Столична община дава гратисен период за влизане в сила на новия правилник за паркиране в центъра до октомври. Това се разбра след срещата на председателя на СОС Елен Герджиков с протестиращите от гражданско движение "ДНЕС" и Фейсбук групата "Не на данък паркинг за живущите в зоните с платено паркиране".
Това си е победа. Иначе правилата трябваше да влязат в сила от 1 септември. След като се разскачаха хората от Центъра - и на "Московска" 33 се постъписаха.
Сега представители на протестиращите ще внесат своите искания на заседание на транспортната комисия тази седмица, а след това те ще бъдат разгледани на заседанието на СОС на 13 септември. Протестите си продължават.
Столичната община можеше да се размине с недоволството, но за целта трябваше да се случат няколко неща:
1. Големите проблеми на София са като на всеки голям град плюс няколко специфични като за източноевропейска столица: трафика, липсата на паркинги, местните данъци и такси - плюс бездомните кучета и ромските гета. След като Йорданка Фандъкова обяви в предизборната си програма само добри намерения за справяне с тях, не и конкретни мерки, всичко, което се предприема, се нуждае от широко обществено обсъждане преди да влезе в сила.
Но управляващите водят дискусия само ако някой от нас изправи превитото си гръбче на протест. Затова - по-често да се изправяме. Поне да ни видят.
2. ГЕРБ управлява София от 1997-а, но в много от действията си следва неотклонно политиката на предишния кмет Стефан Софиянски. (Вероятно и затова партийните съглашения, в които Софиянски участва, помогнаха с каквото можаха при ударите по СДС и Синята коалиция.) А по отношение на паркингите тази политика е една и съща: Паркинги няма да се строят.
Въпреки че дори имаше общинска концепция, вече брадясала, според която в София трябваше да се построят 43 нови паркинга! Добре, че при пускането на нови метростанции, ще има и буферни паркинги за около 3500 автомобила. По-добре от нищо.
Единственото, което върви с пълна сила и неизбежност е поскъпването - на синята зона и на таксата, която се плаща за освобождаване на автомобила от паяк.
Затова и няма да има паркинги - иначе трябва да ликвидират тази касичка с двойно дъно.
Неслучайно най-печелившото общинско дружество е Центърът за градска мобилност, който отговаря за паркирането и градския транспорт в София. С 3.83 млн. лева печалба от събраните средства от билети, талони за синя зона и глобите за паяци и наказателни паркинги.
Това са отчетените пари, колко са неотчетените, само можем да гадаем, тъй като от общината не дават и данни какъв е процентът на заетост и действителният брой на изпратените есемеси.
Изобщо Столичната община, вместо да даде първа пример как да се отчита пред гражданите изразходването на всеки лев от публичните средства, следва българската традиция на непрозрачност.
3. Преди време главният архитект на София Петър Диков беше лансирал в интервю идея хората в центъра да се обединяват и да си направят ... вътрешноквартални паркинги. Тоест, да се похабят няколко вътрешни дворчета за целта. Иначе казано, да избират: зелено или подслон за автомобила. Или да извадят магазините от гаражите, в каквито са ги превърнали.
4. Проблемът с липсата на подземни паркинги, каквито Столичната община очевидно не иска да прави, опират и до неудобствата за пешеходци, които Центърът създава - заради паркираните по тротоарите коли оттам са изгонени и вървящите, и колоездачите, за които пък изобщо няма място. А в добавка - плащаме с данъците си за разбитите тротоари, превърнати в паркоместа.
Във всеки случай фактът, че едни граждани ще плащат, за да паркират пред дома си, а други не, определено е дискриминация. А ще плащат главно заради упорството на общината да не върши това, което й е работата. И стига са давали примери с други европейски страни, защото единственото общо нещо между София и Виена например е, че и двете са столици.