Феновете на Формула 1 обичат края на европейския сезон, защото тогава идват класическите надпревари - в новия вариант на световния шампионат това са състезанията на „Спа" и „Монца", а в края на 90-те години в това число влизаше и битката на „Нюрбургринг". В каквато и форма да е световният шампионат, на „Спа" и „Монца" винаги стават интересни състезания и има какво да се гледа. Това е една от необоримите максими на Формула 1, а другата е сред любимите на италианците: дори и две коли да стартират в неделя, трибуните на пистата в „Парко ди Монца" пак ще са пълни, стига болидите да са Ferrari.
Едно от любимите ми клишета във Формула 1 е свързано с „Монца", много от моите колеги наричат пистата „Храма на скоростта" и са напълно прави - тук средната скорост е много висока, в края на дългите прави публиката вижда нереално бързо спиране, а трасето е трудно, въпреки че на пръв поглед пилотите трябва да се справят с три прави, два шикана, два десни завоя и „Параболика". Всъщност, една наистина бърза обиколка на „Монца" се постига трудно, много трудно.
След емоциите в Белгия, битката за титлата във Формула 1 продължава в околностите на Милано, където фаворит №1 е Фернандо Алонсо - звездата на Ferrari. На „Монца" от пилотите на Скудерията се очаква само едно, от петък до неделя, първо място. Компромис се прави за вторият пилот, който трябва да е втори. Всичко друго е провал.
Италианците обаче ще трябва да приемат, че след състезанието на „Спа" друг тим има превес в разпределението на силите в началото на втората половина на сезона - McLaren. Победата на Дженсън Бътън в Белгия беше повече от категорична, а за разлика от други години, сега тимът дава множество разнопосочни сигнали - от завръщането на Бътън в челото през глупостите на Люис Хамилтън в Twitter и публикуването на данните от телеметрията на колата му, та чак до агресивните действия на мениджмънта му, които са на път да го пратят в Mercedes, но това е друга тема.
Фактът е следният - Бътън и Хамилтън отново имат шанс да са много бързи, но битката, особено в квалификацията утре, ще е много оспорвана - Кристиан Хорнър декларира, че Фетел и Уебър също ще са силни, а вече стана дума какво се очаква от Алонсо.
Статистиците обърнаха внимание на нещо, което убягна на коментаторите в Белгия - през миналата година Бътън беше най-силният пилот във втората половина на сезона. През 2011 Дженсън спечели 161 точки в последните девет състезания за годината, сега стартира втората половина на сезона по същия начин - с победа, но пък през 2012 все още има шанс за титлата. Така че...
Ако има нещо сигурно за „Монца", то е, че няма да видим в челото Пастор Малдонадо, поне на старта. Венецуелският пилот на Williams нанася тежки удари на собствената си кариера и мнозина вече се питат още колко време тимът ще преглъща тези неща заради парите, които идват от спонсорите му. Неприятното е, че Пастор е бърз, но все става нещо, което го проваля. В последните пет състезания Малдонадо неизменно е в Топ 10 в квалификацията и в същото време, нито веднъж не успя да вземе точки. Във Валенсия и Белгия той се пребори за третото място на старта (преди наказанието на „Спа"), но грешките му и последвалите наказания го дърпат назад, а напрежението върху него в тима продължава да се покачва. В Белгия Пастор стигна нов връх - три наказания в рамките на един уикенд, като две от тях ще се приложат в Италия - той ще бъде преместен с общо 10 места назад на стартовата решетка. Двете санкции с по пет места дойдоха след фалстарта и катастрофата, която направи след това.
Другият голям виновник от Белгия - