Най-популярните теми в поп музиката

Не слушам текста. Поне такъв е аргументът на хората, които биват обвинявани, че харесват поп музика с празноглави текстове или песни със спорно съдържание.

Оказва се обаче, че текстът е сериозен фактор, който определя пазарния успех на песните. Скорошен анализ от учените от университета на Северна Каролина разкрива 12-те най-разпространени теми, срещащи се в текстовете на песни, които са оглавявали класацията Billboard Hot 100.

Не твърде изненадващо, най-популярните теми са като цяло емоционални по естеството си и отразяват културните влияния на епохата си. Най-популярната по всяко време тема е "раздяла," но има пикове на популярност през всяко десетилетие. Например през 60-те, темите са носталгия, болка и бунт (виж вдясно).

Защо това има значение, извън напомнянето, че музиката може да бъде доста меланхолична?

Изследването, което ще бъде публикувано в юнския брой на изданието Journal of Advertising Research, показва също, че употребата на популярни теми през определени десетилетия определя дали дадена песен има шанса изобщо да се окаже в класацията на 100-те най-популярни парчета на Billboard.

"Много рекламни изследвания се концентрират върху това как музиката влияе на рекламата, използвайки мелодиите и звуковите сигнали (джинглите)," казва водещият автор на изследването Дейвид Хенърд. "Това, което рядко бива изследвано, е дали текстът играе роля."

Невропсихологическият анализ показва, че хората възприемат текста и музиката отделно, когато слушат песни, коментира той, така че изследователите също са решили да изследват отделно текстовете.

В опит да вземат предвид музикалния стил и жанр, които като цяло са постоянни в музикалния каталог на изпълнителите, Хенърд и неговият колега Крисчън Розети са се концентрирали върху песните, заемали само първите няколко места в класацията през всяко десетилетие от 1950 до 2009.

Анализът показва, че присъствието на седемте най-разпространени теми в текста на песента може да предскаже с точност 73.4 процента дали песента ще стане световен хит. (Темите според изследователите са загуба, желание, стремеж, раздяла, болка, вдъхновение и носталгия.)

Хенърд казва, че това е първият път, в който науката доказва ясно, че темите на текстовете в попмузиката влияят на търговския успех на песнитe

Изследването вероятно ще има сериозен ефект сред рекламодателите и специалистите по маркетинг, допълва Хенърд: "Музиката е нещо, което хората приемат за неотделима част от живота си от десетилетия, така че въпросът, който вълнува мнозина, е как да се подготви послание, което да намери отклик у хората? Дали то ще пожъне масова популярност и ще бъде споделяно от зрителите му в социални мрежи?"

Въпреки че настоящото изследване не е разглеждало основните теми след 2010 г., Хенърд казва, че е само въпрос на време, преди някой да анализира и тези данни - най-вероятно това ще е компания, която търси начин да капитализира тематични послания в маркетинговата си стратегия.

Резултатите от проучването говорят за предсказуемостта и на рекламния, и на музикалния бизнес. Естествено, не по-малко очевиден ефект има изследването и за тълпите текстописци, които се опитват да сътворят следващата песен на Риана, Шакира или Бритни Спиърс. Ако погледнем синглите начело на класацията на Billboard през 2014, откриваме изобилие от емоционален фураж за нов поп-хит.

Новините

Най-четените