![Tyrrell P34 от 1976-1977 година
Р34 е един от най-известните болиди в историята на Формула 1 – четирите малки колела отпред трябва да осигурят по-стабилна предница – двойно повече сцепление на цената на същото аеродинамично съпротивление. Малко по-късно обаче идеята е изоставена, тъй като Goodyear решава да не развива тези малки по размери сликове.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/12/4812/54812/1024x.jpg?_=1583941176)
Р34 е един от най-известните болиди в историята на Формула 1 – четирите малки колела отпред трябва да осигурят по-стабилна предница – двойно повече сцепление на цената на същото аеродинамично съпротивление. Малко по-късно обаче идеята е изоставена, тъй като Goodyear решава да не развива тези малки по размери сликове.
![Brabham BT26 от 1968 година
В края на 60-те години тимовете във Формула 1 търсят начин как да впрегнат въздушните потоци около и над болидите, за да получат по-добро или някакво аеродинамично притискане. Тогава се е смятало, че „полезните” и „чисти” въздушни потоци минават доста над колата, а крилата получават наименования като „етажерки” и „гилотина” – второто се е наложило заради разполагането на крило точно пред пилота. Тези крила обаче не винаги са били достатъчно сигурно закрепени и заради опасността да паднат ФИА бързо ги забранява.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/10/4810/54810/1024x.jpg?_=1583941175)
В края на 60-те години тимовете във Формула 1 търсят начин как да впрегнат въздушните потоци около и над болидите, за да получат по-добро или някакво аеродинамично притискане.
Тогава се е смятало, че „полезните” и „чисти” въздушни потоци минават доста над колата, а крилата получават наименования като „етажерки” и „гилотина” – второто се е наложило заради разполагането на крило точно пред пилота. Тези крила обаче не винаги са били достатъчно сигурно закрепени и заради опасността да паднат ФИА бързо ги забранява.
![Arrows A22 от 2001 година
Изнесените нагоре крила се възраждат в началото на XXI век – Arrows използва подобно решение за Гран при на Монако през 2001. А22 страда от недостатъчно аеродинамично притискане, но крилото над носа е забранено още за следващия старт.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/11/4811/54811/1024x.jpg?_=1583941175)
Изнесените нагоре крила се възраждат в началото на XXI век – Arrows използва подобно решение за Гран при на Монако през 2001. А22 страда от недостатъчно аеродинамично притискане, но крилото над носа е забранено още за следващия старт.
![Всички болиди от сезон 2014
Недомислена промяна в правилата да носа на болидите доведе до грозните предници на колите от миналия сезон и естествено, за 2015 това беше променено.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/13/4813/54813/1024x.jpg?_=1583941176)
Недомислена промяна в правилата да носа на болидите доведе до грозните предници на колите от миналия сезон и естествено, за 2015 това беше променено.
![Williams FW07D от 1981 година
Няколко отбора, сред които Ferrari и Williams търсят повече сцепление на задницата, но нито един от тези шестколесни болиди не стига до участие в състезание. Накрая ФИА забранява колите с повече от четири колела.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/14/4814/54814/1024x.jpg?_=1583941176)
Няколко отбора, сред които Ferrari и Williams търсят повече сцепление на задницата, но нито един от тези шестколесни болиди не стига до участие в състезание. Накрая ФИА забранява колите с повече от четири колела.
![Tyrrell 025 от 1997 година
Х-образните крила на 025 не помогнаха много на Мика Сало.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/15/4815/54815/1024x.jpg?_=1583941177)
Х-образните крила на 025 не помогнаха много на Мика Сало.
![Ensign N179 от 1979 година
Подреждането на радиатори на носа на болида нарежда N179 сред най-грозните болиди в историята на Формула 1.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/16/4816/54816/1024x.jpg?_=1583941177)
Подреждането на радиатори на носа на болида нарежда N179 сред най-грозните болиди в историята на Формула 1.
![March 711 от 1971 година
Странното предно крило не подобрява поведението на колата, от която се оплакват всички пилоти, карали през 1971 за тима, собственост на Макс Мозли.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/17/4817/54817/1024x.jpg?_=1583941177)
Странното предно крило не подобрява поведението на колата, от която се оплакват всички пилоти, карали през 1971 за тима, собственост на Макс Мозли.
![Renault RS01 от 1977-1978 година
Това е първият автомобил с турбо двигател в историята на Формула 1. Колата има нужда от много по-добро охлаждане, което обяснява многобройните въздухозаборници и радиатори, разположени навсякъде където има място.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/18/4818/54818/1024x.jpg?_=1583941178)
Това е първият автомобил с турбо двигател в историята на Формула 1. Колата има нужда от много по-добро охлаждане, което обяснява многобройните въздухозаборници и радиатори, разположени навсякъде където има място.
![Lotus 88 от 1981 година
Изключително рядка конструкция с двойно шаси – едно за окачването и едно за каросерията, която играе ролята на крило и създава огромно притискане. Затова болидът няма предно крило. ФИА естествено, бързо забранява Lotus 88.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/19/4819/54819/1024x.jpg?_=1583941178)
Изключително рядка конструкция с двойно шаси – едно за окачването и едно за каросерията, която играе ролята на крило и създава огромно притискане. Затова болидът няма предно крило. ФИА естествено, бързо забранява Lotus 88.
![Болидите, използващи т.нар „граунд ефект”
През втората половина на 70-те години дизайнерите стигат до идеята, че цялата кола може да играе ролята на крило, за да стои по-добре натисната към пистата. Пробивът е на Lotus, а след това е изкопиран от Ferrari и другите тимове. Обърнете внимание на престилките под бордовете, които оформят вакуум под пода на колата, благодарение на който болидът седи като залепен за трасето.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/20/4820/54820/1024x.jpg?_=1583941179)
През втората половина на 70-те години дизайнерите стигат до идеята, че цялата кола може да играе ролята на крило, за да стои по-добре натисната към пистата.
Пробивът е на Lotus, а след това е изкопиран от Ferrari и другите тимове. Обърнете внимание на престилките под бордовете, които оформят вакуум под пода на колата, благодарение на който болидът седи като залепен за трасето.
![Brabham BT46 от 1978 година
Идеята да се разположи огромен вентилатор под задното крило е еволюция на решение, използвано в Щатите през 60-те години – ролята на огромната перка е да издърпва въздуха под пода на колата и тя отново да седи като залепена. В този си вариант BT46 изкарва едно състезание, след това вентилаторът е забранен.](https://static.webcafe.bg/uploads/images/21/4821/54821/1024x.jpg?_=1583941179)
Идеята да се разположи огромен вентилатор под задното крило е еволюция на решение, използвано в Щатите през 60-те години – ролята на огромната перка е да издърпва въздуха под пода на колата и тя отново да седи като залепена. В този си вариант BT46 изкарва едно състезание, след това вентилаторът е забранен.