Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Тетрис" – къде филмът и истинската история се разминават

Историята на великата видеоигра е развлекателен и хитро заснет трилър. Не всички сцени в него обаче отговарят на реалните събития. Къде историята е променена - ще разберете в галерията. И бъдете предупредени - има спойлери! Снимка: Apple TV+
Историята на великата видеоигра е развлекателен и хитро заснет трилър. Не всички сцени в него обаче отговарят на реалните събития. Къде историята е променена - ще разберете в галерията. И бъдете предупредени - има спойлери!

Основата е вярна

Филмът “Тетрис” хваща основните моменти от реалната история за това как играта се е превърнала в световен хит. Руснакът Алексей Пажитнов наистина е бил служител в компютърния център към Съветската академия на науките в Москва. Създава играта “Тетрис” при тестването на нов компютър (а не в свободното си време, както е посочено във филма), като вдъхновение черпи от игра от детството си, в която блокчета с различни форми трябва да бъдат напаснати.

След това наистина има спор около правата за разпространение на играта извън СССР, а предприемчив бизнесмен с холандски произход, живеещ в Япония, на име Хенк Роджърс (изигран от Тарън Еджъртън) заминава за Москва с туристическа виза, за да се пребори за правата. Както и във филма, той залага собствеността над японския си дом на успеха на преговорите. Разликата? В истинския живот домът дори не е бил негов, а на родителите на съпругата му… Снимка: Getty Images
Основата е вярна

Филмът “Тетрис” хваща основните моменти от реалната история за това как играта се е превърнала в световен хит. Руснакът Алексей Пажитнов наистина е бил служител в компютърния център към Съветската академия на науките в Москва. Създава играта “Тетрис” при тестването на нов компютър (а не в свободното си време, както е посочено във филма), като вдъхновение черпи от игра от детството си, в която блокчета с различни форми трябва да бъдат напаснати.

След това наистина има спор около правата за разпространение на играта извън СССР, а предприемчив бизнесмен с холандски произход, живеещ в Япония, на име Хенк Роджърс (изигран от Тарън Еджъртън) заминава за Москва с туристическа виза, за да се пребори за правата. Както и във филма, той залага собствеността над японския си дом на успеха на преговорите. Разликата? В истинския живот домът дори не е бил негов, а на родителите на съпругата му…

Пътуванията на Хенк

Филмът показва драматичните пътешествия на Роджърс в опит да си осигури правата за “Тетрис” и да спаси цялото си имущество. Виждаме го в Русия, САЩ, Япония и Великобритания. 

В действителност той лети само от Япония за Русия – при това само веднъж, а не два пъти, както е показано във филма. Озовава се на разпит в държавни служители в компанията “Елрог”, която държи правата над играта на Пажитнов, и още тогава среща руснака, създал “Тетрис”. Не е нужно много убеждаване, за да спечели доверието му, както е показано в екранната версия. В истинския живот Алексей вижда в Хенк човек със сходно мислене и страст към програмирането и игрите, което бързо ги прави приятели.

Това пътуване на Роджърс отнема само около седмица, в края на която той вече има така желаните права. С други думи, филмът сериозно усложнява задачата му, вероятно в търсене на повече динамика и напрежение. Снимка: Apple TV+
Пътуванията на Хенк

Филмът показва драматичните пътешествия на Роджърс в опит да си осигури правата за “Тетрис” и да спаси цялото си имущество. Виждаме го в Русия, САЩ, Япония и Великобритания.

В действителност той лети само от Япония за Русия – при това само веднъж, а не два пъти, както е показано във филма. Озовава се на разпит в държавни служители в компанията “Елрог”, която държи правата над играта на Пажитнов, и още тогава среща руснака, създал “Тетрис”. Не е нужно много убеждаване, за да спечели доверието му, както е показано в екранната версия. В истинския живот Алексей вижда в Хенк човек със сходно мислене и страст към програмирането и игрите, което бързо ги прави приятели.

Това пътуване на Роджърс отнема само около седмица, в края на която той вече има така желаните права. С други думи, филмът сериозно усложнява задачата му, вероятно в търсене на повече динамика и напрежение.

Агентката Саша

Във филма при първото си пътуване в Русия Хенк започва да използва услугите на преводачка на име Саша (във филма изиграна от актрисата София Лебедева). Тя е тази, която се опитва да го откаже от идеята да влиза неканен в правителствени сгради и да се опитва да върти бизнес, докато е с туристическа виза. Към края на филма разбираме, че Саша всъщност е агент на КГБ. Но и това е холивудско допълнение.

