Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как YouTube звезди правят пари от фалшиви бомбени заплахи

Стриймъри позволяват на други да сеят страх и омраза чрез телефоните им.
Стриймъри позволяват на други да сеят страх и омраза чрез телефоните им.

Джамал Хараз e YouTube стриймър, т.е. излъчва видео на живо в платформата. На 31 май Хараз влиза на среща на катедрата по социология на Вашингтонския университет, а в ръката си държи телефон и селфи стик.

Тогава един от зрителите, гледащи видеото в същия момент, плаща на Хараз да отправи бомбена заплаха.

"C-4 успешно активиран", казва компютризиран глас от високоговорителя на телефона, при което студенти и преподаватели побягват и напускат сградата. Телефонът на Хараз след това отброява обратно до нула и възпроизвежда звука от експлозия.

Самият Хараз няма бомба в себе си, нито има нещо общо с университета. За сметка на това вече има 4,20 долара. Толкова е можел да плати който и да е от последователите му в YouTube, за да накара Хараз да възпроизведе на високоговорителя на телефона си аудио-съобщение по техен избор.

В съдебните документи след арестуването на мъжа за бомбената заплаха прокуратурата отбелязва, че Хараз се е усмихвал в предаването на живо, докато полицията го е арестувала — "сякаш е бил доволен, че арестът ще увеличи популярността му".

Сега Хараз, известен в YouTube като "Arab Andy", е обвинен в отправяне на бомбена заплаха. Грози го потенциална присъда от 10 години затвор и 20 000 долара глоба.

ArabAndy се разхожда спокойно, малко след като е създал паника с фалшива бомбена заплаха в университет. Минути по-късно ще бъде арестуван. Кадър: YouTube

Хараз е един от "IRL стриймърите" в YouTube – мъже и жени, които получават пари срещу това да позволяват на аудиторията да казва каквото пожелае чрез високоговорителя на телефона им, насочен към нищо неподозиращи хора.

Като се имат предвид навиците на анонимните интернет коментатори, тези платени коментари често са призоваващи към насилие, расистки или изпълнени със заплахи. Преди бомбената заплаха, Хараз е стоял пред студенти на лекция във Вашингтонския университет, докато зрител му е платил, за да пусне от телефона съобщение, насочено срещу афроамериканците.

Подобни коментари обаче могат да бъдат и източник на добри доходи за стриймърите и социалните медии, които им дават платформа за изява.

Хараз — относително слабоизвестен стриймър — е казал на полицията, че за месец е изкарал 1000 долара от стрийминг, включително 200 долара, спечелени в последните два часа преди арестуването му. Мъжът печели толкова пари като предава потребителски коментари, че по думите на прокуратурата „той няма никакъв стимул да прекрати действията си", въпреки че е бил арестуван за това.

В сайта GoFundMe дори има кампания, за която се твърди, че набира средства за съдебните разходи на Хараз. До момента са събрани близо 1000 долара, а адвокатът на мъжа отказва коментар по темата.

Хараз обаче не е единствен. Няколко видни "IRL стриймъри" предлагат на зрителите си възможността да платят допълнително за коментари, които да се възпроизведат чрез гласови синтезатор и да се предадат от телефони или високоговорители в опит да бъдат объркани или уплашени случайни хора.

Тези коментари превръщат най-популярните публични стриймове на живо в серия от заплахи, расови оскърбления и сексуален тормоз. Те често са отправени към хора, които не могат просто да се отдалечат – като таксиметрови шофьори или служители в магазини за хранителни стоки, например.

Стриймовете от нашумелия YouTube лайвстриймър "Asian Andy" — който има повече от 400 000 последователи в двата си YouTube акаунта — редовно включват заплащане от страна на зрители за отправяне на антисемитски, расистки или призоваващи към насилие коментари. По време на само едно посещение в университетски кампус и магазин за хранителни стоки, зрителите му плащат да предава на обществени места послания като "германският народ трябва да се въздигне като висша раса" и "всички неверници трябва да умрат".

При това положение не е изненадващо, че Джамал Хараз не е първият стриймър, който си е имал работа с полицията.

YouTube получават неизвестен процент от сумите, заплащани за "супер-чатове". Въпреки че сайтът не предлага сам по себе си опции за гласови синтезатор, други услуги могат да преобразуват YouTube чатовете в изричани на глас коментари. Такова, например, е Streamlabs, избрано от Хараз за неговите платени акции.

Общите правила на YouTube общността включват забрана за отправяне на заплахи и създаване на съдържание, демонстриращо омраза или призиви към насилие. Въпреки това много YouTube потребители, които са използвали чатовете, за да предават заплахи чрез коментарите си, остават активни в сайта.

Заради потенциалната опасност от тормоз, друга платформа – Twitch, призовава стриймърите да не напускат домовете си с включена опция за синтезиране на глас.

Стриймърът от Лос Анджелис Андре Макгриф, който има повече от 50 000 последователи в Twitch под името "Dankquan", започва "кариерата си" като играч на World of Warcraft, който стриймва играта си за зрители и рядко напуска дома си. Потенциалът да печели повече пари обаче го насочва към бизнеса с публичен лайвстрийминг.

Макгриф твърди, че стриймовете, които предлагат гласови синтез, често стават най-"вълнуващи", но въпреки това те също така привличат потребители, които търсят начини да докарат проблеми на стриймърите срещу само няколко долара.

"Те просто искат да бъдат кукловоди в живота ви", коментира Макгриф.

Въпреки че много от коментарите целят да създадат проблеми на стриймърите с полицията, според Макгриф зрителите понякога се опитват да бъдат извратено ефективни — като генерират такъв тип драма и скандали, които привличат внимание в Интернет.

А дори за самия него понякога е трудно да каже, че тези агресивни коментатори не са прави. Той просто вижда плюсовете и минусите, а един голям плюс е, че подобен клип ще се гледа много повече. Това, от друга страна, означава повече интернет слава за стриймъра и много по-голяма потенциална печалба.

 

Най-четените