Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Теодосий Спасов: Успешният музикант е щастливият музикант

Теодосий Спасов: Успешният музикант е щастливият музикант Снимка: Личен архив

На 1 юли Теодосий Спасов заедно с формацията Western Balkans Band BG, създадена от самия него, ще отбележат края на Българското председателство на Съвета на ЕС с концерт на открито под надслов „Музиката на Западните Балкани". Събитието се организира от Министерство на културата и Министерство на Българското председателство на Съвета на ЕС със съдействието на НДК и ще се проведе в парка зад НДК - новата открита сцена на Двореца от 19:00 ч. Достъпът ще е безплатен.

Познаваме Теодосий Спасов като виртуозен изпълнител на кавал, който може да изсвири стилно всяка фолклорна мелодия. Той първи започва да свири джаз на кавал, а смесването на народна музика с елементи от джаз и класика, са в основата на почти всичките му авторски пиеси. Известен е и със своите оригинални идеи, за осъществяването на които събира музиканти от различни жанрове.

Дни преди концерта Теодосии Спасов отговаря на въпросите ни. За музиката, за умението да смесваш стиловете без да се получи кич и за вярата във всичките й форми.

Как се роди идеята за точно такъв вид концерт, който да обединява фолклора на Западните Балкани?

Получих предложение от фестивала SoFest да сформирам група от музиканти, живеещи в държави от Западните Балкани и да участвам в програмата на първото издание на фестивала през май месец.

Какви са „скритите" послания на тази музика, които изискват по-внимателно слушане, в което не участват само ушите, а ума и сърцето?

Да, този начин на възприятие на музикалното изкуство в най- пълноценен. Посланията всеки слушател индивидуално си ги открива. Моята задача е да споделям личните си постижения и открития на съвременниците си и да ги вдъхновявам в техните посоки на творчество.
На Вас самият, като творец, какво ви дава фолклора?Национална принадлежност, много знания по отношение на народопсихологията на българите, стабилна музикална основа, база за сравнение световната музика въобще.

Кога и как открихте, че фолклора, класическата музика и джазът са отлични партньори?

Не трябва да пропускаме и съществуването и влиянието на поп и рок музиката също. Още в музикалното училище в Котел започнаха моите първи опити да откривам златните нишки на приликите между различните стилове в музиката. По-късно в пловдивската академия заедно със състуденти като Дарин Бърнев, Веселин Койчев и Дочо Панов показахме на практика как може да се смесят стилове и как за първи път кавалът може да бъде универсален инструмент.

Какви са особеностите при смесването на едни толкова различни като оригинално звучене музикални стилове?

При смесването винаги има опасност от предозиране на съставките и да се получи кичозен резултат, има много примери около нас, дори в световен мащаб. Това се случва обикновено поради невежество.
Музиката несъмнено е проводник на идеи с голям заряд, носител на послания, способен да променя. Вслушват ли се обаче в тези послания онези, които пряко диктуват процесите в нашия регион?

Както навсякъде в човешките професионални категории има артисти и аматьори, двата полюса на индивидуалното развитие. По-добре възприемат прогресивните предсказания личностите от Арт нивото, аматьорите и занаятчиите, а дори и професионалистите, са настроени консервативно и бавят или спъват прогресивните процеси.

Какво означава „да вярваш в музиката"?

Ако вярваш това означава, че съществуват, волята, силата и прогресивните мечти.

Какво е различното (освен пространството, разбира се) между музикантът, който свири в Карнеги Хол и този в някой софийски подлез?

Бяха попитали един уличен софийски музикант преди години каква е разликата между него и Теодосий Спасов. Той отговори, че Спасов свири от време на време в концертни зали, докато той, уличният музикант, свири всеки ден на десетки хиляди минувачи, неговата публика.
Хубав пример за философски размисъл.

А общото?

Общото е покровителството на музиката.

Кой музикант е успешен?

Щастливият.

Какво е провалът за Вас?

Тежък урок.

Освен концертите, соловите албуми и всичко останало, сте писали музика за филми и театрални постановки. Какво е различното, когато се създава музика за екрана или сцената?

Както и да избягваме понятието "приложно изкуство", то съществува и си има своята функция. За приложната музика в киното и театъра също се изискват талант и умения. И там има майсторски и несполучливи постижения, редица примери съществуват.

Милчо Левиев Ви нарича „кавалджията на планетата". Списание „Newsweek" казва за Вас, че създавате нов музикален жанр. Как един творец остава „на земята" след такива високи признания?

Титлите се носят, както се носят достойно пагоните на мундира.

Какво е мястото на местния и регионалния фолклор в днешната епоха на все по-размити граници вследствие на глобализацията?

Това представлява нещо, като първообраз на евентуално бъдещи, национални устои.

Какво Ви липсва днес от първите години в родния Исперих?

Моите мили родители и безгрижното детство.

Музикалният инструмент ли избира музиканта, или музикантът - инструмента?

В моят случай, бъдещият музикант избра инструмента.

 

Най-четените