Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Да си купиш булка във Facebook...

...срещу три коли, 10 хиляди долара и 530 крави. Да, крави Снимка: Getty Images
...срещу три коли, 10 хиляди долара и 530 крави. Да, крави

Човек може да използва най-популярната социална мрежа в света за много неща – за да споделя снимки, през които повечето му онлайн "приятели" отегчено да скролнат; да си пише с двама или трима представители на другия пол едновременно; а също така и да си купува някои неща от т.нар. Marketplace.

Това, което едва ли някой очаква да открие за продан във Facebook, е булка. Но светът е голям, а това, че социалната мрежа е творение на Запада, не означава, че някои народи не могат да го приспособят към своите по особени нрави.

Ето как 16-годишно момиче от Южен Судан беше продадено на човека, предложил най-много пари в търг, проведен в социалната мрежа през ноември.

До аукциона се стига след като в края на октомври семейството на момичето го обявява за продан чрез пост в Facebook. Публикацията е била придружена от снимка на високо момиче с "безизразно" лице, стоящо до друг мъж, пишат от Vice, които първи съобщиха за случая.

В крайна сметка "надпреварата" печели бизнесмен от същата африканска държава, тъй като неговата оферта е била по-добра от тази на четирима други участници (сред които и представител на правителството на Южен Судан).

Публикацията впоследствие е изтрита от служители на Facebook. Според представители на компанията това е станало веднага след като са научили за съдържанието на поста, но вече е било късно – бракът дори е бил сключен.

И преди да си помислите, че това е нещо нормално за африканската държава – не е. В Южен Судан женитбите на непълнолетни лица са забранени, макар тази практика да остава широко разпространена и повече от половината от момичетата да се сдобиват със съпруг преди да са навършили 18. Това сочат данните на групата от граждански организации "Girls Not Brides" (Момичета не булки).

В конкретния случай момичето е било продадено от семейството си на милионер от столицата на страната - Джуба, на име Кок Алат.

За ръката на момичето той предлага 10 000 долара, три автомобила Land Cruiser и... 530 крави. Да, правилно прочетохте – крави.

Неслучайно местни медии определят младата Ниалонг за "най-скъпата булка" в Африка. Въпреки медийното внимание към случая, от Facebook коментират, че са разбрали за ситуацията на 9 ноември – три дни след като момичето вече се е омъжило за бизнесмена и повече от две седмици след първоначалното публикуване на поста на 25 октомври.

Това е първият до момента случай, при който е потвърдено, че социалната мрежа е била използвана за провеждане на търг за ръката на непълнолетно момиче. Огромната зестра, дадена за Ниалонг, обаче създава риска много хора да се опитат да използват Facebook със същата цел, смятат активисти от организацията за правата на децата "План Интернешънъл".

Ясно е, че Facebook е обект на множество критики заради невъзможността да овладее негативното използване на платформата си от хората в развиващите се страни. Това не е и първият подобен инцидент в Южен Судан – през ноември 2016 г. компанията е обвинена от ООН за това, че е позволила разпространението на етническа пропаганда като не е отделил достатъчно ресурси за справяне с проблема.

Преди от екипа на Марк Зукърбърг се защитаваха с трудностите при проверката на постове на всички местни диалекти или някои по-малко разпространени езици. В случая това не е оправдание – постът за продажбата на суданското момиче е написан на английски.

Единственият офис на компанията в Африка се намира в ЮАР. Компанията разчита в голяма степен на местните потребители да подават сигнали за реч на омразата или сходни инциденти.

Това обаче социалните мрежи да бъдат определяни за новия и модерен "пазар за роби" е малко преувеличено. Използването на тези сайтове за подобни цели е забранено, но почти никой не чете правила в интернет, а дори тези, които го правят, рядко ги спазват. Проблемът в случая е модерацията, която с разрастването на Facebook и другите социални мрежи, както и техните сегашни мащаби, става изключително трудна.

И именно това е позволило едно суданско семейство да забогатее с 530 крави, три коли и 10 хиляди долара, а съдбата на едно момиче да бъде решена чрез няколко написани реда в интернет.

 

Най-четените