Хилядите отменени полети на Ryanair през последните дни не са случайност. Според Ialpa, асоциацията на ирландските пилоти само през последната финансова година 700 пилота са напуснали компанията. Към тях трябва да се добавят нови 150 души, които се преместват в Norwegian air, easyJet, British Airways и Lufthansa.
"Да не говорим за стюардесите, където също има много напуснали" - раказват служители на low-cost компанията.
Това са трудни дни за Ryanair, самолетен превозвач номер едно по брой на превозени пътници в Европа. В петък вечерта от компанията съобщиха, че за да увеличат процента на точност между връзките - (който е паднал под 80 процента) и поради "погрешно оценяване на почивните дни на пилотите" се отменят близо 2500 полета.
"Не става въпрос за сбъркани сметки, истината е, че пилотите се местят в компании, където нещата са по-добри"- раказва един от тях. От компанията обаче отричат да има "масово напускане" и подчертават, че в най-натоварения летен период са работили без никакви проблеми. Според Ryanair част от проблема е и преминаването от техния календар - започващ на 1 април и свършващ на 31 март, към нормалния календар с начална дата 1 януари.
Проблем наистина има и доказателство за това е изтеклото в медиите писмо на главния отговарящ за дейността Майкъл Хики. В него той моли пилотите да се откажат от полагащите им се два почивни дена в следващите седмици, за да се намали броя на съкратените полети. В замяна им обещава бонус от 12 хиляди евро за командирите или 6 хиляди евро за заместник-командирите, които останат във фирмата поне до октомври догодина.
Условието е за тези 12 месеца да направят 800 летателни часа, отказвайки се от 10 почивни дни. Сумата съответства горе-долу на две заплати.
Предвидено е и увеличение на командировъчните за служителите, които ще спят извън къщи. То е от 28 на 75 евро на нощ, почти тройно.
Според Иван Вилети, отговорник на синдиката Uil на пилотите, "Ryanair" плаща солено липсата на пилоти-експерти, които вече избират компании с "истински" договори и гаранции от синдикатите". Мениджмънтът досега упорито отказваше подобни споразумения. Изобщо, в света на пилотите и други компании се оплакват от напускащи, които избират по-добрите оферти на конкуренцията.
За сравнение - в Alitalia пилотската заплата е между 2500 и 10 000 евро в зависимост от стажа, в Ryanair възнаграждението е между 4 200 и 6 600, а в EasyJet, която все пак е low cost пилотите получават между 7 500 и 15 000 евро.
Условия на работа
При Ryanair основният проблем е с условията на работа. Стюардите и стюардесите получават за летателни часове около 16-17 евро на час. "Няма минимум. Зависи дали ще бъдещ зачислен за полета или не. В противен случай оставаш на разположение вкъщи без да ти плащат или на летището за девет часа срещу 35 евро" - разказват от обслужващия персонал.
През юли цялата база във Франкфурт пише писмо до ръководството с искане за годишно увеличение от 3 600 евро, за да се справят с всекидневните разходи, непосилни според настоящите възнаграждения.
"Купете си парфюм"
Друг въпрос са продажбите на борда. Всички екипажи трябва да продадат поне "по един парфюм на стюардеса и други 8 по-малки продукта" - се казва в специално съобщение от 20 март. Тези, които не постигат целта, трябва да дават обяснения. Стюардите се оплакват също, че не им плащат болничните. Пилотите са на друг режим, но при отсъствие над 5 дни трябва да докладват в Дъблин.
Отговорът на компанията
"Имаме повече от 4200 командири и заместник командири, това са абсолютни измислици" - коментира Робин Кийли, шеф на комуникациите на Ryanair. По думите му пилотите "се радват на отлични условия на работа, включително петгодишно споразумение, което включва увеличение на заплатата, причина, поради която 3 хиляди пилоти искат да станат част от Ryanair докато в други компании има съкращения". Що се отнася до договорните отношение Кийли уточнява, че компанията назначава както директно, така и посредством специализирани агенции, "точно, както правят и другите".
До момента компанията е засегнала плановете на 18 милиона пътници, които нямат сигурност за своите полети. 400 000 хиляди души са получили писма за отменени полети, като до 31 октомври ще бъдат отменени между 40 о 50 полета всеки ден, а 75-80% от пътниците ще бъдат безплатно пренасочени в срок от 24 часа от запазения час на излитане. Ще има и компенсации от 240 до 400 евро, в зависимост от дължината на пътуването. Последвалите загуби за отмяна на хотели и коли под наем обаче няма да бъдат възстановявани.