Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Арт-измамата в Instagram, която задава въпроса кое е истина и кое - не

Улман показва как всичко може да се приеме за вярно онлайн Снимка: Instagram
Улман показва как всичко може да се приеме за вярно онлайн

Пърформънсът на родената в Аржентина Амалия Улман "Постижения и съвършенство" се случи едва преди четири години, но в дигиталната ера изглежда, сякаш е било много по-отдавна.

На пръв поглед проектът изглежда прост - Улман, която в момента е на 29 години, публикува в Instagram поредица от кадри в пастелно розово.

На тях тя е млада, самоуверена и оптимистична жена, отишла в Лос Анджелис да преследва мечтите си. Нещата започват невинно с постинги за хубавото време и "още един прекрасен ден в големия град".

След като се разделя с приятеля си, тя започва с "Не бъди тъжен, че е свършило, а се радвай, че се е случило". А депресията след раздялата е представена в секси селфита в огледалото, намеци, че си е увеличила бюста, сълзливи видеа и нейното възстановяване с йога, медитация и препечени филийки с авокадо. Сред селфитата и вдъхновяващите цитати са снимки на купи с боровинки и разцъфнали цветя.

Улман обича фотографията и да изразява вижданията си за изкуство чрез нея. Instagram разчита на текста и на снимките към него (или обратното) и това е начинът, по който тя работи. Snapchat е посветен повече на действието, а младата жена е посветена на естетиката.

Instagram профилът й събира десетки хиляди последователи, свидетели на това, което изглежда като лично пътешествие.

Но след пет месеца и точно след като е достигнала до 90 хил. последователи Улман разкрива, че всичко това е било пърформанс. Амалия участва в главната роля като полу-реална жена, вдъхновена от поп-културата - млада, успешна, бяла.

През това време тя показва как емоциите и усещанията могат да бъдат инсценирани в социалните мрежи - често заради внимание или от самота.

И докато идеята на Улман печели одобрението на арт-средите, тя среща много критика от последователите си, които са инвестирали време в нея и са се ангажирали със създадения от нея персонаж, а сега се чувстват предадени. Но каква е целта на проекта й? Да разобличи какво точно представляват социалните мрежи.

Четири години, след като Амалия приключва, идеята й се пренася в книга. Тя включва постингите, използвани за реализацията заедно с есета на различни инфлуенсъри.

Къде измислицата среща реалността?

В момента Улман се е насочила към други проекти. Скоро тя представи собствен филм на арт-фестивала Armony в Ню Йорк. Този март артистката летя и за Пекин за първото си солово шоу в Китай. Освен това работи върху книга, посветена на друго онлайн преживяване. Тя и дава време и причина да разсъждава за "Постижения и съвършенство" наново.

Според нея в момента подобно нещо е невъзможно да се случи.

Всъщност през 2014-а Instagram беше относително нова платформа. Основана е през 2010-а, но не става популярна веднага. Закупена е от Facebook през 2012-а. Приложенията в сайта и опцията за директни съобщения още са били в разработка. Но най-важното според Улман е, че тогава Instagram е бил поле за изява на рекламни лица, които взимат сравнително малко за работата си.

Сега всички са почти принудени да са знаменитости, а преди това е в сила само за хората от арт и шоу-средите. Начинът, по който изглеждаш, начинът, по който се представяш - всичко има значение и това е опасното, казва Амалия.

В последните 10 страници на книгата си тя включва скрийншотове с коментари под постингите си. Това е микс от интернет потребители с различни личности и мнения, на някои от които Улман дори е отговорила.

На снимка с продукти за баня на Chanel един последовател пише "На всичко това пише алергия, или поне за мен", което поражда кратък разговор. Размяната на реплики изглежда напълно автентична и още веднъж води до въпроса какво е реално в социалните мрежи и какво - част от постановка.

Улман е доволна за едно - че е оставила на зрителя на всичко това да стигне сам до изводите.

 

Най-четените