Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Shit happens и никой не знае това по-добре от Столична община

Ремонта на ремонта на ремонта на ремонта Снимка: Спаси София
Ремонта на ремонта на ремонта на ремонта

Природните стихии винаги са били особено враждебни към българските власти.

Традиционно през януари в някакъв момент завалява сняг и тази метеорологична аномалия стряска Общината, която не може да реагира своевременно, вследствие на което гражданите не могат да ползват нито колите, нито обувките си.

През последните години отговорниците за почистването на снега сякаш влязоха във връзка с прогнозите за времето и понякога се случваше да може да се шофира и ходи по разчистени улици и тротоари.

Тази година обаче първият месец на годината отново успя да изиграе общините и заваля... дъжд.

"Водният ад" отприщи свлачища, срутища и наводнения, а инспектираните лично от премиера Борисов укрепления на пътя към Рилския манастир се сринаха гръмко и ехото им още ще отеква, когато дойде време за парламентарните избори.

И ако си мислите, че интересното се случва само по пътищата в страната, не сте прави. В София дъждът също внесе смут. Докато таванът на метростанция "Хаджи Димитър" протече, а някои софийски улици станаха по-подходящи за плаване с катамаран, отколкото за шофиране на автомобил, тротоарът пред Александровска болница пропадна и от него поникна свежа коледна елха.

Плочникът беше ремонтиран само преди няколко месеца, но проверката на изпълнителя на ремонта, "Метрополитен" и ЧЕЗ, установи, че причината за пропадането е неизправен стар колектор за кабели под тротоара. Разбира се, и дъждът.

Т.е. виновни няма и ремонтът си е качествен. Хубаво е, но природата отново ни прецака.

От "Спаси София" имат някои възражения срещу резултатите от проверката. Според Андрей Зографски от организацията няма логика Метрополитен да строят метро и метромрежа, без да знаят, че на мястото е имало канал и може да се стигне до пропадане на тротоара.

В позицията на "Спаси София" може да се намери известна логика. Случаят с тротоара говори за липса на проучване на подземната инфраструктура, което е задължение на проектанта. Ако строителите са строили без проект, което звучи абсурдно, или не са спазили изискванията на проекта, вината е тяхна, но въпросът за контрола от страна на Общината също си стои.

Колекторът се води "публична собственост", но това не значи, че той принадлежи на нас, на вас или на съседите. Той е публична държавна собственост или публична общинска собственост.

Тоест някой все пак носи отговорност за нея.

Шефът на "Метрополитен" проф. Стоян Братоев каза, че ремонтът на тротоара и колектора ще бъде поет от строителите на метрото за тяхна сметка, тъй като обектът още е в гаранция. И спомена, че са направили самия тротоар просто за да не стои грозен, иначе не е влизал в задълженията им. Значи ли това, че няма нужда да се проучва какво има под този тротоар? По дяволите, отдолу може да се крие софийският Пениуайз и никой да не разбере.

Но няма нужда да сме излишно заядливи. Все пак да си гражданин на София има своите тежки привилегии. Можеш да се возиш на метро, да караш офроуд в Манастирски ливади и да обикаляш молове до умопомрачение. Поне когато няма пандемия.

Привилегиите обаче си имат цена и в случая плащаме в рискове: рискът да се спънеш в особена архитектурна хрумка на Графа, рискът да се подхлъзнеш на някоя особено гладка плочка или, защо не, рискът земята да се отвори под краката ти и да те погълне.

Няма страшно. Щом Гандалф успя да се измъкне от бездната на Балрог, няма как софиянци да не се измъкнат от дупката, отворила се в средата на някой тротоар.

Най-четените