И така най-зле пазената тайна в българския футбол вече е разкрита. „Газпром" ще влезе в Левски. Вероятно. Така, както пожела очевидно премиерът на България. Защото е ясно, че руснаците нито искат да дават пари в българския футбол, нито пък имат симпатии към Левски или ЦСКА. В това бъдете сигурни - най-сериозната фирма в Европа не дели интереса си към най-популярната игра на Левски и ЦСКА.
„Газпром" само за три дни бе помолен да става спасител два пъти. Първо сръбското правителство официално обяви, че компанията е единственото решение за фалиращия Цървена Звезда, който е с близо 60 милиона евро „на червено".
На пресконференция вицепремиерът Александър Вучич драматично каза, че Сърбия нямало да остави институциите Звезда и Партизан да потънат. Добре де, обаче се оказва, че Партизан си е съвсем в нелошо състояние. Две участия в Шампионската лига и няколко в групите на Лига Европа, както и постоянното производство и продажба на футболисти (само 20 милиона евро дойдоха от Адем Ляич и Зоран Тошич в Юнайтед) са достатъчни Партизан да няма нужда от държавната помощ. И съответно лъсна - правителството иска помощ за Звезда, но играе на струната, че е загрижено и за двата гранда. Спонсорът „Газпром" бе помолен да изкупи акциите и да рефинансира дълга на клуба. Подписа се и меморандум, но той няма да влезе в сила, докато компанията не стъпи по-здраво в Белград като бизнес активности.
Два дни по-късно в София се прегърнаха по въпроса с Южен поток. Борисов и Милер обявиха, че всичко е чудесно, а руснакът призна за интерес от инвестиции в Левски. Странно. Собственикът на Шалке и Зенит, два огромни като разходи, но и възвръщаемост клубове, се блазни да дава пари в родната „А" група? Основният спонсор на Шампионската лига? Звучи странно. Но не е случайно.
През май в интервю за едно спортно радиопредаване, премиерът Борисов разкри следното: „Говорил с президента на „Газпром", че ако влезе октомври „Южен поток", с 50 на 50 собственост на тръбите, най-титулуваният ни клуб е добре да получи спонсор. Октомври месец, живот и здраве, ще влязат в ЦСКА.".
Тук е отговорът. „Газпром" са помолени да влязат в роден клуб с пари, които за мегакомпанията са жълти стотинки, а срещу тях правителството прави пореден ход за популярност. И в Сърбия, и у нас, властта разсъждава така. Ето - левскари, на вас ви дадохме банката ВТБ. Цесекари - при вас идва „Газпром". Така звучи готино, Борисов раздава на всички поравно, а независимо дали е от ЦСКА или от Левски, гласоподавателят си е гласоподавател.
Но се случиха доста неща от май досега. Публична тайна е, че договорът с ВТБ няма да бъде подновен и руснаците ще спрат да дават за Левски. Така клубът, който очевидно е „по-наш" за тази власт, остава без генерален спонсор. Присъствието на Иво Тонев в този клуб също недвусмислено говори за обвързаност на „Герена" с настоящата власт. Както и ремонтът на стадиона, който се планира и дори се извършва, пак по неофициални информации без Левски да плаща на Главболгарстрой и стотинка за това.
Затова изведнъж се наложи да се намери заместник на ВТБ и Милер „хареса"Левски, а не ЦСКА, както се бяха разбрали с Борисов. Спонсорирали само „сини" отбори - дрън, дрън, ярина. Цървена Звезда имат синьо само на бандажите на шортите. От вътрешната страна. Нещата са конюктурни - интересът диктува да се следва уклона на държавата в битката и за популярност и добър имидж. Все пак в тая държава ще се лее газ и ще се прави бизнес...
Въпросът е само защо премиерът се реши на непопулярния ход да наруши баланса в иначе путинската си политика в спорта и футбола.
В Ботев влезе държавната банка, в Локо (Пд) - бъдещият партиен следизборен партньор Марешки, а в Левски - човекът на ГЕРБ за тотото, руска банка, а скоро - тръбичката с милионите на „Газпром". Така се помага на футбола. Някой да ви се губи? Когато отрежеш от спонсорската баница единият от двата най-популярни отбора, ще чуеш от трибуните онова, което Борисов чу в неделя на мача ЦСКА - Берое. Даваха го и по БНТ, та го чухме и всички ние. Да не се изненадва.
Един непреценен ход в тънката политика на популизъм и милване на всички глави води до такъв ефект. Хората стават чувствителни на тема любима жена, любима кола и любим отбор. Особено за третото! И тъй като ЦСКА едва ли някога ще облече синьо, а Милер ще изглежда нелепо, ако промени позицията си, следващият ход е лесно предвидим. Просто Борисов трябва да натисне друг едър бизнес да помага и на „другите".
Най-малкото, за да не го ругаят. Първосигнален пиар, гъделичкане на имидж и задоволяване на нуждите на народа с вота. Наречете го както искате. А идват избори.
Само футболът къде точно остана...