Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Разходите за Евроизбори 2019: Кой колко похарчи в кампанията

Разходите за Евроизбори 2019: Кой колко похарчи в кампанията Снимка: Явор Николов

Сметната палата публикува отчетите на политическите партии за разходите, извършени по време на кампанията за Евроизбори 2019.

Най-много пари - малко над 1,79 млн. лв. - за медийно отразяване, плакати и митинги, са похарчени от ГЕРБ, които успяха да вкарат шестима евродепутати в новия мандат на парламента.

Най-неефективна е била кампанията на коалицията "Воля" около едноименната партия на Веселин Марешки, която е вложила над 1,4 милиона лева, без да получи нито едно място в ЕП.

Сред непредставените в Народното събрание коалиции - Демократична България е успяла да направи пробив с мандата на Радан Кънев срещу почти 410 хиляди лева финансиране в предизборната кампания, без да разчита на държавна субсидия. От отчетите на коалицията се вижда, че ДСБ е допринесла с 55 136 лв. към общия бюджет за кампания, докато средствата от "Да България" са значително повече - почти 185 000 лв.

ОБЩО РАЗХОДИ В КАМПАНИЯТА

- ГЕРБ - 1 790 956 лв.
- БСП - 1 759 394 лв.
- ДПС - 1 442 253 лв.
- Воля - 1 419 420 лв.
- ВМРО - 968 804 лв.
- Демократична България - 409 776 лв.
- Атака - 177 583 лв.

СРЕДНО РАЗХОДИ СПРЯМО БРОЯ ЕВРОДЕПУТАТИ

- ГЕРБ - 298 492 лв. х 6 евродепутати
- БСП - 351 878 лв. х 5 евродепутати
- ДПС - 480 751 лв. х 3 евродепутати
- Воля - 1 419 420 лв. - 0 евродепутати
- ВМРО - 484 402 лв. х 2 евродепутати
- Демократична България - 409 776 лв. х 1 евродепутат
- Атака - 177 583 лв. - 0 евродепутати

Най-голям процент от разходите са вложени за медийни услуги, преди всичко в частни телевизии и в електронни издания на вестници, информационни агенции и онлайн-новинарски медии.

БНТ и БНР са получили най-много средства за реклама или участия в платени формати от "БСП за България" (съответно: 69 180 лв. и 22 236 лв.) и ВМРО (63 171 лв. и 15 420 лв.), докато "Демократична България" не е отчела разходи в обществените медии.

Частните електронни медии са привлекли малко над 2 милиона лв. от 7-те най-големи политически сили в рамките на едномесечната предизборна кампания. "Воля" е успяла да изпревари БСП по разходи за ТВ и радио рекламни спотове - 617 696 лв. спрямо 601 124 лв.

ГЕРБ води в класацията по най-много средства, инвестирани в онлайн реклама - 362 544 лв., следвани от БСП с 271 611 лв. Прави впечатление, че управляващите са похарчили повече средства за присъствие в сайтовете, отколкото в традиционните електронни медии.

Дипломатът Стефан Тафров, който беше поставен 2-ри в листата на "Демократична България", е кандидат-евродепутатът, който е допринесъл с най-висока стойност на даренията (непарични средства) в кампанията - 34 392 лв. Радан Кънев, който спечели мандата на ДБ, е дарил малко над 9800 лв.

Сергей Станишев е внесъл 2856 лв. дарение за щаба на БСП и още малко над 7600 лв. непарични средства; дарител сред кандидат-евродепутатите е и социалистът Румен Гечев (малко над 2800 лв.).

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените