Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Твърде популярни: Как вълшебните дестинации се борят с прекалено многото посетители

Каньо Кристалес Снимка: Wikimedia Commons, Mario Carvajal
Каньо Кристалес
Заливът Мая Снимка: Wikimedia Commons, smmohsinnaseem
Заливът Мая
Чинкуе Тере Снимка: Wikimedia Commons, chensiyuan
Чинкуе Тере
Мачу Пикчу Снимка: Wikimedia Commons / Martin St-Amant
Мачу Пикчу
Остров Чеджу-до Снимка: Jungmun Daepo Columnar Joints
Остров Чеджу-до

В последните седмици властите в Тайланд и Филипините обявиха временно спиране на туристическите посещения за две от най-популярните си дестинации.

Първо властите на Тайланд заявиха, че заливът Мая, където е заснет филмът "Плажът", има нужда от принудителна почивка от пристигащите всяка година туристи и фенове, а после президентът на Филипините Родриго Дутерте оповести, че остров Боракай също затваря за няколко месеца, тъй като според него той се е превърнал в претъпкана "помийна яма".

Това не са единствените такива случаи. Различни европейски градове, включително Венеция, Дубровник, остров Скай в Шотландия и още други, са се оплаквали също от това, че през последните години са буквално заляти от посетители.

През 2017 г. Барселона започна остра кампания срещу нелицензираните хотелски услуги в мрежата на AirBnB като заяви, че те завишават цените на наемите за местните хора.

Други места вдигнаха таксите за посетители, за да защитят локациите си. Руанда сега събира 1500 дневно дневно за разрешително за наблюдение на горили.

Разбира се, обаче има и такива дестинации, които търсят своите начин да се справят с прекалената си популярност.

Тайланд: заливът Мая най-после е в почивка

През март властите на Тайланд оповестиха, че затварят прочутия залив Мая, за да получи той кратка почивка. Изолираният залив - с прозрачни води, бели пясъци и варовикови скали - набра популярност като декор за снимките на "Плажът" с Леонардо ди Каприо. Оттогава всеки ден там се изсипват между 4000 и 5000 туристи.

Експерти твърдят, че 77% от коралите в залива Мая са изложени на сериозен риск от увреждане, най-вече заради котвите на прииждащите лодки. Планираната 4-месечна почивка тази година - от юни до септември - не може да реши този проблем.

Твърде късно ли е, за да бъде спасен заливът Мая? Живеещият в Банкок океанолог Тон Тамронгнауасауат не смята така.

"Ако смятахме, че е твърде късно, не бихме направили нищо," коментира той. "Затворихме един от островите, наречен Ко Юнг, преди три години, и коралите се развиват много добре. Ще използваме същата практика в залива Мая и ще опитаме трансплантация на някои корали."

Тайланд затвори за туристи десетки локации за гмуркачи през 2011 г. Ко Юнг, част от веригата от острови Фи Фи и Ко Тачай в националния парк "Острови Симилан", също са забранени за посетители от средата на 2016 г.

Елизабет Бекер, автор на "Претъпкан: Експлозивният бизнес на туризма и пътешествията" също е съгласна със затварянията.

"Мисля, че има резон в затварянето на острови. Има обаче огромен икономически натиск върху Тайланд, особено в тези трудни политически времена. Туризмът е от решаващо значение за икономическото развитие на Тайланд, така че тайландските компании и чиновници се опасяват, че всякакви ограничения на туризма ще застрашат тайландската икономика."

Тамронгнауасауат смята, че затова и е минало толкова много време, преди да се предприемат някакви действия за залива Мая. "Ако живеете в страна, в която повече от 22% от БВП идва от туризъм, ще разберете колко трудно е това. Повечето хора не смятаха, че това би могло въобще да се случи."

Когато заливът Мая отново отвори, той ще е с нов лимит от 2000 туристи на ден, а лодките повече няма да могат да прекосяват рифа в плитчините. Освен това и за следващата година се предвижда заливът да затвори отново за четири месеца догодина.

Уорапой Лимлим, ръководител на националния парк в района, коментира пред Phuket News, че не е сигурен как ще се налага спазването на новата забрана като според него може да има нужда от подкрепления в малкия отряд, който вече патрулира по бреговете.

Италия: Чинкуе Тере пробва с технологии

Туристите не могат да се наситят на петте ярко оцветени скални градове в Северна Италия, известни като "Чинкуе Тере". Регионът с около 5000 жители е национален парк от 1999 г. и понастоящем посреща над 2 млн. туристи годишно.

Хората идват да обикалят по живописните пътеки, свързващи градовете и лозята по терасите. През годините пътеките са изпаднали в разруха заради ерозията и прекалената им употреба.

Популярният маршрут между градовете Риомаджоре и Манарола е затворен от септември 2012, след като група австралийски туристи пострада при свличане. Друг турист по различен маршрут също пострада през уикенда на Великден 2018 г., твърди сайтът La Nazione.

Много се говори за налагане на лимит на броя посетители, но това все още не се е случило.

В последно време властите на парка пробват приложение, което туристите могат да изтеглят, така че те да разполагат с данни за броя на хората по маршрутите в реално време. Когато се покаже червен предупредителен знак, това означава, че маршрутът е претъпкан и посетителите могат сами да преценят дали искат да се присъединят към тълпите. В бъдеще се планира да се въведат виртуални списъци с чакащи.

Посетителите също така биват насърчавани да купят картата "Чинкуе Тере", която дава достъп до маршрутите и до обществен транспорт. Това не е задължително, но доходите от нея отиват за възстановяване на пътеките, както и за други цели.

Ричард Хамънд от GreenTraveller.com коментира, че сега е най-доброто време за промяна по цял свят.

"Хората започват да съзнават все повече начина, по който пътуват и живеят. Правителствата и местните власти имат шанса да действат, защото няма да се сблъскат с негативния отпор, който имаха в миналото."

Перу: Мачу Пикчу се ориентира към времеви слотове

Древната перуанска инкска цитадела Мачу Пикчу е в списъка със задължителни за посещаване места на много запалени пътешественици.

Прочутият Път на инките позволява на посетителите да стигнат пеша дотам - през пейзажи от Андите и облачни гори, което прави изживяването още по-запомнящо се.

И все пак твърде много хора и твърде много неофициални оператори водят до увреждания на маршрута, натрупвания на отпадъци и неконтролируемо къмпингуване.

През 2005 г. перуанското правителство определи лимит на броя хора, имащи правото да изминат пътя по този маршрут в рамките на туристическия сезон. Също така той се затваря всеки февруари за почистване и поддръжка.

Туристите се адаптираха към това. Сега вече те правят предварителни резервации, а туроператорите се налага да спазват регулациите, за да запазят разрешителните си за туризъм.

Обаче туристите продължават да се трупат в самия Мачу Пикчу, който за огромното мнозинство от посетители е достъпен и по други пътища. Това, на свой ред, води до други мерки.

Миналата година властите въведоха нова система, която включва покупка на билет само за сутринта или следобеда, в опит да контролират броя туристи.

Един от местните еколози отбелязва обаче, че това е само кратковременно решение. Известно е, че броят посетители редовно надминава препоръчвания от ЮНЕСКО лимит от 2500 души на ден и местните власти трябва да направят нещо по въпроса.

Южна Корея: остров Чеджу-до

Можете ли да познаете кой е най-натовареният летателен маршрут в света? Миналата година той беше между столицата на Южна Корея – Сеул, и остров Чеджу-до, туристическа дестинация, разположена на около 90 км от континента. Хората пристигат там, за да разгледат вулканичните пейзажи и живописните водопади, както и да посетят еротичен увеселителен парк, който е популярен сред хората на сватбени пътешествия.

През 2017 г. близо 65 000 полета са били извършени между тези две летища - иначе казано, по около 180 всеки ден. Годишно около 15 млн. туристи посещават острова, по данни на South China Morning Post. И това е твърде много за район, котйо не надвишава 2000 квадратни километра.

Кан Уон-бо, ръководител на местна протестна група, коментира пред Korea Times: "Някога девствената природа на Чеджу-до е сериозно засегната, след като той стана популярен сред външни хора. Има много повече отпадъци и задръствания по пътищата."

Катрин Жермие-Амел, консултант по устойчив туризъм, живеещ в Сеул, казва: "Островът е посещаван и от много круизни туристи, които само остават по няколко часа и реално не допринасят за развитието на местната икономика."

По нейни думи е нужна сериозна промяна в това как се оценява успехът на туризма, тъй като досегшаното мнение, че той зависи основно от броя пристигащите туристи, вече не отразява истината съвсем.

Междувременно има притеснения и спрямо въглеродния отпечатък от всички тези полети. А този проблем не изглежда да намира своето решение в близкото бъдеще. Правителството на Южна Корея обмисля откриването на второ летище в южната част на Чеджу-до, което вероятно ще утрои броя туристи годишно и те ще достигнат 45 млн. към 2035 г.

Остров Чеджу-до също така е и особено популярен сред китайските туристи. Разрастването на китайския туристически пазар се приема за причина на сериозно напрежение в региона напоследък.

В случая с Чеджу-до обаче събитията се развиха изненадващо миналата година, когато Китай забрани на туристическите си агенции продажби на пакетни турове до Южна Корея в знак на протест срещу решението на Южна Корея да използва произведена в САЩ противоракетна система, която Пекин приема за заплаха за сигурността си. Понастоящем забраната е отменена.

Колумбия: Каньо Кристалес въведе правила

Каньо Кристалес в Колумбия е сюрреалистична локация - река, която сякаш тече в цветна. Водните растения и светлинни отражения правят така, че на места водата изглежда сякаш червена, розова, светлозелена и жълта. Местните жители в централната провинция Мета я наричат "течна дъга".

И ако някога районът е бил контролиран от бунтовниците от ФАРК и не е имало как да има какъвто и да е туризъм, сега мястото се радва на изключителна попуялрност.

В последните години, особено след подписването на мирното споразумение през 2016 г., посетителите започват да навлизат в дълбините на страната и да виждат с очите си това отдавна фотографирано чудо на природата, като използват за отправна точка малкото градче Макарена.

Каньо Кристалес не посреща чак толкова туристи (около 16 000 през 2016 г.), но въпреки това е изправен пред тежката задача да балансира между безпрецедентен прилив на хора и изключително деликатната екосистема.

Има опасения, че присъствието на повече хора в региона може да доведе до риска от увеличаване на замърсяването и да увреди ценните водни растения.

Необичайно за зараждаща се туристическа дестинация, от самото начало са въведени многобройни строги правила: без пластмасови бутилки, без слънцезащитни кремове или репеленти за насекоми във водата, забрана на плуване в определени зони, никакви цигари, забрана за хранене на рибите. При пристигането си посетителите преминават през инструктаж, за да се гарантира, че тези правила са ясни на всички.

Хенри Кеведо, председател на туристическия борд на Каньо Кристалес, казва, че туризмът тук до голяма степен е бил местен проект, като стотици семейства играят ролята на туристически гидове и хотелиери. Те също преминават през процес на обучение и изучават други езици.

Все още обаче има опасения за околната среда заради евентуално увеличаване на полетите (посетителите обикновено пристигат от Богота, намираща се на около 250 км на север) и с джипове, които превозват хора от градчето Макарена до самата река.

През декември достъпът беше ограничен, за да се даде почивка на реката. Фабер Рамос, един от координаторите на програмата за екотуризъм, коментира пред сайта Semana Sostenible: "Човешкото присъствие може да навреди на репродуктивния процес на растенията. Затова решихме да въведем това ограничение."

 

Най-четените