Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Пропагандната машина на Орбан

Кой е медийният манипулатор, помагащ на унгарския премиер по пътя към нови избори Снимка: Getty
Кой е медийният манипулатор, помагащ на унгарския премиер по пътя към нови избори

Унгарците в неделя ще гласуват за парламент, а министър-председателят Виктор Орбан ще се опита да задържи властта. Важен коз в ръкава му е мъж на име Антал Роган – 46-годишен негов съпартиец с вкус към лукса.

Роган също така е човекът, който дърпа конците в медийната машина на Орбан.

Дългогодишният верен съдружник на премиера ръководи малка ПР империя, чиято основна задача е да разпространява посланията на Орбан по най-различни канали – от билборди на автобусни спирки до редакторски колонки във вестници, от имейли до публикации във Facebook.

Роган помага на Орбан да задържи властта в централноевропейската страна, която се отдалечава все повече от Брюксел. Но с наближаването на изборите, неговият медиен апарат показва признаци на изтощение. Без съветника от Републиканската партия на САЩ Артър Финкелщайн, някога основен двигател зад политическите призиви в Унгария, реториката на управляващата партия „Фидес” започва да се износва.

Финкелщайн съветваше „Фидес” от 2008-а. Той обаче почина миналото лято. Оттогава насам гласоподавателите сякаш постепенно се имунизират срещу постоянните доноси срещу Брюксел, милиардера Джордж Сорос, ООН и САЩ. Загубата на „Фидес” по време на кметски избори по-рано тази година беше лош знак за управляващата партия. В дните след нея някои от основните лица в партията си позволиха публично да критикуват комуникационната стратегия на правителството, опасявайки се, че може би гласоподавателите са били подценени.

Вдигането на децибелите и вкарването на повече енергия в кампанията във Facebook може да помогне на Роган да спечели някои от хората за задаващия се вот. Но без рестарт неговата медийна машина, без значение колко голяма и респектираща е,  по-скоро е способна да достигне само до по-възрастните избиратели. А, както казват и някои негови критици, тя може би се е насочила към грандиозен провал.

„Ще видим на 8 април колко успешна или неуспешна е била тази кампания”, казва Андраш Бенчик, главен редактор на подкрепящото „Фидес” крайно дясно списание „Magyar Demokrata”. Бенчик също така е организатор и на митинги в подкрепа на Орбан.

От кабинета на Роган отказват да дадат коментар по темата.

Да управляваш от сенките

Роган, чиято официална титла е шеф на кабинета на министър-председателя, играе основна роля в правителството на Орбан, но въпреки това стои далеч от светлините на прожекторите.

Неговата потайност може би има нещо общо с негативните обществени реакции, които той понесе след серия от разследвания от анти-корупционния орган на Европейския съюз „ОЛАФ” и от унгарски разследващия журналисти. Става дума за съмнения в корупция по времето, в което той е бил кмет на район на Будапеща. Необяснимо луксозният начин на живот на семейството му също е причина за въпроси от критиците. Те припомнят истории за това как Роган и неговата жена Сисилия са се возили с хеликоптер, наслаждавайки са се на френската Ривиера по време на ваканции, а също така са се появявали и в най-скъпите ресторанти в Будапеща.

Много гласоподаватели си спомнят и че Роган беше посочен като един от основните играчи зад предизвикалата спорове програма за гражданство срещу облигации. Тя беше ръководена от непрозрачни офшорни компании от името на правителството и години наред позволяваше на чужденци да инвестират 300 000 евро в държавни облигации, за да получат унгарско гражданство.

След като във вестника „Свобода на народа” (Népszabadság) се появи информация, че Роган и семейството му са си направили луксозно пътуване с хеликоптер, вестникът беше набързо закрит.

Такива истории помогнаха за това Роган да се сдобие с репутацията на безскрупулен човек, обсебен от идеята за лукс и власт. Въпреки че не е харесван от повечето гласоподаватели, той се издигна в редиците на „Фидес” благодарение на крайната си лоялност към Орбан.

В отплата министър-председателят му довери управлението на негов собствен департамент, който включва Националната агенция за комуникациите (NCO) – потаен клон на правителството, чиито тактики напомнят на министерство на пропагандата от времената на Съветския съюз.

