Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Коя е българската игра, станала хит в платформата Steam

Ден след като излезе, Surviving Mars стана номер 1 по продажби в Steam. Оттогава добрите отзиви за нея се множат
В Surviving Mars има огромен брой вградени функции и инструменти за модификация
Играта има голям потенциал и изглежда тепърва ще се развива

Човечеството все по-смело гледа към Марс, а Червената планета от много години е вдъхновение за литературата, киното и... видеоигрите.

Геймърите са свикнали да покоряват чужди планети и да градят звездни цивилизации пред мониторите, но не и така, както могат да го правят в една нова българска игра - спечелила голямо внимание с възможностите, които предоставя за колонизиране на Марс.

Surviving Mars е дело на българското студио Haemimont Games, познато ни със стратегическата поредица Tropico (части 3, 4 и 5), екшън ролевата игра Victor Vran и легендарната Tzar: The Burden of the Crown от 2000 г.

Най-новото творение на Haemimont излезе в средата на този месец и се радва на много силен дебют, като само ден след излизането си на пазара стана номер 1 по продажби във водещата платформа за продажба на видеоигри Steam. Над 50 хил. копия от играта бяха продадени само за първите 24 часа, а водещи гейминг медии като IGN и GameSpot написаха положителни рецензии за Surviving Mars (в момента средната й оценка в събирателния сайт за рецензии Metacritic е 78/100).

С какво успява играта да предизвика такъв голям интерес?

В Surviving Mars геймърите имат задачата да създадат и поддържат колонии на Червената планета, работейки с ограничени ресурси и въпреки враждебната среда. Това обаче е само началото - целта е да установите проспериращо и развито общество. И както може да си представите, трудностите, които човечеството ще срещне, когато се опита да превърне Марс в свой постоянен дом, не са никак малко.

Годините опит, които Haemimont Games има в стратегическия жанр, безспорно помагат, но Surviving Mars е колкото стратегия, толкова и симулация.

Играта предлага повечето от нещата, които сте свикнали да очаквате от симулации: хаотичен и труден старт, последван от усещане за спокойствие, когато разберете какво се случва и как да действате ефективно. За това трябва време, тъй като след първоначалните действия като избор на спонсор и управленски профил (това са две от основните неща, които оказват голямо влияние върху начина, по който ще се развие играта ви), единственото, което имате, е една ракета и избрано място, където да кацнете.

По-нататък следват бавните първи стъпки в създаването на колонията, заселването й с малък брой колонисти и постепенното развитие на технологиите и сградите, които ще ви помогнат да превърнете скромната база в процъфтяваща звездна колония.

Surviving Mars е изненадващо реалистична и научна в своята материя, а авторите се опират на законите на физиката, биологията и космическите изследвания, за да пресъздадат елементи като например пясъчните бури на Марс, които се разразяват от силния вятър.

В основата на вятърните турбини в играта е използвано следното научно уравнение: при 100 пъти по-рядък въздух на Марс в сравнение със Земята и х-скорост на вятъра, е възможно да се използват турбини, които работят най-добре при ниско напрежение. Не се притеснявайте, ако ви звучи прекалено научно; играта сама прави голямата част от сметките си, но всеки един фактор трябва да се вземе предвид, точно както подобава на истинска симулация.

Най-голямото предимство на Surviving Mars се крие в хитрия начин, по който всъщност се развива геймплеят.

Като ви кара да създадете огромна инфраструктура, за да поддържате относително малко на брой хора, играта постоянно ви напомня за истинската стойност на човешкия живот. За разлика от повечето стратегии, където ресурсите са сведени до абстрактна цифра в някое меню, тук те имат физическа стойност и са блокчетата, с които постепенно изграждате нещо, което един ден може да бъде нов дом на вашите наследници.

По традиция, стратегическите игри не успяват да намерят почва на конзоли, тъй като интерфейсът, многобройните менюта и управлението са ориентирани преди всичко към работа с мишка и клавиатура. Това се отнася с пълна сила и за Surviving Mars, където тромавото управление си съперничи единствено с неинтуитивните решения за работа с единиците и сградите в колонията ви.

Несъвършенствата на играта са основно функционални.

Липсва например достатъчно гъвкавост при контролирането на камерата, така че получавате или прекалено близък изглед, или панорамна картина, която не ви помага да разгледате добре терена около вас. Управлението на марсоходите, с които изследвате планетата, е излишно трудно.

Нищо обаче не може да се сравни с неадекватния начин, по който се занимавате с вашите колонисти. В играта липсва възможност централизирано да ги подредите и разгледате, а вместо това трябва един по един да ги търсите по картата, за да видите какви са техните нужди. Това е не просто затруднение, а важен проблем, тъй като нивото на щастие на колонистите определя всичко от шансовете за оцеляване на колонията до вероятността да се родят нови бебета.

Ако са доволни и се чувстват комфортно с новия си живот, те дори ще имат свои деца на Марс, които впоследствие може да обучавате в училища и университети. Ако обаче не са доволни, може да започнат да саботират колонията ви, да извършват престъпления или просто да спрат да работят.

Като презентация, Surviving Mars буди смесени чувства - графиката е стилизирана и минималистична, което е подходящ избор, но текстурите не са много детайлни и няма да видите епични космически пейзажи. Добри думи обаче могат да се кажат за оригиналната музика, в създаването на която са отишли доста усилия.

Може би най-същественото е, че Surviving Mars е доста успешен опит за осъвременяване на целия жанр и предлага свежи идеи.

Наличието на т.нар. мистерии, които са препратка към установени конвенции на научната фантастика, придава уникален бонус към развитието на колонията. При всяко преиграване ще се натъкнете на сценарии от популярни вселени като Doctor Who или трудовете на писатели-фантасти като Айзък Азимов и Артър Кларк и ако сте почитатели на фантастичния жанр, със сигурност ще оцените влиянията.

Като цяло, не бива да се учудвате, ако неусетно вземете съдбата на колонията си присърце, особено след като прекарате повече време в развитието й. Затова Surviving Mars е лесна за препоръчване не само за почитателите на симулациите, но и за всички останали, готови да вложат време и старание, за да превърнат Червената планета в дом за човечеството.

Не на последно място, българската игра включва голям брой вградени функции и инструменти за модификация от страна на играещите и има голям потенциал за развитие. А рабира се, от Haemimont ще имат възможност да подобряват Surviving Mars и да премахват недостатъците с бъдещи ъпдейти.

 

Най-четените