От миналата седмица по екраните героична тийнейджърка поведе бунт заедно с млади и смели борци за правда. Те се изправиха срещу порочен модел за социално инженерство от страна на правителството в антиутопично бъдеще - модел, който героинята е призвана да спре.
Звучи ли познато? Не е „Игрите на глада", нито „Лабиринтът: Невъзможно бягство", нито „Пазителят", а най-новата част на „Дивергенти" с Шейлин Удли в главната роля и холивудски ветерани като Наоми Уотс и Джеф Даниелс в поддържащите.
Така или иначе, публиката не се заинтригува особено и в дебютния си уикенд „Дивергенти 3: Предани" регистрира само $29 млн. приходи на местна почва - сравнени с $54 млн. за първата част на поредицата (2014) и $52 млн. за втората „Бунтовници" (2015).
Никак не помогнаха и кинокритиците, отбелязали пълното изхабяване на поредица, която така и не е успяла да стане истински интересна, а отстъпването в бокс офиса на „Зоотопия" с главен герой заек повдигна логичния въпрос:
Не се ли задава краят на екранизациите по антиутопични юношески романи?
Също като „Игрите на глада", „Лабиринтът" и други подобни, „Дивергенти" произлиза от поредица книги с неправдоподобен сюжет, насочени към млада аудитория. Естествено, Холивуд с готовност подхвана станалите популярни сюжети за тийнейджъри, които спасяват света, и за няколко години спечели каквото можа от тяхната публика.
„Дивергенти" даже още не е приключил - последният филм от поредицата ще се появи догодина, тъй като финалната книга е екранизирана в два отделни филма. Източник на Hollywood Reporter обаче алармира, че бюджетът на заключителната част вече е орязан, тъй като очевидно от нея не могат да се очакват кой знае какви приходи.
Все още текат снимките и на последната част на „Лабиринтът", също насрочена за 2017 г., с която настоящата вълна екранизации на подобни романи би трябвало да приключи.
Всъщност от тях само „Игрите на глада" успя да припечели по-сериозно, но миналата година тази поредица завърши и изглежда няма какво да я замени - подобни екранизации като „Скитница" (от авторката на „Здрач" Стефани Майър), „Петата вълна" и „Пазителят" се представиха твърде скромно в бокс офисите.
„Макар че като цяло юношеските антиутопични филми имат голям успех, доста от тях разочароваха, затова мястото им на пазара е под въпрос", коментира медийният анализатор Пол Дергарабедян от компанията comScore. „В основата си повечето от тези филми изглеждат много сходни и затова логичният извод е, че тяхната аудитория може би търси други по-свежи опции".
Естествено, става въпрос за аудитория, която активно мени вкусовете си и която трудно може да бъде задържана година след година с толкова еднакви теми и герои.
Затова и възобновяването на вампирските филми покрай „Здрач" не продължи дълго, нито модата на фентъзи епосите за деца покрай „Хари Потър".
Ако има друга подобна тенденция в момента, това са адаптациите по класически приказки, като се задават игрални версии на „Красавицата и звяра", „Малката русалка" и „Ловецът: Ледената война" (продължение на „Снежанка и ловецът"). Дали те имат потенциал да се задържат по-дълго? Поне на този етап изглежда малко вероятно.