Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Странни, но впечатляващи - суперколите от миналото

Тези "гости" от миналия век са забележителни по един или друг начин Снимка: Pinterest
Тези "гости" от миналия век са забележителни по един или друг начин

Те изглеждат толкова необичайно, че на пръв поглед сякаш идват от бъдещето или от нечия странна фантазия.

Биха се вписали в някое от последните автоизложения заедно с други суперколи с марки като Bugatti и Pininfarina.

Но всъщност тези автомобили са "гости от миналото".

Някои от тях са от 90-те и началото на този век, но има и такива, които се появяват още през 50-те и 60-те години.

Зад едни стои желанието на дизайнерите им да са по-безопасни, зад други - да са възможно най-бързи на пътя. Трети просто са предназначени да смайват с външността си, независимо дали я намираме за красива или крайно необичайна.

Ето няколко автомобила от миналото, които чак е трудно да повярваме, че са съществували.

Sir Vival (1958)

Е, не изглежда много футуристично, но ако смятате, че Fiat Multipla е грозен и изглежда като сглобен от два различни автомобила, Sir Vival е доказателство, че може и по-зле. Той прилича на нещо, родено от кошмарите на някой автомобилен конструктор, но всъщност е замислен с добрите намерения да бъде възможно най-безопасната кола на този свят.

За времето си Sir Vival е можел да мине и за "суперкола" - струвал е около 10 хил. долара. За сравнение - един Cadillac 62 е бил около 5 хил. долара.

Както се вижда от снимките, Sir Vival е съставен от два сегмента като задният е по-висок. Целта е била водачът да има максимално добра видимост от позицията си зад волана. Прозорецът около мястото за шофьора осигурява видимост на почти 180 градуса.

Масивната гумена броня е трябвало да защитава шасито от всякакви по-сериозни удари. Sir Vival е и един от първите автомобили, снабдени с предпазни колани. Създателят на колата - Уолтър Джером от Масачузец - обаче пропуска факта, че кола от две части се управлява доста трудно.

Това, в комбинация със странния вид на Sir Vival, го обрича на провал. Все пак в няколко гаража из САЩ могат да бъдат забелязани екземпляри от модела.

Ghia Gilda (1955)

Тази кола е смайвала посетителите на едно и две автошоута, като според слуховете формата й е била постигната във въздушен тунел.

Необичайният външен вид определено е изпреварил времето си, но носи на автомобила освен много похвали и доста критики.

Най-спорна е била скоростта, която се предполага, че Ghia Gilda е можела да развие.

Създателите казват, че има капацитет да достигне до 225 км/ час - невъобразима за 50-те години на XX век скорост. Според други обаче Gilda така и не успява да достигне обещаната скорост.

След представянето си на изложението в Торино колата обикаля още няколко шоута из Европа и потегля към САЩ. Там е звездата по стил и елегантност на всички автомобилни изложби и общо взето дори и не й е предоставен шанс да покаже дали наистина е толкова мощна и бърза.

Последният й собственик е реставраторът Скот Гръндфорд, който е доволен да държи Gilda само като експонат в колекцията си.

SAAB 906 Turbo (1981)

Още един автомобил в списъка, който изглежда като две коли, съединени в една. SAAB 906 Turbo е с шест колела и е най-голямата кола, която марката някога е произвеждала. Дизайнерът му - Лийф Мелберг - създава още няколко забележителни модела, но този определено е най-запомнящ се.

С обща дължина от пет метра и 30 см 906 Turbo изглежда впечатляващо, особено в профил.

Той може и да не е бил машина за високи скорости, но е бил оборудван с видео, стерео система с 16 колонки, охлаждащ мини бар, радиостанция, детектор за радари, аларма - може би най-добре оборудваната кола по шведските пътища.

Както може да се очаква от подобен мастодонт, автомобилът така и не се превръща в обичайно за потребителите превозно средство. Вместо това 906 Turbo става ходеща реклама на компанията за тунинг Mellberg Custom.

Иначе единственият екземпляр от автомобила "умира" преди 19 години в автоморга в град Варбери, югозападна Швеция.

Yamaha OX99-11 (1992)

Има коли, които изглеждат невъзможни за производство. Има и такива, които са изключително интригуващи в техническо отношение. Тази Yamaha съчетава и двете. От нея има произведени само три прототипа.

Амбициите на производителя са ясни - кола, достойна за "Формула 1", но подходяща за обикновените пътища.

Такива изказвания през 90-те правят и от Ferrari, но технологията на OX99-11 повече се доближава до обещанията. Шасито на колата е от карбон, а под него е бил предвиден 12-цилиндров двигател.

Според някои източници Yamaha-та е била готова да влезе в серийно производство в края на 1992 г. и може би да се превърне в един от най-големите автомобилни хитове в историята. Журналисти от автомобилни издания дори карат най-добре разработения прототип и пишат ревюта за колата.

Yamaha обявяват, че OX99-11 ще се продава за около 1 млн. долара. Малко след това проектът е замразен заради бюджетни дефицити.

В момента прототипите често биват излагани на различни шоута в Япония.

Lotec C1000 (1995)

Повечето от суперколите се произвеждат в крайно ограничени бройки. Lotec C1000 на Mercedes обаче буквално е единствен по рода си. Създаден в средата на 90-те, той притежава мощност от 1000 конски сили. Автомобилът е с тегло много малко над един тон.

Заради спортния дизайн и техническите спецификации лесно можем да сбъркаме, че моделът е нов или почти нов.

Всъщност колата е създадена по поръчка на петролен магнат от Обединените арабски емирства, който е настоявал да притежава най-бързия автомобил в света. Според производителите Lotec C1000 е имал капацитета да достигне до 430 км/ час, което би го направило по-бърз дори и от Bugatti Veyron.

Ускорението от 0 до 100 км/ час за малко над три секунди също е впечатляващо, дори и по днешните стандарти.

След 1996 г. следите на Lotec C1000. Незнайно как, в началото на XX-ти век колата се появява на аукцион в САЩ и е продадена за 243 хил. долара. Само няколко месеца по-късно автомобилът е обявен отново за продажба - този път в eBay и за цена от 350 хил. долара.

Има данни, че през 2015 г. двуместният спортен модел пак е бил на пазара срещу "скромната" сума от 650 хил. долара. Не е известно дали обаче се е намерил купувач за Lotec C1000.

 

Най-четените