Федерер и Uniqlo: Тандем от маркетинговия рай

Най-великият тенисист на нашето време Роджър Федерер е въплъщение на лукса и отдавна до името му са марки като Rolex, Mercedes, Moet&Chandon, Lindt и др.

Сътрудничеството е обяснимо и за малките деца. Най-могъщите на пазара искат да работят със спортисти, които отговарят на стандарта им.

Затова през юни се прие като огромна сензация, че Маестрото прекратява 20-годишното си сътрудничество с Nike и че ще има нов доставчик на екипировка. А когато в началото на юли се появи за защитата на титлата си от Уимбълдън с емблемата на японския бранд Uniqlo, светът на тениса остана с отворена уста.

Но когато се опомни, проумя, че Федерер отново е предвидил всеки детайл и всеки свой ход.

***

Първоначалният слух беше, че по силата на новия договор Роджър ще получи 300 милиона долара за десет години и въпросите за финансовата стабилност на японската компания моментално отпаднаха. По-късно се оказа, че милионите са "само" сто, но все пак Федерер е на 37 и колкото и да не ни се иска, все някога ще прекрати кариерата си.

Но и утре да реши да го направи, стоте милиона от Uniqlo до 2028-а са сигурни. Нелош бизнес, нали?

В същото време от Nike бяха готови да спонсорират Маестрото за максимален срок от 5 години, и то при положение, че през този период продължи да се състезава.

Така Федерер взе решение да скъса с американския гигант и да погледне към ново сътрудничество, което да му е по-изгодно.

"Когато започнахме преговорите с Uniqlo, много ме впечатли уважението към мен не само като спортист, но и като човек с интереси и проекти извън спорта. В крайна сметка трябва да помисля за живота си след тениса, а Uniqlo се оказа отличен партньор за това. Чувствах, че не гледат на мен като на угасваща звезда, а на такава, която още дълго ще свети на небосклона", обясни швейцарецът.

Именно "животът след тениса" се превърна в ключов аспект на новото партньорство.

"Трябва да се знае, че не сме обикновена компания за производство на спортни облекла - обясни позицията на своята Uniqlo глобалният креативен директор Джон Джей. - Затова Роджър ни привлече не само като спортист, но също и като личност в съответствие с ценностите и принципите на нашата марка. Виждаме, че неговите заслуги и привлекателност се транслират далеч извън границите на спорта."

Най-просто казано, в лицето на Федерер Uniqlo получи пропуск не само за елитния световен тенис (японците отдавна са там с Кей Нишикори и Новак Джокович преди това), но и се обвърза с възможно най-подходящия посланник, който да се покаже с логото на марката до Анна Уинтур, да се снима за GQ, да вечеря в ресторантите Nusr-Et или да посети Музея на изкуството "Метрополитън".

"Скоро ще се срещнем с хората от творческия тим, за да видим в каква насока ме виждат като цветове, стилове и т.н. Чудя се също колко различни комплекта искат да нося през годината. Ако са един-два, е много просто. Но ако са десет, тогава става по-сложно", заяви преди няколко седмици Маестрото.

***

Интересът на Федерер към дизайна и модата не е от днес. От Nike се съобразяваха с желанията му, а в края на 2016-а бе избран от списание GQ за най-стилен мъж в конкуренцията на Райън Гослинг, Тим Хидълстоун и други.

На Met Gala се появи в тоалет на Gucci, а на наградите "Оскар" – в смокинг на Louis Vuitton.

Uniqlo, разбира се, е в съвсем друг сегмент от Louis Vuitton и Chanel. Това е японският Gap - с акцент върху семплото, функционалното, класическия и масов стил.

А това е част от стратегията на Федерер и екипа му. Федерер винаги може да бъде това, което е Джаред Лето за Gucci или Новак Джокович за Lacoste, но прие далеч по-интересна роля и предизвикателство. Все още никоя суперзвезда от световен мащаб не бе демонстрирала по подобен начин, че избира удобство и достъпност, които могат да си позволят и феновете.

"Вече всичко в гардероба ми е от Uniqlo - каза Федерер в Ню Йорк в навечерието на US Open. - Дрехите са много леки и удобни. Моделите са прости, но се усеща, че в тях е вложен много труд. И освен това, нещата им са евтини - не всеки може да си позволи нещо на Том Форд. Това е красота на Uniqlo - всеки може да се облече в дрехите им за разлика от Nike и други по-скъпи марки. Uniqlo все още няма толкова много магазини, но ще се погрижим и за това."

***

Компанията Uniqlo е основана в Япония през 1984 г. (първоначално като Unique Clothing Warehouse), а сега се оценява на 7.5 милиарда долара и е сред стоте най-скъпи марки в света.

Според Forbes, от производителите на дрехи и екипировка пред Uniqlo са само Nike (32 милиарда), Zara, H&M (по 13 милиарда) и adidas (9.5 милиарда).

Повече от половината от тези 2000 магазина на бранда вече са извън Япония, а до 2020-а се очаква компанията да изпревари Zara и да се превърне в най-големият търговец на дребно в света заради стремглавото развитие на американския и китайския онлайн пазар.

Uniqlo се определя като "компания, която вдъхновява света да се облича в стил "casual". Като цяло японците пренебрегват модните тенденции и правят дрехите си универсални за всички възрасти, полове, раси и други демографски характеристики. От Uniqlo искат хората да изглеждат добре в техните дрехи, но най-важното е да се чувстват комфортно.

В този смисъл Федерер със своята вродена елегантност, бащин чар и стотици публични изяви на година е най-доброто, което можеше да се случи на бранда.

На пресконференцията си в Ню Йорк преди US Open Роджър се появи с тъмносин костюм на Uniqlo и обясни избора си: "Реших, че няма смисъл да съм по екип. С него съм на корта и в съблекалнята."

По това време интересът към модела на стойност 80 долара, с който игра на турнира, вече бе изчерпан в целия свят, а от Uniqlo не смогваха да приемат поръчките за нови доставки...

Новините

Най-четените