От своята централа на тиха улица в Будапеща, гледаща към река Дунав, NCO ефективно контролира голяма част от медиите в страната, като излива милиони за реклама към тези, които са предпочитани от управниците. В замяната тези медии постоянно изкарват измислени истории, които отразяват дневния ред, наложен от Орбан. В това число влизат и статии за предполагаемите убийства на шведски активисти, протестиращи срещу Сорос.

Департаментът, който се ръководи от лейтенантите на Роган и млади кадри на „Фидес”, също така координира т.нар. информационни кампании или инициативи за национално уведомление, които хулят посочените за врагове на Унгария. Всичко това струва на данъкоплатците десетки милиони евро годишно.

Само за месеците януари и февруари правителството е похарчило 8,1 милиона евро за информационни кампании, насочени срещу Сорос, твърди разследващия портал Atlatszo.

Благодарение на Роган лицето на Орбан може да бъде видяно навсякъде из Будапеща. Снимка: Getty

Пипалата на влиянието

Агенцията на Роган е създадена през 2015-а, но опитите на Орбан да придобие контрол над медиите в страната се простират повече от десетилетие назад във времето.

„Можем да стигнем чак до 2002-а, когато Орбан загуби изборите и обвини за това либералните медии”, казва Ева Богнар, медиен изследовател в Централноевропейския университет. „Тогава той се зарече да създаде една по-консервативна, по-дясно ориентирана медийна среда”, допълва тя.

Орбан събира свои сподвижници, между които приятелят му от детството Лоринц Мисарош и филмовия продуцент Анди Вайна. Тяхната задача е да изкупят местната преса. Скоростта, с която те придобиват нови медии, се увеличава още повече след като Орбан отново става министър-председател през 2010-а. Той назначава Роган, свой довереник от ‘90-те, като глава на новата агенция, за да координира и използва мрежата от шефове на приятелски настроени медии. Целта – Орбан да извлече още повече изгоди от тях.

„На тях (шефовете на медии) им се казва кои са новите врагове на Унгария”, казва Полин Адеш-Мевел, която оглавява отдела за Европа и Балканите в „Репортери без граници”.

Роган никога не е бил мозъкът зад тази инициатива. Неговата работа е по-сходна с тази на координатор, вкарващ определени послания във вестниците и телевизиите. Финкелщайн беше човекът, който сътвори посланията по билбордите в Унгария през последните години.

Много от тях бяха насочени срещу Сорос или Европейския съюз заради това, че насила е натоварил страната с нежеланите си миграционни политики.

Финкелщайн вече го няма, но Роган все още използва цялата мощ на държавата, за да помогне на Орбан. През 2016-а правителството стана вторият най-голям рекламодател в Унгария, а към предпочитаните медии потекоха множество държавни пари. Официално тези медии са собственост на олигарси със силни връзки с правителството, но се забелязва как те публикуват много сходни истории всеки ден.

Често статиите се появяват почти едновременно на няколко различни платформи и дори имат почти идентични заглавия. Медиите често разчитат на руска пропаганда, като понякога цитират като източници руски медии като Russia Today и Sputnik, които са контролирани от Кремъл.

„Министерството на пропагандата под ръководството на Роган изпълнява две цели: да вкара колкото се може повече публични средства в бизнеси, които са близки до Виктор Орбан, и да всее страх сред унгарците”, казва представителят на опозицията Питер Юхаз – един от най-гласните критици на Роган.

Медийната кампания изглежда набира инерция преди изборите в неделя. Много медии твърдят, че западноевропейски държави се сблъскват с „условия на гражданска война” като резултат от миграцията или че ЦРУ е планирало Майдана в Украйна.

На 19 март медии, поддръжници на властта, започнаха да публикуват статии, базирани на тайни записи на лидери на НПО-та и хора, близки до Сорос. Експерти по сигурността подозират, че „Фидес” може да са наели чужди граждани с опит в разузнаването, които са получили фалшиви самоличности, за да записват членове на гражданското общество.

И въпреки тези опити за оформяне на общественото мнение, социологическите проучвания сочат, че гласоподавателите се интересуват по-малко от мигрантската криза в сравнение с правителството.

„Ако не си гласоподавател на „Фидес”, с тази кампания и с този комуникационен процес от 2015-а насам, няма голям шанс да бъдеш убеден да станеш такъв”, казва Габор Поляк от следящата медиите в страната организация „Мертек”.

 

Най-четените