За един модел, участващ в рекламна кампания, успех означава да успее да събуди желание у публиката. Сексът продава, а работата често включва голота или изиграна съблазнителност, които са ключът към големите продажби. В модната индустрия границите между приемливо и неприемливо отношение към моделите обаче често са размити и крайно неясни. При тях няма черно и бяло, а само сиви нюанси.
С десетилетия това позволява на прочутите фотографи безнаказано да прекрачват чертата и да експлоатират сексуално както моделите, така и асистентите си.
Преди това е било възприемано като цената, която трябва да заплатиш, за да имаш добра кариера, но сега вече се нарича по друг начин - злоупотреба с власт и сексуален тормоз.
Петнадесет мъже модели, работили с Брус Уебър, чиито предизвикателни реклами за брандове като Calvin Klein и Abercrombie & Fitch го превръщат в един от най-търсените професионалисти в областта му, описват пред New York Times тенденция на поведение, която включва склоняване към ненужна голота и принудителни сексуални практики, често дори и по време на снимките.
Мъжете са забележително единодушни в спомените си и описват частни срещи с Уебър, на които той ги моли да се съблекат, за да ги въведе в "дишане и енергийни упражнения". Мъжете са карани да дишат, както и да докосват себе си и Уебър като трябва да движат ръцете си към места, на които "чувстват енергия". Често фотографът сам направлява ръцете им към различни части на тялото.
Един от моделите - Робин Синклер - си припомня как по време на тези "упражнения" Уебър е пъхал пръст в устата му или е сграбчвал слабините му.
Той уточнява, че никога не се е стигало до секс, но въпреки това е имало много докосване и доста странни и обезпокоителни ситуации.
В същото време разкази, които ни връщат към средата на 90-те на миналия век, тринадесет мъже асистенти и модели, които са работили с колегата на Уебър - Марио Тестино, разказват, че са били подложени на сексуален тормоз, включително опипване и мастурбация. Тестино е любимец на английското кралско семейство и на реномирани издания като Vogue.
В изказване, изготвено от адвокат, Уебър признава, че е огорчен и напълно шокиран от скандалните обвинения към него и ги отрича категорично. Юридическата фирма, която представлява Тестино, оспорва искреността на хората, които свидетелстват против клиента й. Освен това доопълват, че са разговаряли с бивши служители на Тестино, всеки от които е изненадан и по никакъв начин не може да потвърди тези твърдения.
Моделите, които разказват как са били обект на непоискано внимание, уточняват, че изборът за тях е бил ясен - примиряваш се и биваш възнаграден с работа за доходоносна рекламна кампания.
Отказът е равносилен на застой в кариерата или дори на нейния край. Много от потърпевшите продължават да настояват за анонимност и да не говорят открито.
В модата младите мъже са особено уязвими на експлоатация. Те са по-малко ценени, а и са по-лесно заменими от жените им колежки. Ако кажеш, че няма да работиш с творец като Брус Уебър или Марио Тестино, най-добре е просто да смениш индустрията, за която работиш.
Както и в Холивуд, в модата признанията за сексуален тормоз се появяват периодично през десетилетията, но с краткотраен ефект. От агенти, през стилисти и до модни брандове, системата инвестира повече в запазването на перфектния си обаятелен образ, отколкото в това да коригира лошите си черти.
Редовните разкази за тормоз на манекенките бързо заглъхват. Агенти, обвинени в изнасилване на прохождащи момичета модели, продължават спокойно работата си. Фотографът Тери Ричардсън беше обвинен в изнасилване, но не е спрял да снима за най-големите модни марки, докато скандалът с Харви Уайнстийн промени изцяло пейзажа в САЩ.
Менторът
Когато Мадона ражда първата си дъщеря, фотографът, който снима нея и бебето, е Тестино. Той е и човекът, който овековечава Принц Уилям и Кейт Мидълтън. Той снима Серина Уилямс и новородената й дъщеричка за корицата на Vogue за този февруари. Сред мнозинството той е известен със своя весел характер и чар, обожаван от звездите и работещ за марки като Burberry и Dolce & Gabanna.
Двама от моделите се оплакват, че държанието му по време на снимки по кампании на Gucci през 90-те е било неприемливо. Единият от тях е Джейсън Федел, според който ако искаш да работиш с Тестино - трябва задължително да направиш гола фотосесия в луксозния хотел "Шато Мармонт" в Лос Анджелис. Според него всички са наясно, че това е начинът да дадеш тласък на кариерата си. Работата без дрехи не го притеснява до степен да я нарече сексуално посегателство.
