В началото на новото столетие едно от най-ценните качества на мъжа е да има мускули. Затова и Юджин Сендоу става най-голямата звезда на времето си. Той е силов атлет, автор на книги за трениране и тренировъчни системи и организатор на първото състезание по бодибилдинг. Учителят на всички бодибилдъри започва своята кариера от Източна Европа (днешен Калининград в Русия, където е роден под името Фридрих Мюлер), за да покори с цирковото си изкуство Стария континент, а след това и Америка.
През първото десетилетие на 20-ти век вкусът за мъжка красота се променя и на мода идва рафинираната елегантност, придружена от дълги завъртени мустаци, тип велосипедно кормило. Второто десетилетие на века е бурно - революции, войни и нови открития изместват фокуса от човека към обществото, а киното, което тепърва ще служи за налагане на мъжката мода в световен мащаб, тепърва прохожда
20-те години са време на експерименти, разврат и мания по новото изкуство: киното. Със зализана прическа и поглед, изпълнен с копнеж, женските сърца покорява легендарният танцьор и актьор Рудолф Валентино. Първият красавец на Холивуд умира твърде млад - едва на 31 годни, но оставя след себе си купища снимки, разбити сърца и копнежа за латинския чувствителен и капризен любовник
Трийсетте години връщат на подиума мъжествените качества - силната, елегантна фигура, широките рамене, силните подмишници, но всичко това, съчетано с чара на сърцеразбивача. Актьорът Кларк Гейбъл става символ на културната доминация на Холивуд, а неговите знаменити тънки мустачки се превръщат в абсолютна мания. Всеки втори мъж по света следва модата, идваща отвъд Океана. Тънките мустачки и до ден днешен остават запазен символ на мъжа-сваляч.
Военните години донасят образа на суровия, мъжествен герой... Или просто на интелигентния мъж - какъвто е случая с образа на Рик от филма "Казабланка". Типажът, изигран от Хъмфри Богарт, е типичен за военното време: абсолютно гладко обръснат интелигентен циник, който не разчита на мускули, а на своята комбинативност и дързост. В сложна политическа обстановка няма време за любов, затова и типажът на Богарт завладява сърцата именно със своите не толкова първични качества. Това е рафинираност, която рядко може да бъде срещната в популярната култура днес.
Следвоенното време връща на мода уязвимата, чувствителна мъжественост. Образът на ранимия едър красавец започва да се налага в поп-културата с излъчването на Елвис Пресли. Манията по певеца е толкова всеобхватна, че самото му появяване мобилизира маси невъздържани фенки.
Бунтът на младите, който ще роди революцията на 1968-ма тепърва се заражда, а в основата му е интелектуалната самовглъбеност, най-успешно уловена от европейското кино... Не без актьорската игра на Ален Делон - абсолютния нов секс-символ. Загорял, атлетичен синеоок ангел, Делон показва всичко, което мъжете в преходното и объркано време биха искали да бъдат, а именно интелигентни носители на предстоящата сексуална революция.
Десетилетие по-късно, когато хипи-движението вече е отшумяло, един нов мъжки образ се задава на хоризонта. Той е несъвместим със сексуалната революция, но все пак не би бил възможен без нея. А именно образът на бодибилдъра, на алфа-мъжкаря. Ако си представим Юджин Сендоу от началото на века, но с няколко пъти по-едро тяло, ще получим образа на новия мъж. Именно използвайки новото отношение към мъжествеността в обществото, Арнолд Шварценегер започва да гради своята невероятна кариера, продължила почти три десетилетия. Шесткратният "Мистър Олимпия" възстава срещу хипи-тенденцията на дългите коси, брадите и широките дрехи и успешно пренася мъжката мода в 80-те години...
Спортната красота е абсолютно задължителна през 80-те. Актьорите демонстрират мускули, нечовешка издържливост, размахват пистолети и различни оръжия, а косите им са къси. Раждането на "екшъна" създава холивудски звезди като Силвестър Сталоун...
Гръндж-вълната на 90-те години служи като балансьор за прекалено напомпаните мускули на актьорите от предходното десетилетие. Появата на "секс-символа" Брад Пит показва преходността на този период във възприятието на новия мъж: мускулите са желателни, но съвсем не са задължителни. Точно както и дългата коса...
С раждането на новия век се ражда и "метросексуалния" модел за мъж. Най-доброто олицетворение на този образ е хем суетния, хем по мъжки активен спортист Дейвид Бекъм, който постепенно навлиза в света на модата. Татуиран мачо, метросексуалният образ не носи алфа-мускулите на 80-те години, нито интелектуалната чувственост на 90-те. Той е всичко това - и нито едно от двете.
Човек би си помислил, че след суетата на метросексуалността, няма какво ново да се измисли по отношение на мъжката мода. Не и ако не се бяха появили хипстърите. Тяхната спретнатост, техният послушен външен вид внезапно връщат модата някъде в началото на 20 век. Съвсем неочаквано рошавите прически и късата коса слизат от пиедестала, за да бъдат заменени от зализана и мека интелектуалност: като образа на актьора Райън Гослинг.
Хипстърията, съчетана с мускули, намира отражение и в киното, където се заражда звездата на мъжете, които могат да бъдат всичко: от хакери, през риболовци, до средновековни рицари. А новият универсален сексимвол се казва Крис Хемсуърт.