Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

2.7 километра: На борда на най-късия полет на света

На него не се сервират закуски, няма и стюардеси, нито дори тоалетна в самолета. Защото по график този полет отнема минута и половина. Снимка: iStock
На него не се сервират закуски, няма и стюардеси, нито дори тоалетна в самолета. Защото по график този полет отнема минута и половина.

Ако сте чували за островите Оркни, то вероятно е от някой документален филм за каменните кръгове там, по-стари от тези в Стоунхендж.

Паметниците от неолита на островите, разположени в Атлантическия океан на север от Шотландия, не са единственото, с което Оркни може да се похвали. Те са "дом" и на най-късия редовен самолетен пътнически маршрут на света.

На него не се сервират закуски, няма и стюардеси, нито дори тоалетна в самолета. Защото по график този полет отнема минута и половина.

Често обаче разстоянието между островите Уестрей и Папа Уестрей трае само една минута, а рекордът - при подходящ вятър, е 53 секунди. Разстоянието, което се прелита, е 2.7 километра - по-кратко от пистите за излитане и кацане на повечето големи летища.

Линията се обслужва от компанията Loganair, която оперира в най-пленителната част на Шотландия - Хайлендс и островите. Самолетът, който лети между Уестрей и Папа Уестрей, е Britten Norman BN-2 Islander.

"Салонът" му, доколкото може да се говори за такъв, е с размерите на миниван. Местата са 8, като пътниците не могат да избират къде да седнат за краткия полет - те се разпределят според теглото си, така че машината да е балансирана.

На борда освен тях е единствено пилотът. Машината се задвижва с витла, а пътниците виждат всичко в кабината на пилота и могат да наблюдават уредите.

Преди излитане командирът на полета дава през рамо кратки инструкции за безопасността, след това започва да натиска ключове и копчета, а пътниците гледат в захлас как се върти висотомерът и наклона на чертата на хоризонта.

Шумът е оглушителен.

Кацането в Папа Уестрей също е забележително. Там има цели три писти - основна и още две допълнителни, които се ползват при неподходяща посока на вятъра.

Защото макар и миниатюрен, този полет не е толкова лесен. Островите са сред морето и вятърът, особено през зимата, може да е много силен. През лятото често се лети на автопилот, но в останалата част на годината се изискват доста умения - случва се самолетът да каца почти отстрани и изключително косо.

Машината се посреща от противопожарен камион по всички изисквания за безопасност. За него отговарят двама фермери, които оставят основната си работа, докато самолетът каца или излита. Служителката от контролната кула пък отговаря и за пощата, която идва със самолета.

И въпреки че свързва два миниатюрни острова (на Уестрей живеят 600 души, а на Папа Уестрей) само 90, графикът на самолета е натоварен - той лети поне два пъти дневно. Линията е субсидирана от местното управление на островите Оркни. Билетът в една посока струва около 10 лири.

Пътници има. Папа Уестрей може да малък и отдалечен, но там има цели 60 археологически обекта, основно за останки още от неолита, и по линията редовно пътуват учени и студенти.

На острова се намира стопанство, датирано на 3500 години преди Новата ера, което се смята и за най-старата запазена къща в Северна Европа. И е по-стара от пирамидите в Египет.

Освен археолозите, по линията пътуват медицински лица, ако някой от жителите на Папа Уестрей се нуждае от тях, както и самите пациенти - към по-големите острови. Самолетът се ползва и като училищен автобус.

И, естествено, от туристи, привлечени както от миналото на това отдалечено място, така и от идеята да изпитат лично какво е да поемеш по най-късия полет на света.

Освен с Уестрей, полетът осъществява връзката и с летището в Къркуол - столицата на Оркни, от където пък може да се прави прекачване и към основния британски остров. Полетът от Уестрей до Къркуол е цял четвърт час.

Между островите има и превоз по вода, включително и фериботи за коли, но той е по-бавен и не е добър вариант при спешни случаи. А и хората от по-малките острови също имат нужда да ходят до столицата на Оркни - на фризьор, до някоя служба или на работа. И предпочитат по-бързия вариант.

Тази изумителна линия оперира още от 1967 година, но може би върви към края си.

Местните власти планират да построят мост между Уестрей и Папа Уестрей, което вероятно ще приземи най-късия полет на света.

Засега това не е станало - за радост на любителите на авиоромантиката.

 

Най-четените