Негов колега - Раян Лок - обаче нарича Тестино "истински хищник". Когато споделя пред други модели, че ще снима с него, започва да получава шеги "да си затяга колана", защото фотографът е известен с репутацията си.
Раян Лок
Кастингът му протича в хотела, в който е отседнал Тестино. Вместо да посрещне Лок в лобито, той го чака по халат в стаята си. След това двамата влизат в ожесточен спор дали моделът трябва да е чисто гол за пробните си снимки.
След като Gucci наемат Лок за своя кампания, Тестино не спира да се държи агресивно и с подчертан сексуален подтекст към него.
В последния ден на снимките той иска кадри на модела в легло, но в един момент казва, че не получава резултата, който търси, и гони целия екип от стаята. След което заключва вратата, ляга върху Лок и казва "Аз съм момичето, ти си момчето". Лок обаче му казва, че е по-добре веднага да се разкара, става, облича се и напуска.
Том Форд, който по онова време е дизайнер за Gucci, казва, че не е присъствал на снимките и няма как да знае какво се е случило. Той допълва, че съчувства на всеки, който е бил обект на тормоз, но освен това обяснява, че ако фотографът има нужда от кадър на мъжко лице върху възглавница, има много малко ъгли, от които да го заснеме.
Хюго Тилман е току-що завършил колеж в Лос Анджелис, когато започва работа като фотографски асистент на Тестино през 1996-а. Фотографът води него и майка му на обяд и Тилман е наистина очарован. Младежът се мести в Париж и е повишен от четвърти на трети асистент. Често обаче той се чувства неудобно на снимките, накаран е например да масажира краката на фотографа пред другите асистенти, моделите и модните агенти.
Една нощ след вечеря по твърдения на Тилман фотографът го сграбчва на улицата и се опитва да го целуне.
След няколко седмици при друг случай Тестино го поваля на леглото в хотелската стая и задържа ръцете над главата му, а братът на Тестино влиза в стаята и измъква момчето от ситуацията.
Адвокати на Тестино и брат му са категорични, че не е ставало нищо подобно. Според друг асистент обаче сексуалният тормоз се случва постоянно. Той споделя, че Тестино се е отърквал в него с ерекция, мастурбирал е пред него. Освен това описва неприлично поведение в хотелски стаи и на задната седалка на коли, след което нещата се нормализират, все едно нищо не се е случило. Дори и тези, които не стават преки жертви на Тестино, са засегнати. Те често го виждат с ръце в панталоните си, за което той се преструва, че е просто една голяма шега. Само че далеч не е забавно, а хората, замесени в тези ситуации, не знаят как да реагират.
От адвокатската фирма, която работи с Тестино, казват, че това не са достоверни източници. Те например посочват, че Тилман преди е говорил хвалебствено за работодателя си, което ги кара да се усъмнят в психичното здраве на свидетеля и допълват, че ще е безотговорно да му се доверят. Относно обвиненията за голите снимки, според адвокатите тези модели са снимани без дрехи и в други кампании, а и сами публикуват свои голи снимки в социалните мрежи съвсем доброволно.
Да продаваш секс
Както казват от Calvin Klein, които благодарение на Брус Уебър създават хиперсексуализираните си рекламни кампании, те избират кадрите по един и същи начин всеки път - тези , които разтуптяват сърцето им. Всичко, което е необходимо, за да постигнеш такъв кадър, е допустимо. Те просто продават секс.
Кадър на Брус Уебър за Calvin Klein
Джеси Инглиш, която работи дълги години като асистентка на мъже фотографи преди да започне собствена кариера, казва откровено, че ако се налага да докосне някого между краката или да сграбчи гърдите на манекенката, за да получи правилното изражение на лицето, тя ще го направи.
Модната индустрия и медиите твърдят, че е работа на агентите да защитават моделите си. Агенциите отвръщат, че е работа на брандовете да не наемат фотографи с лоша репутация.
В своя защита фотографите казват, че правят всичко възможно, да за получат снимките, които искат и които клиентът им иска. И няма съюз, който да защитава моделите, чиято младост и желание за слава ги карат неохотно да се съгласяват.
Мъжете модели са по-малко заплатени от жените и много рядко се превръщат в истински знаменитости заради културата жената да бъде представяна като предмет, а не мъжът. Това води до огромно старание от тяхна страна - ако хората не те намират за красив и съблазнителен, не те намират и за особено вдъхновяващ. По тази причина за много от начинаещите модели е почти обидно, ако не искат да правят секс с тях.
Едно от откритията на Уебър - Джеф Акийон - допълва, че не може да повярва и на дума от обвиненията. На въпрос от фотографа дали ще се моли за него, той просто отговаря "Да, разбира се".