Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Депресиращата роля на един от най-популярните расисти

Актьорът Тофър Грейс се "лекува" от ролята като прави фенски монтаж на трилогията "Хобит" и я превръща в един общ филм. Снимка: Getty
Актьорът Тофър Грейс се "лекува" от ролята като прави фенски монтаж на трилогията "Хобит" и я превръща в един общ филм.

Дейвид Дюк е американски политик и бял националист, който в средата на '70-те години оглавява един от клоновете на расистката организация "Ку Клукс Клан" в САЩ. Официалната му титла е "Велик дракон".

Това, което известният със своите расистки и анти-семитски възгледи мъж прави, е да се опита да ограничи насилието в организацията, да я легализира и да я направи достъпна за възможно най-много членове.

Не и чернокожи такива, разбира се.

Един полицейски детектив обаче успява да се внедри в организацията като по телефона се представя на Дюк за бял.

Тази съвсем истинска история е основата на новия филм на режисьора Спайк Лий "BlacKkKlansman". В ролята на расисткия лидер е Тофър Грейс - актьорът, познат най-вече с участието си в комедийния сериал "That '70s Show".

За снимките на филма Грейс трябва да се вмъкне в кожата на един от може би най-популярните бели националисти и пропагандатори на идеята за бяло превъзходство в историята на САЩ. Подобна роля може да е особено натоварваща, когато реалността в Щатите стряскащо се доближава до времената, в които организацията на Дюк е била във възход.

За Грейс е било повече от смущаващо да се прибере вкъщи след снимачен ден, да си пусне новините и да види как същата тази идеология влияе на американското общество и в момента. Това, че по време на снимките жена му е бременна и ражда дъщеричката им, допълнително усложнява нещата.

"Бях толкова депресиран. Вероятно съм бил ужасен съпруг по това време", разказва актьорът.

За подготовката за ролята той не е търси контакт с истинския Дейвид Дюк. Вместо това отделя месец за подготовка като слуша записи от лекциите на крайнодесния политик и чете автобиографията му. Според Грейс това, което Дюк прави, е да представи расизма по един различен начин, който да го направи по-"апетитен".

Някои зрители вече са изразили тревога, че актьорът е изиграл ролята по един твърде симпатичен начин, но според него симпатиите, които Дюк създава, го правят толкова зъл.


Тофър Грейс като Дейвид Дюк в "BlacKkKlansman".

Всичко това обаче се е отразило психически на Грейс. Неговият начин да се справи със стреса от трудната роля не е да отиде на дълга почивка, а нещо много по-различно - да премонтира цялата фентъзи трилогия "Хобит" на Питър Джаксън в един голям филм.

Това изглежда като занимание, по-подходящо за притежателя на малък YouTube канал, а не за холивудски актьор. Но всеки има своите странности и хобита, а монтажът, изглежда, е страстта на Грейс. Той и преди се е отдавал на такива творческия занимания. През 2012-а се учи как се работи с монтажен софтуер, за да отреже големи части от прикуъл трилогията "Междузвездни войни" на Джордж Лукас. Става дума за Епизоди 1-3, които се появиха в периода 1999-2005-а и бяха посрещнати с много критики от старите фенове.

С помощта на новите си знания актьорът от "That '70s Show" събира трите филма в един общ с дължина едва 85 минути. Дори успява да му организира прожекция за няколко лица от филмовата индустрия. Законови ограничения, свързани с правата на филмите на Лукас, му пречат да организира още прожекции. Този опит обаче отваря пред Грейс вратите на ново творческо предизвикателство.

"Не е като някога да съм искал да монтирам професионално. Това е просто като да се занимаваш с дърводелство в гаража си", разказва актьорът.

Стресът от снимките на "BlacKkKlansman" го кара да се обърне към друга прикуъл трилогия, която е била обект на критики от аудиторията. Филмите по книгата на Дж.Р.Р.Толкин "Хобит" излязоха по кината между 2012-а и 2014 г. и не бяха така добре приети като екранизацията на "Властелинът на пръстените". Една от причините е, че краткият роман "Хобит" беше разтегнат в 3 филма с обща дължина 434 минути (повече от 7 часа).

"Мисля, че може би "Хобит" трябваше да е само един филм и много хора са на същото мнение. Парите са фактор при много от тези поредици. По-добре е, когато водещо е изкуството", казва Грейс.

Той успява да ореже огромна част от филмите и да събере цялата история в едва 2 часа, която според него е "доста по-стегната". Той не е първият, който прави нещо подобно - още през 2015-а се появява фенска версия на филма, носеща името "The Tolkien Edit" (Толкинов монтаж), която е само 4 часа.

"Не знам какво правят другите хора. Отиват за риба?", чуди се професионалният актьор, който е и любител монтажист. "За мен това е страхотен начин да си почивам. Има нещо наистина дзен в това", споделя Грейс.

Изглежда, това вече е единственият начин, по който той има намерение да се докосва до комерсиалната страна на Холивуд. В интервю по време на фестивала в Кан, където беше премиерата на "BlacKkKlansman", Грейс коментира, че се е отказал от студийните филми, защото вече е изкарал достатъчно пари от ролята си в "The '70s Show".

Той няма интерес към франчайзите с много продукции, макар че (или може би защото) изигра злодея Еди Брок/Венъм във филма Spider-Man 3 (2007). Според Грейс всички тези поредици имат артистични корени, но след като направят много пари нещата се променят.

Ролята му в "BlacKkKlansman" е нещо съвсем различно, особено с оглед на това, че филмът се появява на екран година след бунтовете в Шарлътсвил, при които бели националисти и либерали се сблъскаха по улиците на американския град.

Адам Драйвър и Дейвид Джон Уошингтън в "BlacKkKlansman".

Грейс е на мнение, че през повечето време никой не трябва да слуша мнението на актьори по политически въпроси, но според него зрителите трябва да се видят в това, което режисьорът Спайк Лий има да каже чрез изкуството си.

Макар филмът да се фокусира върху проблем на американското обществото, творбите на Лий често получават и международно признание. "BlacKkKlansman" не е изключение като беше повече от топло приет в Кан. Вероятно скоро ще получим възможност да го видим и в по-малките кина у нас. Премиерата в САЩ е на 10 август.

 

Най-четените