Преди седем години психичноболният млад мъж Джеймс Холмс влезе в киносалон в град Аурора, Колорадо, и откри огън срещу невинните зрители по време на прожекцията на мегахита за Батман „Черният рицар: Възраждане". Холмс отне живота на 12 души и рани 70, а по-късно стана ясно, че се бил вдъхновил от архизлодея в комиксите за Батман - Жокера.
На 4-и октомври новият филм „Жокера" тръгва по кината, а дни преди пускането му в салоните медиите наситиха публичното пространство със страхове, че творбата може да провокира някой друг масов убиец по подобие на Джеймс Холмс. Това отключи голям дебат за евентуалната отговорност на филмите в един културен климат, доминиран от разговори за психично здраве и контрол над оръжията.
С „Жокера" режисьорът Тод Филипс пробва да пласира истински, сериозен филм в студийна опаковка и комиксов контекст.
Филмът е описван като по-близък до психологически произведения като „Шофьор на такси" и „Кралят на комедията" на Скорсезе, отколкото до стандартните предложения от Marvel и DC. Сюжетът описва пропадането на проваления комик Артър Флек в хаоса на престъпленията и насилието. Ролята се изпълнява от Хоакин Финикс, който е осъществил поредното си стряскащо внушително потъване в персонаж.
Филмът спечели „Златен лъв" във Венеция, радва се на високи първи рецензии, но в последните дни някои медии се обърнаха срещу проекта и започнаха да всяват страх, че нещо лошо може да се случи на някоя от прожекциите.
Журналисти и критици обвиняват „Жокера" в романтизиране на насилието на „ядосаните мъже" и в промотирането на т.нар. „инсел" култура (incel - involuntary celibate, "недоброволно необвързани"), в която социално изолирани и фрустрирани, още девствени младежи, отприщват гнева си върху обществото.
В същото време близки и роднини на жертвите от масовата стрелба в киносалона в Аурора от 2012 г. публикуваха отворено писмо, в което изразяват своята тревога от потенциалния ефект на филма върху психически нестабилни хора.
От студиото Warner Bros защитиха своя продукт и отрекоха интерпретациите, че „Жокера" възхвалява агресията на централния персонаж.
Звездата Хоакин Финикс си излезе по време на интервю, след като му зададоха въпрос дали филмът може да вдъхнови реално насилие. По-късно обясни, че не е работа на артистите да мислят как едно художествено произведение ще се отрази на по-нестабилни умове. Той добави, че „Жокера" всъщност отваря дебат за психическото здраве и насилието.
„Не бива да се страхуваме да говорим за това", каза Финикс.
В писмото на близките и роднините на жертвите от Аурора се казва, че тяхната трагедия е „причинена от социално изолиран индивид, който се е чувствал „отхвърлен" от обществото". Авторите на писмото не осъждат филма и изразяват подкрепа за „свободата на словото и свободата на изразяване", но призовават холивудското студио да използва влиянието си, за да лобира за промени в оръжейните закони и да подкрепя жертвите.
Тук вече проличава и политическата цел на критиките към филма. Според няки коментатори медии и активисти искат да използват реакциите към „Жокера" като инструмент в битката си за антиоръжейно законодателство в САЩ.
По този повод режисьорът Тод Филипс коментира, че е изумен "как политическото крайноляво може да звучи като крайнодясното, когато това е удобно за кампанията на съответните активисти".
От Warner допълниха, че „нито измисленият герой Жокера, нито филмът изразяват одобрение към насилие в реалния свят от какъвто и да вид".
Говорителят на полицията в Ел Ей Джош Рубинщайн излезе с позиция: „Полицията на Лос Анджелис е запозната с обществените притеснения и историческата важност на премиерата на „Жокера". Не сме получили заплахи в района на Лос Анджелис, но отделът ще изпрати хора на място, когато отворят вратите на кината".
Медийната паника рисува допълнителен митологичен ореол около „Жокера", който вече е сред най-обсъжданите заглавия на годината. Ролята може да бъде историческа, както беше с Джак Никълсън в „Батман" и особено с покойния Хийт Леджър в „Черният рицар". И двамата създадоха по свой начин уникални версии на Жокера. Сега Хоакин Финикс е решил да мине на следващото ниво с истински дълбок и тревожен психологически портрет в сериозен, драматичен филм в духа на „Шофьор на такси".
Явно вече темите за възрастни трябва да бъдат вмъквани в комиксова опаковка.
А колко опасен е „Жокера"? Ще видим на 4 октомври.