Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Малки въпроси, големи отговори: защо децата разпознават устойчивостта по-добре от нас

Кампании като „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel” и „Зелената емисия“ помагат на подрастващите да бъдат най-силните гласове за промяна Снимка: Shutterstock / Yettel
Кампании като „РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel” и „Зелената емисия“ помагат на подрастващите да бъдат най-силните гласове за промяна

Въпросът "Това защо не го ползваме?", зададен от децата, често отключва дълго отлагани решения. Произнесен пред чекмедже, пълно със стари телефони, зарядни и забравени устройства, той изважда наяве едно просто питане: ако не използваме едно нещо, защо го държим? И ако вече няма нужда от него, защо не го предадем там, където може да се рециклира?

Децата гледат на техниката различно от възрастните — по-малко сантиментално, повече практично. За тях излишното е ясно разпознаваемо. Те не трупат "за всеки случай", a питат, настояват и подтикват към промяна.

Осъзнатостта на новите поколения

Младото поколение - дори още преди да навърши пълнолетие - продължава да показва висока екологична чувствителност. Според неотдавнашно проучване на Yettel, хората между 15 и 29 години използват смартфона си поне две години. Все повече потребители предпочитат да удължат живота на техниката - като я подарят или препродадат, след като спрат да я използват.

Около една трета от хората я предават на близък или за повторна употреба, а 25% се възползват от вторичния пазар. Макар само 10% реално да са предавали устройства за рециклиране, близо 70% заявяват готовност да започнат. Повишава се и осведомеността за възможностите за отговорно предаване на техника - от 65% през 2022 г. до 79% през 2024 г.

Все по-често кампаниите за устойчиво поведение се обръщат към децата не само като бъдещи потребители, а като посланици на промяната. Това не е случайно - редица международни изследвания потвърждават, че децата реагират най-силно на визуални и практически преживявания, особено когато става дума за теми като опазване на природата и повторна употреба на ресурси.

Според проучване сред деца на възраст 8-11 години, проведено от Вилнюския университет, най-силният фактор за поведението им при рециклиране не са собствените им нагласи, а моделът, който идва от техните родители. Училищните практики по рециклиране пък оказват силно влияние върху тяхната екологична осъзнатост, дори без пряка връзка с действията им. Изводът е, че децата попиват от примера и преживяното, не само от казаното.

"РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel" и "Кабелният човек"

Именно такива преживявания предлагат кампаниите на Yettel - от детския проект "Зелената емисия" до инсталацията "РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel". Те въвеждат децата в идеята за кръговата икономика - модел, в който устройствата не са просто за еднократна употреба, а част от цикъл на повторна употреба, ремонт и рециклиране. При посещенията на деца в интерактивната инсталация особено силен ефект има визуалната част - 270-градусовата прожекция, която проследява пътя на смартфоните от добива на суровини до края на жизнения им цикъл.

Снимка: Yettel

Цветният шкаф провокира голямо вълнение, особено у 11-12-годишните посетители, които показват сериозен интерес към темата и готовност да се включат в каузата. Впечатляващ за тях е и "Кабелният човек" - артистична фигура, направена от 350 метра стари кабели, която символично пита: "Какво направи със стария си телефон, след като си купи нов?".

Децата бързо свързват фигурите от стари устройства с непотребните джаджи в дома си, виждат "излишното" и започват да го назовават. Нещо, което правят и в "Зелената емисия". В поредицата от видеа малки репортери обясняват по достъпен начин какво е устойчивост, как да пазим природата и защо техниката не бива просто да стои в шкафа. Децата говорят на езика на своето поколение - директно, ясно, с примери.

Снимка: Yettel

Осъзнатото поведение започва с малки стъпки - с един въпрос, с пример, с възможност. В последните години Yettel създава именно такива възможности чрез образователни инициативи като "РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel", чрез ангажиране на служители и потребители, чрез достъпни услуги, които улесняват правилното третиране на техниката.

През 2024 г. телекомът е предотвратил попадането на 46 855 кг електронни отпадъци на сметищата в България - с 72% повече спрямо предходната година. Зад тези резултати стоят не само пунктове за събиране, а промяна в нагласите и поведение, постигната с постоянство, комуникация и личен пример. Амбициозната цел до 2028 г. е този обем да достигне 127 000 кг.

До 20 юли "РЕЦИКЛАТОРЪТ на Yettel" ще бъде разположен в Морската градина, до Експозиционен център "Флора Бургас".

Той ще кани минувачите да научат повече за рециклирането и кръговата икономика, както и да се разделят с ненужните си електронни устройства по екосъобразен начин.

Съвместната инициатива на Yettel и Община Бургас цели да насърчи хората да предадат за рециклиране излязлата от употреба техника - като мобилни телефони, зарядни, слушалки, кабели и други малки електроуреди, вместо да я складират или изхвърлят неправилно с общия отпадък.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените