството за безопасност в автомобила поради високата стойка и позиция на шофиране и на второ място този тип изцяло замести микро и минивановете като семейни коли.

Интересуват ли се хората повече от свързаността в колата, от инфотеймънт системата, или основното, което ги движи, са моторът и конските сили?


Това набира все по-голяма популярност и става все по-водещо, отколкото чисто технологичните параметри на двигателя. Навремето факторът мощност и максимална скорост беше водещ в избора, но тези параметри напоследък са с все по-малко значение.

По-скоро се гледа икономичност, разход на гориво, защото почти нямаме условия за високи скорости, а и глобите са солени, за да можеш пълноценно да експлоатираш един автомобил и да усетиш потенциала, например в автомобил със спортен характер.

Сега мултимедията в автомобила и усещането за хай-тек все повече набира сила. Свързването с мобилния телефон става неизменно. След точно около година Хюндай ще предложи абсолютно независимо управление на автомобила чрез мобилен телефон.

Това означава, че ще можете да си палите колата от вкъщи, че ще можете да я зареждате от вкъщи, че ще можете да си настройвате температурата, да виждате къде се намира колата.

Как се казва приложението?

BlueLink. В Щатите вече работи, в Европа е малко на по-заден план заради различните законодателства.

Какво е мнението ви за автономните автомобили?

Аз лично съм малко скептично настроен. Може би ще има някакво разпространение в различни региони по света, но сме далеч от масовост.

Има ли страх от дизела, заради новините за държави, които ще ограничат движението на дизелови коли?

Мога да кажа, че в момента нямаме осезаемо отдръпване, защото ние сме на светлинни години по отношение на екологичните регулации в сравнение със Западна Европа.

Ако трябва да убедите някого да си купи нова кола, а не тригодишна, какво му казвате?

В България проблемът е, че този кръг клиенти са пренебрежимо малък процент от цялото население. Така че аз бих го поздравил, че разглежда тези два варианта. А това дали ще си купи нов или тригодишен автомобил - това бихме разгледали в детайли като плюсове и минуси.

Има ли риск до 2020-а България да се напълни със старите коли на Германия?

Да, на няколко места го четох това. Аз гледам по-скоро като положителна тенденция, отколкото като отрицателна, защото дори и старите дизели на Западна Европа са много по-нови от средната възраст на автомобилите в България.

Средната възраст в момента е между 20 и 25 години, така че нека да се замислим кое е по-добре - да караме 20-25 годишна кола или да вземем 5 до 7-годишните автомобили на Германия.

Не е ли добре да има регулация за годините, в които може да се ползва една кола?

Не е хубаво, това е задължително. Наскоро дори Албания, която е извън ЕС и имаме чувството, че е по-назад от нас, въведе твърдо ограничение и забрана за внос на автомобили над определена възраст. В момента не си спомням, но мисля, че беше около десетина години.

Мога да кажа, че България е една от малкото държави, в които няма такива регулации и това има цена, която плащаме всички.

Вие какъв модел карате в момента?

Хюндай IONIQ от вече около 9-10 месеца. Беше голямо предизвикателство да взема решение да карам електрически автомобил. 6 месеца преди това бях скептично настроен. Забележките ми бяха към ниския пробег, а и го имаше страхът към новото и недостатъчно изпитаното във времето си. Оказа се, че страховете ми са били абсолютно безпочвени.

Дисциплинирахте ли се повече - къде да спирате, кога да заредите?

Има две основни предпоставки едно семейство да разполага с електрически автомобил. Те са да имате втора кола в семейството, който би ни осигурил безпроблемно усещане да караме извън града, защото инфраструктурата се развива по отношение на зарядните станции.

Има приложение, което показва зарядните станции в Европа, и България е на едно доста прилично ниво и върви добре. Второто е да имате възможност да го зареждате в домашни условия - гараж, паркинг и дори обикновен контакт за 220 волта.

Аз, за 9 месеца, не съм имал нужда от външна зарядна станция в София. Разходът на този автомобил е интересен - 250 км може да се изминат с точно 3,50 лв. Друго предимство е, че паркираме безплатно в центъра на София и няма данъци, което е плюс.

Да, далеч е от инициативите в Западна Европа и Скандинавските страни, където има сериозни субсидии от страна на правителството, но има компенсация в тази насока.

В провинцията вървят ли въобще тези коли?

Да, интересното е, че съвсем скоро един земеделски производител си купи електромобил. Истината е, че интересът към електрическите коли е много голям и повечето производители имат проблеми с доставките. Търсенето е по-голямо от предлагането, въпреки фактора цена. Това е проблем, но е "хубав проблем".

Каква е цената на електрическата KONA?

Цената ще бъде около 10% по-висока от тази на IONIQ, ако е с по-големия капацитет на батерията. Ако е със същия капацитет като на IONIQ - ще бъде малко по-евтина. Зависи от оборудването, но ще е между 65 и 75 хил. лева. Като електрическата KONA е само с предно предаване.

Ускорява от 0 до 100 за около 7,5 секунди. Големият плюс при електрическите коли е, че въртящият момент е наличен от 0 км час. Дори и да не е голяма мощността като конски сили, понеже тези конски сили ги чувстваш постоянно.

Има и други плюсове. Няма го понятието да изключиш двигателя, защото колата стои на едно място и климатикът работи, няма двигател, който да отделя изгорели газове.

Какъв е животът на батерията?

Тя има гаранционен период от 8 години. Засега е наложено като анализ, че една батерия за 200 хил. км пробег капацитетът й ще спадне с 10%.

Прогнозата ви до 2020-а колко ще е пазарът на електромобили в България?

Принципно расте и то осезаемо, но до 2020-а ще си остане пренебрежимо малък, например 1,5%. Аз мисля, че много от хората, които си купуват нови или почти нови автомобили могат да си позволят електромобил.

Искам да кажа, че усещането да се кара електромобил е несравнимо с това да караш автомобил с двигател с вътрешно горене. Ускорението е много приятно, тишината е изключителна.

 

Най-четените