Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как български студенти изобретиха „умна“ количка за пазаруване

GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ създава ново поколение иноватори и предприемачи у нас Снимка: GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ
GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ създава ново поколение иноватори и предприемачи у нас

"Креативните стрелци". Това е името, което си избира един от петте студентски отбора в първия випуск на прогресивната образователна програма GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ.

Тя стартира през октомври във Варна и е без аналог в България, защото обединява усилията на бизнеса и три висши училища около нова концепция за обучение.

Целта е студенти от различни специалности да работят заедно в мултидисциплинарни екипи по реални бизнес казуси и с помощта на опитни ментори от корпоративния свят. И това да става с инструменти от т. нар. Design Thinking методология, които повишават значително ефективността.

Зад прогресивния проект застават заедно инициаторите от Schwarz IT България, част от групата от дружества Schwarz, в партньорство с Икономически университет - Варна, Технически университет - Варна и ВВМУ "Н. Й. Вапцаров".

Снимка: GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ

"Не ни е известно нещо подобно да е правено в България. Ние почерпихме вдъхновение от университета в Станфорд, където с този подход се постигат много добри резултати. Благодарни сме, че срещнахме подкрепа от образователните институции и от съмишлениците ни в групата от дружества Schwarz - водещите международни ритейл вериги Kaufland и Lidl. Те се включиха както с топ ментори с различна експертиза, така и с конкретни бизнес казуси, по които да работят студентите. Вярвам, че още от самото начало всички бяхме обединени от идеята, че инвестираме в иновациите и в бъдещето", разказва Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT България и основен двигател на прогресивната образователна програма.

Така през октомври 25 студенти от 18 специалности успяват да се преборят за място в пилотното издание на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ. Те са разделени в пет отбора, а един от тях е този на Креативните стрелци.

Снимка: GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ

"Избрахме името, защото всеки от нас умее да стреля със своите оръжия. Буквално това значи, че един стреля с фотоапарат, друг с лък, а момичетата от военноморското училище в екипа дори с истинско огнестрелно оръжие. В преносен смисъл обаче всеки от нас е въоръжен с различни знания, умения и таланти. А в GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ като отбор се целим в обща цел - да вземем максимума от програмата и на финала да представим най-добрия проект.", разказва Едуард Саакян, студент в специалност "Финанси" в Икономическия университет във Варна.

"Креативните стрелци" си избират да работят по проект, свързан с оптимизиране на процесите на касите за самообслужване. Преминават през сериозно проучване, а самият Едуард прекарва часове със слушалка в ухото като редови служител в магазина, за да вникне максимално в реалната ситуация и в клиентското преживяване.

В резултат на екипната работа, обединените усилия и таланти, както и с менторска подкрепа се ражда идеята за създаване на "умна" количка - каса, която да улесни значително клиентите.

Снимка: GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ

Стрелците обаче не са без конкуренция, защото и другите четири отбора се трудят упорито. А един от тях също се фокусира върху иновации в количката за пазаруване, които могат да намалят стандартното време за преминаване през касата от 7-10 минути до 20-25 секунди.

Само два месеца след старта бизнес идеите на петте отбора от първия випуск на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ са на ниво прототип. Кой от тях ще бъде отличен като най-добрият в пилотното издание на програмата ще се разбере в края на януари.

В решаващият ден екипите ще ги представят пред жури, в което ще участват главните изпълнителни директори на Schwarz IT България, Каufland и Lidl заедно с независими експерти в областта на иновациите и предприемачеството. Те ще бъдат оценени по ясни критерии, а отборът - победител ще спечели награда от 10 хил. лева. Но залогът е дори още по-голям.

"Заедно със съмишлениците ни от Kaufland и Lidl имаме готовност да предоставим безвъзмездно финансиране в рамките на 30 хил. евро, ако видим потенциал и желание някоя от идеите да се превърне в реален бизнес проект или стартъп бизнес. В това ние не търсим преки ползи за нас като бизнес, а разглеждаме GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ като инвестиция в изграждането на следващото поколение предприемачи и иноватори, от които България ще има нужда. Защото ние вярваме, че можем да растем и да постигаме целите само заедно, като общество.", категоричен е Михаил Петров.

Дали "Креативните стрелци" ще уцелят в десетката с проекта си за иновативна количка за пазаруване ще стане ясно в края на януари.

Но те са категорични, че благодарение на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ вече са много по-близо до житейските си цели, защото са придобили умения и знания, които ще им служат и в бъдеще. Сред тях са трупането на опит за работа в екип, комуникация, презентационни умения и разбира се използването на Design Thinking инструменти, които им помагат да бъдат по-ефективни и по-точни.

Снимка: GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ

Преди официалното дипломиране е ясно още нещо - това е първото, но не и последното издание на GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ.

"Нямаме колебание, програмата ще продължи. Успешният старт във Варна ни дава увереност да търсим развитието GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ и в други университетски градове в страната. Много скоро ще обявим къде и кога ще се проведе следващото издание", заявява Михаил Петров.

На национално ниво GEN I: ГЕНЕРАЦИЯ ИНОВАЦИЯ се провежда под патронажа на Министерство на електронното управление, а патрон на пилотното издание във Варна е кметът на Община Варна Благомир Коцев.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените