Време е за Супер 2000

42-ото издание на рали „България" е последното доказателство, че дори и в по-малки шампионати като нашия, основното оръжие в битката за успехи и победи са автомобилите версия Супер 2000. Нивото на автомобилния спорт в Европа се вдигна дотолкова, че класическите автомобили от група N вече нямат големи шансове срещу по-новите Супер 2000, въпреки че получиха помощ със сформирането на новата група R4. Но да караме поред.

Завръщането на рали „България" в европейския рали шампионат, след като през 2010 състезанието беше част от световния елит, маркира началото на нов период в развитието на надпреварата - връщаме се на познатата орбита - пилоти с европейски програми, автомобили версия Супер 2000 (задвижване на 4-те колела, атмосферен 2-литров мотор) и най-важното - по-оспорвани битки за победата във всеки един етап и в самото състезание.

Затова и през 2001 рали „България" обещава на феновете интересна битка за победата, въпреки че списъкът със заявки за състезанието не е особено дълъг - 27 екипажа.

Лидерът в европейския шампионат и настоящ водач в първенството Лука Росети е фаворитът за победата у нас, поне на теория. Но италианецът се състезава с автомобил - FIAT Punto S2000, който определено отстъпва на представителите на другите две марки в тази група - Peugeot 207 S2000 и Skoda Fabia S2000. Италианските пилоти имат слабост към нашето състезание и обикновено успяват да наложат волята си над съперниците си тук, като последният категоричен пример за това беше Джандоменико Басо. Басо, също като Росети спечели европейската титла, също на два пъти, след успехи у нас, но „Котешките очи", както е прякорът е всепризнат талант на асфалт. Нещо, което Росети ще се опита да докаже и у нас. Въпреки че го направи на „1000 мили" в Италия.

Съперниците на Росети в рали „България" също са много сериозни - и групата се води от неговия сънародник Лука Бети. Преди няколко години, когато Бети идваше и нас за първи път, това не направи впечатление на никого - италианецът участва в рали школата на баща и син Гераджиеви и италианският специалист Виторио Канева и кара у нас на сняг и макадам. Тогава Бети правеше първите си стъпки в световния рали шампионат с автомобил Супер 1600, а сега вече е един от претендентите за европейската титла.

Същото важи и за чеха Антонин Тлустяк - българските фенове го помнят отпреди няколко години с неговия Citroen Saxo, а сега, също като Бети, Тлустяк е в групата на пилотите, каращи автомобил Супер 2000.

Идеята, че в момента няма друга версия автомобили, която да дава шанс за добро класиране в европейския шампионат, както и в IRC.

И това важи и за нас. Миналата година в българския рали шампионат участваха два автомобила Супер 2000 - Peugeot 207 S2000, каран от Крум Дончев и Skoda Fabia S2000 на Димитър Илиев. Битката за титлата беше спечелена от Дончев, а от началото на сезон 2011 Илиев има две победи от два старта.

За 2011 в групата Супер 2000 се включи и Петър Гьошев - след две трети места в крайното класиране в нашия рали шампионат през 2009 и 2010 и титла в планинския шампионат с Mitsubishi Lancer Evo 9, Гьошев заложи на Peugeot 207 S2000. И за рали „България" четвърти наш пилот влезе в тази малка група - Игнат Исаев също ще кара Peugeot 207 S2000.

Автомобилът на Исаев пристигна в сряда вечерта, в четвъртък той направи първите си тестове с него, кара около 30 километра и успя много точно да определи отношението си към новия автомобил.

„Това е пътят за развитие, това е истинска състезателна машина, колите от група N малко или повече са компромис - обясни Игнат вчера в Боровец. - Тепърва ще свикваме с този автомобил, сделката ни е само за това състезание, ще видим дали ще можем да наемем колата отново този сезон, но идеята ми е да имам по-дългосрочен план - искам да карам такава кола през 2012 и трябва да съм готов."

Спуре 2000 са по-зрелищни от традиционните автомобили от група N, много са близки до колите от група А, за които пилотите казват, че са „истински бегачки" и са доста по-скъпи. Всъщност, това е лошата новина за родния спорт, който подобно на държавата е в икономическа криза. Цената на един Супер 2000 е между 250 000 и 300 000 евро, естествено нов, след като идват високите му експлоатационни разходи, регулярни ревизии и т.н. Но успехите в автомобилния спорт никога не са били евтини. Така и че сега няма да има изключение.

А битката на „суперите" в рали „България" ще си заслужава да се гледа - отново български срещу чуждестранни звезди. И сега отново имаме шанс за българска победа. Защото досега само три пъти наши пилоти са печелили рали „България" - през 1971, 2007 и 2008, а имената им се броят на пръстите на една ръка: Илия Чубриков, Димитър Илиев и Крум Дончев. Феновете искат този списък да расте всяка година.

Новините

Най-четените