Феновете, които ще пътуват до Полша и Украйна, за да подкрепят любимите си отбори на Евро 2012 през лятото, рискуват да попаднат в истински транспортен хаос - има опасност ремонтите на основни пътища да не са завършени за началото на турнира, а ремонтните работи по железопътни линии и отделни терминали на аерогари вече сериозно изостават от графика. Битката срещу времето ще е жестока, за да е готово всичко за първия мач на 8 юни във Варшава.
Мартин Кален, оперативният директор на УЕФА, който отговаря за Евро 2012 и редовно докладва на шефовете на европейската футболна централа за хода на подготовката обобщи ситуацията с няколко думи - стадионите ще са готови навреме, но транспортът ще е кошмарен, особено в Украйна.
„В следващите три или четири месеца остават да се свършат още доста важни задачи, особено в областта на транспорта, връзките от летищата към стадионите и центровете на градовете още са проблематични - обясни Кален. - Това европейско първенство ще е по-различно. На футболно ниво турнирът може да е на същото ниво или дори малко по-добър от Евро 2008 в Австрия и Швейцария. Но по отношение на транспорта - изобщо не може да става сравнение."
Кален си е набелязал проектите, свързани с въздушния и наземния транспорт, които трябва да бъдат завършени до април и поясни, че за него вече са започнали „безсънните нощи", причинени от забавянето на работата по новия терминал на летището в Гданск - ключов град за Евро 2012. След забавянията, терминалът трябва да е готов на 2 април. Също в Полша - новите терминали на летищата в Познан и Вроцлав също закъсняват, но ще бъдат открити в началото на 2012.
Във Варшава, където положението със стадионите и хотелите е повече от добро, основното притеснение за Кален е железопътната връзка от летището към града, която се бави заради незавършен участък с дължина едва 500 метра. Този участък трябваше да бъде открит в началото на декември, но пускането му в експлоатация се отложи за март или април.
В Украйна, втората по големина страна в Европа след Русия, все още се работи по летищата и на четирите града, където ще има мачове - Донецк, Киев, Лвов и Харков. Проблеми има с автомобилния и железопътния транспорт, а новия терминал на летището в Харков трябва да е готов през март.
Истинската лудница ще започне след 2 декември - тогава феновете ще разберат в кой град ще играе националният им отбор.
Кален заяви следното за състоянието на пътищата в Полша: „Все още се строят магистралите, които вървят в посока север-юг и запад-изток и някои проекти няма да бъдат завършени навреме. На места ще се налага феновете да слизат от магистралата, да карат по друг път и след 10-15 километра отново да се качват на магистралата."
В Украйна, където разстоянията са доста по-големи, пътищата са в лошо състояние заради суровите зими и Кален обясни, че властите са се захванали сериозно с подготовката за ремонта на тези пътища веднага след края на зимата.
Според него, в основните за Евро 2012 градове няма да има проблеми с настаняването на феновете, основно заради използването на университетските градчета и студентски общежития. Другото му притеснение е, че в Донецк има твърде малко хотели с четири и пет звезди, а там ще има един четвъртфинал и един полуфинал на Евро 2012.
„В Донецк ситуацията е най-зле - призна Кален. - В момента работим заедно с вицепремиера на Украйна и кмета на Донецк по организацията на чартърни полети от Киев до Донецк и обратно точно за тези мачове."
Според Кален, с малко късмет, Евро 2012 може да се окаже успешен турнир, като според него атмосферата в двете страни ще е страхотна, а се очакват и много туристи от Германия и Русия.
„Честно казано, имаме нужда от малко късмет на жребия, за да се подредят по правилния за нас начин отборите, които ще доведат най-много фенове, а това са домакините, Русия и Германия, след това всичко ще е наред", оптимистично завърши Кален.