Роджърс наистина прибягва до услугите на преводачка, но не е казвал, че тя доказано е била агент на руските тайни служби. Отбелязва обаче, че около нея е имало нещо съмнително. “Тя от раз знаеше къде е всичко, а това намирисваше”, разказва той пред “Си Ен Ен”. Снимка: Apple TV+
Агентката Саша

Във филма при първото си пътуване в Русия Хенк започва да използва услугите на преводачка на име Саша (във филма изиграна от актрисата София Лебедева). Тя е тази, която се опитва да го откаже от идеята да влиза неканен в правителствени сгради и да се опитва да върти бизнес, докато е с туристическа виза. Към края на филма разбираме, че Саша всъщност е агент на КГБ. Но и това е холивудско допълнение.

Роджърс наистина прибягва до услугите на преводачка, но не е казвал, че тя доказано е била агент на руските тайни служби. Отбелязва обаче, че около нея е имало нещо съмнително. “Тя от раз знаеше къде е всичко, а това намирисваше”, разказва той пред “Си Ен Ен”.

Да уловиш атмосферата

Във филма са показани студените московски улици, отново през традиционния сив филтър, през който Холивуд обича да показва Източна Европа. Несигурното положение в живота на руснаците в края на 80-те е илюстрирано в сцена с опашка за хранителни продукти. Истинският Алексей Пажитнов отбелязва, че по онова време не са се редили на опашки за зеленчуци и хляб, но са го правили за месо, сладкиши и плодове.

“Цялата част със Съветския съюз е много вярна, защото [тогава] чувствахме невероятно напрежение”, разказва Пажитнов пред Gamespot. Напрежението идва и от тайните служби, наблюдаващи всеки контакт с чужденец.

“Когато Алексей искаше да говори с мен нещо тайно, той винаги ми даваше знак и отивахме да се разхождаме в парка. Разбирането беше, че всяка стая и всяка кола се подслушват”, посочва пък Хенк Роджърс пред “Гардиън”. Снимка: Apple TV+
Да уловиш атмосферата

Във филма са показани студените московски улици, отново през традиционния сив филтър, през който Холивуд обича да показва Източна Европа. Несигурното положение в живота на руснаците в края на 80-те е илюстрирано в сцена с опашка за хранителни продукти. Истинският Алексей Пажитнов отбелязва, че по онова време не са се редили на опашки за зеленчуци и хляб, но са го правили за месо, сладкиши и плодове.

“Цялата част със Съветския съюз е много вярна, защото [тогава] чувствахме невероятно напрежение”, разказва Пажитнов пред Gamespot. Напрежението идва и от тайните служби, наблюдаващи всеки контакт с чужденец.

“Когато Алексей искаше да говори с мен нещо тайно, той винаги ми даваше знак и отивахме да се разхождаме в парка. Разбирането беше, че всяка стая и всяка кола се подслушват”, посочва пък Хенк Роджърс пред “Гардиън”.

Представянето на Game Boy

Една сцена, която може да стопли сърцето на всеки геймър, е моментът, в който Хенк Роджърс е поканен в лаборатория на компанията за игри Nintendo. Там му е представен таен проект – бъдещата конзола Game Boy. Адвокатът Хауърд Линкълн (Кен Майлс) казва на Хенк, че той е “един от едва десет души в света”, които са я виждали.

Хубав филмов момент, но в реалност не е било точно така. По онова време Game Boy вече е била пусната на пазара в Япония. Предстояло е обаче пускането ѝ в САЩ и тук филмовата сцена хваща ключов момент – Хенк наистина убеждава Минору Аракава (Кен Ямамура) от Nintendo, че конзолата трябва да се появи на пазара в комплект с Tetris, а не с първоначално предвидената игра Super Mario World.

Аргументът на Ханк в реалността е бил същият като във филма – ако Nintendo искат малките момчета да си купуват Game Boy, нека компанията я пусне на пазара заедно с играта Super Mario World. Ако искат всички да я купуват – тя трябва да е в комплект с “Тетрис”. Снимка: Apple TV+
Представянето на Game Boy

Една сцена, която може да стопли сърцето на всеки геймър, е моментът, в който Хенк Роджърс е поканен в лаборатория на компанията за игри Nintendo. Там му е представен таен проект – бъдещата конзола Game Boy. Адвокатът Хауърд Линкълн (Кен Майлс) казва на Хенк, че той е “един от едва десет души в света”, които са я виждали.

Хубав филмов момент, но в реалност не е било точно така. По онова време Game Boy вече е била пусната на пазара в Япония. Предстояло е обаче пускането ѝ в САЩ и тук филмовата сцена хваща ключов момент – Хенк наистина убеждава Минору Аракава (Кен Ямамура) от Nintendo, че конзолата трябва да се появи на пазара в комплект с Tetris, а не с първоначално предвидената игра Super Mario World.

Аргументът на Ханк в реалността е бил същият като във филма – ако Nintendo искат малките момчета да си купуват Game Boy, нека компанията я пусне на пазара заедно с играта Super Mario World. Ако искат всички да я купуват – тя трябва да е в комплект с “Тетрис”.

Срещата на Робърт Максуел и Михаил Горбачов

Хенк и Алексей (тук в кадър от филма) можеше да нямат повод за усмивки, ако не беше... природата.

Във филма Хенк влиза в надпревара с медийния магнат Роджър Максуел, който вижда в “Тетрис” лесно решение за финансовите проблеми на своята империя. Неколкократно зрителите чуват Максуел да се хвали, че е приятел с тогавашния “пръв сред равни” в СССР Михаил Горбачов, а в края на филма ставаме свидетели на това как милиардерът и синът му Кевин отиват в Москва за среща със съветския лидер.

Такава обаче не е имало. По думите на самия Хенк Роджърс срещата между Максуел и Горбачов е трябвало да се случи по време на посещението на втория в Англия. Именно там милиардерът е планирал да съсипе сделката на Роджърс и да поиска правата за “Тетрис” да бъдат прехвърлени на сина му. 

Срещата обаче така и не се случва заради земетресение в Армения, случило се по същото време, което изисквало Горбачов да прекрати посещението си, разказва Хенк. Снимка: Apple TV+
Срещата на Робърт Максуел и Михаил Горбачов

Хенк и Алексей (тук в кадър от филма) можеше да нямат повод за усмивки, ако не беше... природата.

Във филма Хенк влиза в надпревара с медийния магнат Роджър Максуел, който вижда в “Тетрис” лесно решение за финансовите проблеми на своята империя. Неколкократно зрителите чуват Максуел да се хвали, че е приятел с тогавашния “пръв сред равни” в СССР Михаил Горбачов, а в края на филма ставаме свидетели на това как милиардерът и синът му Кевин отиват в Москва за среща със съветския лидер.

Такава обаче не е имало. По думите на самия Хенк Роджърс срещата между Максуел и Горбачов е трябвало да се случи по време на посещението на втория в Англия. Именно там милиардерът е планирал да съсипе сделката на Роджърс и да поиска правата за “Тетрис” да бъдат прехвърлени на сина му.

Срещата обаче така и не се случва заради земетресение в Армения, случило се по същото време, което изисквало Горбачов да прекрати посещението си, разказва Хенк.

Преследването по улиците на Москва

Вероятно най-видимо холивудската сцена от филма “Тетрис” е преследването с автомобили по улиците на Москва, по-подходящо за “Мисията невъзможна”, отколкото за история, базирана на истински събития. И, да, такова преследване очевидно не е имало.

“Опитаха се да направят най-доброто при приемането на нашите промени [по сценария], когато ставаше дума за автентичност”, обяснява истинския Хенк Роджърс за работата си с екипа на филма. “Но когато се стигна до преследването с колите и всичко това, казахме: “ОК, това си е тяхно [творение]”.

Всъщност стигането до московското летище наистина е било напрегнато, но е отнело доста време, не са бързали толкова и не ги е преследвал корумпиран руснак, който да ги изпусне в последната секунда. Снимка: Apple TV+
Преследването по улиците на Москва

Вероятно най-видимо холивудската сцена от филма “Тетрис” е преследването с автомобили по улиците на Москва, по-подходящо за “Мисията невъзможна”, отколкото за история, базирана на истински събития. И, да, такова преследване очевидно не е имало.

“Опитаха се да направят най-доброто при приемането на нашите промени [по сценария], когато ставаше дума за автентичност”, обяснява истинския Хенк Роджърс за работата си с екипа на филма. “Но когато се стигна до преследването с колите и всичко това, казахме: “ОК, това си е тяхно [творение]”.

Всъщност стигането до московското летище наистина е било напрегнато, но е отнело доста време, не са бързали толкова и не ги е преследвал корумпиран руснак, който да ги изпусне в последната секунда.