Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Радиото е живо, благодарение на автомобилите

Любовта към радиото не изчезва, а нараства, но просто преминава онлайн. Говорим за радиото в колата, разбира се
Любовта към радиото не изчезва, а нараства, но просто преминава онлайн. Говорим за радиото в колата, разбира се

Радиоводещите по света - а и всички с професия "музикален редактор" - трябва да благодарят, че все още имат работа - но не на слушателите си. Те трябва да благодарят на автомобилите на слушателите си.

В това "Време разделно", когато носителите на музикално съдържание се променят със скоростта на светлината - радиото остава медията, която геройски защитава вековната си слава.

А причината все още да го слушаме в епохата, в която няма нищо по-лесно от това сами да изберем музиката си - са автомобилите.

Благодарение на това, че малко дейности на света изискват повече внимание от шофирането, човечеството продължава да поддържа топла връзката си с радиото. Това е връзка, продължила повече от 80 години, въпреки че вътрешността на автомобилите често е служила като терен за експерименти, които неминуемо са засягали през годините и музикалната уредба.

Защото, когато ръцете, краката, очите и вниманието са ангажирани в управлението на автомобила - няма нищо по-приятно от това да бъде ангажиран и слуха - и още по-добре е, ако това е с приятна музика или говор.

С една дума: радиото е най-добрият спътник, когато мултитаскингът е невъзможен.

И въпреки че сателитното разпространение на радиото заплашва да убие добрия стар FM - този вид медия си остава учудващо устойчива добавка към всеки автомобил. И нещо повече - в близките години не предстои нейното изчезване.

Но предстои нейната промяна.

Всъщност нищо ново: радиото е доказало през годините, че промените са му в стихията: тази медия не само че добре се адаптира - ами често и първа прегръща новите технологии - затова и продължава да бъде част от колата. И както надживя касетофоните, DVD-тата и CD-плейърите, нищо чудно радиото да надживее и MP3-плейърите, монтирани във вътрешността на колата.

Според изследване на Pew Research Center, проведено в САЩ и цитирано от BBC, броят на американците, които слушат онлайн радио, чрез платформи като Pandora, iHeartRadio или Google Play Music, се е удвоил от 2010-та година насам.

Почти три четвърти от тези слушатели използват смартфоните си. От тази група броят на хората, които слушат онлайн радио в своите коли е скочил: 35% слушат поточно радио и в колите си, което е много повече от 21 процента, отчетени през 2013-та, и много повече от едва 6 процента, отчетени през 2010.

С една дума: любовта към радиото не изчезва, а нараства - но просто преминава онлайн.

Медията, оказала се най-гъвкава при промяната на технологичния хоризонт, доказва, че за слушателите няма значение дали музиката ще се разпространява на AM, на FM или чрез сателитен сигнал.

Някога, през 30-те години на 20 век, в САЩ решават да извадят радиото от автомобила, защото се смята, че слушането на музика пречи на съсредоточаването на шофьора или пък го приспива. Но този опит се оказва неуспешен, а производителите все така продължават да монтират радио в колите.

Те ще продължат да го правят, независимо от апокалиптичната промяна в автомобилостроенето, която се задава на хоризонта.

И до ден днешен шофоьрите искат да слушат радио, въпреки че все пак дните на FM-радиото може би са преброени. Във Великобритания вече се говори, че до 2017-та броят на дигиталните радиа, монтирани в новите автомобили ще бъде удвоен, което е гаранция, че дори да изчезне FM-разпространението, радиото ще продължи да съществува през интернет.

А ако действително облачните технологии започнат да свързват автомобилите с домовете ни - каквато е тенденцията - това само ще подсили влиянието на радиото, защото ще направи по-лесен технологичния добър достъп до него.

Последната еволюция на радио формата е сателитното радио.

Sirius XM e компанията, която най-сериозно работи в тази област. Платформата, която подслонява стотици радиостанции, вече се предлага чрез устройства в няколко модела автомобили, произведени в САЩ. Целта на Sirius XМ е до няколко години 75% от новите коли в САЩ да се продават с инсталирани нейни устройства. Така предлагането на сателитната радио-услуга би засегнала около 185 милиона автомобила до 2025-та.

"Присъединих се към компанията през 2004-та, когато каналите на Sirius XM имаха 600 000 слушатели", казва Патрик Рийли, главен вицепрезидент, отговарящ за корпоративната комуникация на Sirius XM. "Сега имаме повече от 30 милиона абонати, въпреки многобройната конкуренция от страна на различни стриймове и въпреки появата на автомобили, свързани с интернет".

Реално радиото предлага две основни неща, които няма да изчезнат с новите технологии: хората обичат да бъдат забавлявани - и обичат да шофират. Затова и във времената на Spotify и Pandora, нагласите не се променят, независимо, че Spotify вероятно скоро също ще бъде предлаган като услуга в новите автомобили.

"Наскоро разговарях с няколко висши мениджъри в автомобилната индустрия и те сериозно гледат към това да предлагат инсталиран Spotify при закупуване на нов автомобил", казва Крис Фангман, директор на IT компанията CSC, специализирана в дигиталните услуги.

Но както Sirius XM, така и Spotify, а и други онлайн музикални и радио провайдъри могат да се сблъскат с неочакван проблем: самоуправляващите се коли.

Всъщност ако не се налага да концентрирате вниманието си върху знаците и изходите от магистралата - всичките предимства на радиото отиват по дяволите.

"Всички услуги, които сега могат да се консумират на задните седалки зад водача, ще бъдат достъпни и за самия шофьор - което означава, че да - съществуването на радиото ще бъде заплашено", коментира Фангман.

А самоуправляващите се автомобили са бъдещето, тъй като почти всеки голям автомобилен производител днес тества роботизирано движение по улиците. Технологичните гиганти като Google и Samsung се конкурират с Toyota, Nissan, Mercedes-Benz, Tesla, BMW и Volvo - и всички обещават страхотни промени, като говорят за появата на самоуправляващи се коли възможно най-скоро - ако може до четири години.

Но анализаторите на индустрията подозират, че отново ще трябват доста усилия, за да бъде убито радиото.

"Очаквам, че радиото ще продължи да бъде основна форма на инфотеймънт в автомобила", смята Фангман. "Но то самото ще се промени. Ще бъдат предложени нови услуги и ще продължи да бъде сред първите медии, адаптиращи новите технологии".

И докато хората продължават да се наслаждават на прости удоволствия като шофирането - те ще харесват и простите удоволствия, които предлага слушането на музика и информация, избрани от някой друг и поднесени по приятен начин.

 

Най-четените