Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Кой вид гориво предпочитете: бензин, дизел, газ?

Какво отговориха няколко души, които шофират ежедневно и по много
Какво отговориха няколко души, които шофират ежедневно и по много

Смятате ли, че има значение на какво гориво върви личният ви автомобил? Някои хора са много чувствителни по темата и не карат коли, които са с различен от избрания двигател. За едни дизелът си остава най-мощното и желано гориво, за други да карат на газ е от изключително голямо значение, доколкото цената е по-достъпна, докато трети се кълнат единствено в силата на бензина.

Но има и шофьори, на които им е асболютно все едно на какво гориво се движат, "стига колата да върви". Има и такива, които много повече държат на цвета, отколкото на това какво захранва двигателя, когато избират личен автомобил.

Същите разлики в нагласите на шофьорите се наблюдават и когато се говори за качество на горивото. Поразително е колко много хора изобщо не правят разлика дали това, което зареждат, е добро или е некачествено.

Други пък са изключително педантични и посещават само избрани бензиностанции, известни с доброто си обслужване и чистото гориво. Обикновено това са примерни и умели шофьори с много стаж зад волана, които са наясно, че колкото по-добре "захранват" автомобила, толкова повече безпроблемни километри ще изминат.

А вие от кои сте?

За да се ориентираме по отношение на избора на гориво, се допитахме до няколко шофьори, които карат ежедневно и по много както из София, така и из провинцията.

Помощ в тази анкета ни оказват Shell, които поощряват информираността сред шофьорите относно качеството на горивото и предлагат множество отстъпки за редовните си клиенти.

ClubSmart картодържателите на Shell получават точки, които автоматично могат да се превърнат в отстъпки при зареждане или пазаруване. През работната седмица и в събота, всеки заредил в Shell с карта ClubSmart, получава 1 точка на литър за горивата Shell FuelSave и Shell AutoGas, 2 точки на литър за горивата Shell V-Power и 5 точки на литър за Shell V-Power Racing. В неделя тези точки се удвояват за горивата Shell V-Power и за Shell V-Power Racing.

Във всички търговски комплекси в страната, със събраните вече точки, клиентите на Shell могат да извършат пълно или частично плащане на гориво, стоки и услуги, като изключение правят винетните стикери и лотарийните билети.

Всеки 100 ClubSmart точки могат да се заменят за 1 лев отстъпка при пазаруване или зареждане на гориво в обектите на Shell. Офертата не важи, ако се използват трансакции с карти euroShell Card или други карти за гориво. Събраните точки може да се обменят и за специалните подаръци от селекцията на Shell, както и за редица хранителни продукти и напитки от магазина.

Офертата от специални подаръци се подновява всеки сезон. Сред най-актуалните и изгодни подаръци в края на годината, които можете да се закупят с точки за лоялност, са продуктите нa Philips: Sonicare звукова четка за зъби, преса, маша и четка за коса с въздух Multi-Styler, ръчен уред за гладене с пара Steam&Go, епилатор Satinelle Essential, тример за тяло, машинка за подстригване, блендер и тостер.

И тримата участници в анкетата на Webcafe и Shell са с дългогодишен опит и притежават както лични автомобили, така и служебни.

Ясен Велков е програмист от София, който внимателно е избирал личния си автомобил, преди да го закупи, като особено е държал на двигателя. Рени Стоянова е в другата крайност - тя изобщо не се интересува на какво гориво е автомобилът й, "стига да върви". Христо Христов е доставчик, който ежедневно кара служебен автомобил из София, но в същото време поддържа и собствена кола, избрана специално да е на дизел. Ето въпросите за горивата, които им зададохме и техните отговори:

Какъв автомобил карате – дизелов, бензинов, на газ? Специално ли избирахе двигателя и ако да - защо?

Ясен Велков, програмист: Шофирам Subaru Outback 2.5i Bi-Fuel, т.е. със смесен двигател - бензинов и на газ (LPG), течна фаза. Това, че е на газ, бе важна, макар и не основна причина за избора. Моето не особено задълбочено разбиране е, че макар газта вероятно да е по-амортизираща за мотора, цената на горивото компенсира достатъчно, за да направи покупката разумна.

Рени Стоянова, издател: Бензинов автомобил карам и не съм го избирала специално.

Христо Христов, доставчик: Дизелов. Специално го избрах поради много причини. Дизеловите автомобили имат по-здрави двигатели, отчитат по-нисък разход, а новите дизели имат филтри за твърди частици и не са толкова неекологични.

Имате ли предишен опит с автомобил, който се движи с друг вид гориво?

Ясен: Ползвал съм изцяло бензинов автомобил. Субективното ми усещане е, че бензиновият двигател дава различна динамика на шофиране, която на мен ми допада повече, но не бих правил генерални изводи. Като цяло разликата е малка, ако въобще я има.

Рени: Да, имам опит с автомобил на газ.

Христо: Да, на бензин, газ, метан. Карал съм всякакви автомобили.

Какви са предимствата на вида гориво, който използвате? На какво гориво е най-добре да се кара в идеалния случай, според вас?

Ясен: Газта има сериозни предимства, както очевидни, така и някои по-скрити. Първото, разбира се, е цената - например в сравнение с бензина цената на LPG е под половината, докато разходът е само малко по-голям. Второ, и актуално - относително по-безвреден е - т.е. отпадният продукт е предимно въглероден диоксид и водна пара, и макар при непълно изгаряне да се получава и въглероден оксид, няма фини прахови частици както при други горива. Освен това има причини да се твърди, че газта е горивото на бъдещото, защото може да бъде произведена по възобновяем начин от атмосферния въздух, вместо от изкопаеми източници. Това е енергийно скъп процес, но е съвсем реален. Самият Елън Мъск, чиято визия е всички автомобили да станат електрически, планува да използва точно този процес на Марс, за да произведе гориво за обратния полет на неговия "Starship". Разумно би било да се ползва вече наличната инфраструктура за горива, вместо да се изгражда нова за електромобили, чийто батерии иначе са доста цапащи и неекологични, след като животът им изтече.

Рени: На този въпрос може по-скоро някой друг да отговори. Доколкото знам колите на бензин са по-бързи, по-пъргави. Аз не съм го усещала, аз само карам. Но така съм чувала да говорят. Казват, и че колите на бензин са и по-мощни. Скъпите коли – например „Ягуар“ – са основно на бензин. Колите на газ са с цел икономия. Това е моята представа от разговори, които съм дочувала, но аз самата нямам свои наблюдения, не правя такива разлики. Така че, вероятно, в идеалния случай е най-добре да се кара на бензин. Но пак казвам, че на мен ми е все тая.

Христо: Според мен идеално е да се кара на метан - най-евтино е. Но предимствата на дизела в случая например, са че двигателите са по-здрави от бензиновите и другото е, че за разлика от метана, дизелът е лесно достъпно и масово гориво, което го има навсякъде.

Внимавате ли откъде зареждате гориво и има ли места, които избягвате? Усещате ли разликата в качеството на горивото от различни места и имате ли негативен опит със зареждане на лошо или некачествено гориво?

Ясен: Да, разлика в качеството се усеща, макар да съм нямал някакъв твърде негативен опит. Освен това определено има проблем с коректността на някои бензиностанции, където, по-една или друга причина, отчетеното количество не съвпада със зареденото на други места. Избягвам да съм клиент на такива места.

Рени: Да, избягвам малки бензиностанции, защото не съм сигурна в качеството на горивото. Знам, че на големите бензиностанции горивото е проверено и е с по-добро качество.

Христо: Да, има места, които избягвам. И имам негативен опит с лошото качество на горивото.

Можете ли да разкажете някаква история, свързана с вашия вид гориво – объркано гориво, проблем в следствие на лошо гориво, шум заради качеството на горивото, пример с отлично гориво?

Ясен: Не мога да се сетя за някакви кардинални проблеми с горивото. Случвало ми се е да не мога да намеря LPG на места, но тогава мога да мина на бензин, което, казват, и без друго е полезно за мотора и трябва да се прави от време на време. Понякога приятно ме е изненадвала цената на различни места. Случвало се е да пропусна зареждане в София и след това в Сандански, например, да заредя с около 30% разлика.

Рени: Нямам истории с объркано гориво, аз си зареждам бензин А 95. Ако заредя по-висок клас бензин – казват, че е по-добре, въпреки че аз няма да намеря разликата и затова избирам по-евтиния бензин. Ако карам „Порше“ ще зареждам A 98, но зареждам A95 защото няма смисъл – колите, които карам, са ок и на 95.

Христо: История не мога да кажа, но некачественият дизел дава голямо отклонение в разхода. Определено се усеща разликата при различните горива. Лошият дизел, освен че има лошо горене и голям разход, поврежда и двигателя. Но това не можеш да го усетиш първоначално.

 

Най-четените