За всички, които са се уморили от холивудски суперпродукции, от интерпретации на библейска тематика, от фантастики или от безкрайни, вярно, естетски, но твърде ангажиращи вниманието сериали - има добра новина.
На хоризонта на настъпващата 2015-та година (с премиера на 2 януари) се задава филм, който е брилянтен в много отношения. И още по-важното: който е в една степен по близо до европейската публика, както и до актуалните въпроси, свързани с наближаващата 70-годишнина от края на най-голямата война в световната история.
Криптираната война
Правилно се досетихте: става дума за Втората световна война, а филмът е дългоочакваната английска суперпродукция "Игра на кодове" (Тhe Imitation Game), в която участват двама от най-известните актьори от Острова -наскоро оженилият се Бенедикт Къмбърбач и обявилата война на Photoshop-a Кийра Найтли.
Действието се развива върху реалистично представен фон на бойни действия - английските градове са бомбардирани от нацистите. За по-голяма достоверност в сцените са монтирани архивни кадри от периода, които доста хармонично се вплитат в действието.
Докато на фронта умират хора обаче, в идиличната провинция на Южна Англия, се случва нещо много важно. Шепа "ентусиасти, които решават кръстословици" се захващат със задача, която ще обърне резултата от бойните действия в полза на Съюзниците.
Пет блестящи ума
Всъщност именно чрез кръстословици и обява във вестника, на случаен принцип (и малко фантастично - като на филм) се събират пет от най-блестящите математически умове на Англия, за да участват в разшифроването на ежедневно променящите кода си, криптирани немски съобщения.
Историята е базирана върху истинските британски шпионски успехи срещу германската шифрова машина "Енигма", а прототипите на героите също са реални хора, като главното действащо лице е британският математик, логик, криптограф, философ и пионер на компютърните науки Алън Тюринг (Бенедикт Къмбърбач).
Уязвимият шпионин
Персонажът е особено добре подбран, предвид модерната в киното напоследък вълна за социални права на малцинствата. Тюринг е невероятен ум, но за съжаление е крайно уязвим във време на война и при тогавашните закони на Англия - поради хомосексуалността си.
Именно в тази роля Къмбърбач създава невероятно достоверна интерпретация, която определено заслужава уважение. Познатият в ролята си на красив Шерлок Холмс актьор буквално се преражда в ролята на британски гении, за който жените са крайно неатрактивни.
Къмбърбач играе до такава степен без усилие, че актьорът Марк Стронг (който играе сър Стюарт Менцийс - действителен началник на британските тайни служби от периода) казва за него:
„Бенедикт е феноменален актьор.
Когато го наблюдаваш, виждаш как той достига ниво на игра, което е някъде над натурализма... Играе правдоподобно и в същото време много точно, което е много изкусителна комбинация".
Не само Къмбърбач прави добра роля. Кийра Найтли е не по-добра в невинното првъплъщание на 25-годишно момиче, възпитано в строг патриархален морал. Затова не е странно, че от устата на двама толкова естествено играещи актьори, във филма могат да се подхвърлят небрежно култови реплики като:
„Можеш да смяташ, че няма какво да предложиш на света, но всъщност това, че си този, който си, е достатъчно важно послание",
или: "Понякога само хората, за които никой не може да предположи, могат да извъшат онова, което никой не може да предположи"
и тези реплики да звучат толкова естествено, че човек да ги запомни.
С една дума - играта на кодове си струва. Особено ако кодът е поднесен с толкова много британски финес и социално чувство за справедливост. Което, дори на моменти да звучи фалшиво и патетично, заслужава аплодисменти, било единствено заради присъствието си в суперпродукция.