Бюджет: 70 млн. долара
Боксофис САЩ: 54,4 млн. долара
"Бездната" е едно от малкото боксофис препъвания на "краля на света" Джеймс Камерън, който в момента държи първите две места с най-касовите филми на всички времена (както в САЩ, така и в световен мащаб) "Аватар" и "Титаник", чиито общи приходи възлизат на 5 милиарда (!) долара. Дето се вика, правим два филма и си плащаме външния дълг.
В годината на излизането си "Бездната" не е приет особено радушно нито от критиката, нито от публиката, която очаква "Пришълците" под водата, а вместо това получава биолуминесцентни "Е.Т."-та и любовна история с вкус на милитаристична ядрена параноя. Впоследствие филмът беше преоткрит на "домашно видео" и днес стои редом до останалите фантастични произведения на Камерън, които се считат за класики в жанра.
Бюджет: 28 млн. долара
Боксофис САЩ: 33,8 млн. долара
"Блейдрънър" на Ридли Скот е един от най-влиятелните филми в историята, който многократно изпреварва времето си. Трябваше да минат десетина години преди (масово) хората да осъзнаят качествата му и съответно той да успее – с появата на режисьорската версия – да възвърне парите, вложени в направата му. Всичко е добре, когато свършва добре, нали?
Първоначалният неуспех на филма донякъде може да бъде обяснен с факта, че в годината на премиерата му целият свят буквално е полудял по „Извънземното” на Спилбърг и на никого не му се гледат мрачни антиутопии и дълбоки философски трактати за това какво означава да си човек.
Няма сладур, който иска да се "обади у дома", и боксофисът страда. От друга страна в главната роля е Харисън Форд, който по това време има божествен статус и би трябвало да е достатъчен дразнител за хората.
Бюджет: 63 млн. долара
Боксофис САЩ: 37 млн. долара
Доста хора се майтапят, че първото правило на "Боен клуб" е… изчакайте да излезе на видео и тогава го гледайте. Както се казва, смешно е, защото е вярно. От друга страна е доста тъжно. Като много от другите филми в класацията, и „Боен клуб” на Дейвид Финчър бива оценен чак след известно време.
Част от популярността му днес се дължи на изненадващия финален обрат, но да се свежда филмът единствено до това, означава, че има фундаментално неразбиране на темите, които той разглежда.
Брилянтна критика на консуматорското общество и бунт срещу насила наложените ни от лъскавия маркетинг модели за социален статут и ценностните системи на родителите ни, "Боен клуб" е филм за кризата на идентичността и късното съзряване. Разбира се, няма как да не отдадем дължимото и на Чък Паланюк, чиито роман е в основата на филма, но дори и самият той споделя, че предпочита версията на Финчър пред собственото си произведение. Колко такива случаи познавате?
Бюджет: 15 млн. долара
Боксофис САЩ: 9,9 млн. долара
Ах, този Тери Гилиъм. Самото споменаване на името му предизвиква бюджетни проблеми и финансови загуби. Във филмографията му присъстват доста боксофис провали, между които можем да избираме – най-ярките примери са "Барон Мюнхаузен", "Страх и омраза в Лас Вегас", "Tideland" и "Дон Кихот", който така и не беше завършен. Но тук се спираме на "Бразилия", който е един от шедьоврите на седмото изкуство.
Няма да падаме толкова ниско, че да обясняваме защо този филм е велик. Искаме само да отбележим, че отново става дума за мрачна антиутопия и почва да се оформя нещо като тенденция – очевидно хората не обичат да им се напомня колко е гаден светът, в който живеем, и предпочитат да си дават парите за "пуканков ескейпизъм".
Естествено, има и примери за успешни "мрачни визии", но като че ли те са изключенията, които потвърждават правилото.
Бюджет: 6 млн. долара
Боксофис САЩ: 1,3 млн. долара
Невъзможно е да се очаква от филм, разпространяван само на 58 екрана да изкара пари, но 517 375 долара са жалка работа. Толкова е първоначалният боксофис на едно от най-големите бижута на независимото жанрово кино и един от малкото филми, които наистина отговарят на определението "култов", което днес се лепи безразборно на всяка втора "брадва".
"Дони Дарко" на Ричард Кели се представя доста успешно в Кан, но разпространителите не разпознават потенциала му и само продуцентската компания на Дрю Баримор го спасява от живот директно на видео.
Роля изиграва и това, че "Дони Дарко" излиза скоро след 11 септември и на филмите, включващи самолетни катастрофи, колкото и да са интелигентни, не се гледа като на приятно киноизживяване. Не помага и това, че за да се разбере изцяло филмът, се налага малко мисъл, а филмите, видите ли, "са забавление”, Yeah, right!
В тази връзка се появява режисьорската версия, която дава доста допълнителна информация, помагаща за по-пълното разбирането на филма. Тя е приета по-добре от киноверсията, но нас лично не ни радва толкова, тъй като обичаме да откриваме нещата сами, а не да ни се бутат пред очите.
Бюджет: 35 млн. долара
Боксофис САЩ: 10,1 млн. долара
Един от престъпно недооценените (както от критиката, така и от публиката) филми на нашето време! "Изворът на живота" на Дарън Аронофски има проблеми още в най-ранните етапи на създаването си – първоначалният главен актьор е Брад Пит, който напуска седем седмици преди началото на снимките, а бюджетът му е драстично съкратен наполовина. Любовта на Аронофски към проекта обаче го кара да продължи и филмът все пак вижда бял свят, само за да остане негледан почти от никого.
В крайна сметка "Изворът на живота" може да е компромисен по отношение на оригиналната визия, но в никакъв случай не и по отношение на качеството – новата, далеч по-скромна форма резонира прекрасно с интимната любовна история в центъра на филма и темата за неизбежността на смъртта, за желанието ни да я победим, както и за пътя, който трябва да изминем, за да я разберем и в крайна сметка да я приемем.
Всеки един елемент от филма може да бъде отличен, но музиката на Клинт Мансел заслужава специално внимание.
Бюджет: 100 млн. долара
Боксофис САЩ: 78 млн. долара
Като си говорим за недооценени филми във всяко едно отношение, "A.I.: Изкуствен интелект" на Стивън Спилбърг е друг емблематичен пример. И по отношение на боксофиса и на оценките на критиката, филмът не се справя толкова зле, колкото повечето присъстващи в списъка ни (в световен мащаб той изкарва достатъчно, за да покрие бюджета си, дори и след разпределението 50/50 с киносалоните, а рейтингът му в RottenTomatoes е свеж), но когато става дума за Спилбърг, „разочарованието” е на лице.
Дълги години „A.I.: Изкуствен интелект” съществува като проект на Станли Кубрик, който в крайна сметка решава да го даде на Спилбърг и като че ли, точно тук се крие разковничето за смесените чувства по отношение на филма.
Доста хора смятат, че Спилбърг е вкарал прекалено много сантименталност, с което е развалил по-студената и емоционално обрана визия на Кубрик, като един от най-често цитираните примери е финалът. Това обаче е далеч от истината, тъй като точно финалът е запазен максимално близо до идеите на Кубрик и в действителност по-мрачните краски са дело на Спилбърг. И между другото, това накрая не са извънземни, така че спрете да се оплаквате!
Бюджет: 22 млн. долара
Боксофис САЩ: 5,9 млн. долара
Римейк на класическия френски филм "Възнаграждение за страха" на Анри-Жорж Клузо, днес "Магьосник" на големия Уилям Фридкин се смята за класика, но както вероятно се досещате, това не винаги е било така. Една от най-често цитираните причини (с която се съгласява и самият Фридкин) за финансовия неуспех на "Магьосник" е, че той дебютира през 1977 г., много скоро след премиерата на боксофис феномена "Star Wars", който доминира киносалоните в продължение на месеци и доста филми "загиват" в сянката му.
Друга причина е и подвеждащото заглавие "Магьосник", което предполага магии и свръхестествени явления, но в действителност във филма няма нищо такова. Заглавието е взето от надписа върху един от двата камиона, които са в центъра на действието, а смисловата подплънка е, че "магьосникът" е метафора за това как нямаме истински контрол над съдбите си и колкото и да се стараем, можем да бъдем премазани от живота във всеки един момент.
Точно както се случва с Фридкин, който регистрира тежка загуба след огромния финансов и културен успех на "Френска свръзка" и "Заклинателят".
Бюджет: 60 млн. долара
Боксофис САЩ: 31,5 млн. долара
Предполагаме, че според доста хора това ще е най-спорното заглавие в целия списък, но що се касае до нас, място за съмнение няма. Едгар Райт е един от най-оригиналните и интересни млади режисьори, работещи в момента, а "Скот Пилгрим с/у света" е едно от най-смелите му, забавни и иновативни произведения, излизащо от рамките на традиционната форма и наратив и сливащо елементи от няколко развлекателни медиума – филми, комикси, игри – в работещо на всяко едно ниво цяло.
За разлика от повечето подобни, ориентирани към "нърд" културата филми, "Скот Пилгрим с/у света" бе оценен по достойнство от критиката още от самото начало, но за съжаление беше напълно пренебрегнат от публиката извън ядрото от хардкор почитателите на комикса и на Райт.
Просто е прекалено… нетрадиционен за масовия вкус. След още някоя друга година обаче, когато времето го настигне, филмът ще се смята за класика. Сигурни сме.
Бюджет: 30 млн. долара
Боксофис САЩ: 3 млн. долара
Боксофис историята на уестърните никога не е била особено впечатляваща и за всеки един касов хит като "Танцуващият с вълци", "Истински престъпно", "Джанго без окови" и "Нетърпимост" има поне десетина заглавия, които са напълно пренебрегнати от публиката. За съжаление, едно от тези пренебрегвани заглавия е един от най-добрите уестърни от последните няколко години "Убийството на Джеси Джеймс от мерзавеца Робърт Форд" на Андрю Доминик.
Очевидно дори и Брад Пит не е способен да накара хората да гледат близо 3-часов, бавен и доста меланхоличен филм, без значение от действителните му качества, които поне бяха оценени по достойнство от критиката.
Дай му на народа да гледа безсмислени пуцалки, пък майната им на неща като история, изграждане на пълнокръвни герои и коментари върху злободневни теми като естеството на славата и вманиачеността по звездите, били те и престъпници. Не е ли тъжно, че дори и прекрасни божи чада като Чарлс Менсън имат хиляди почитатели?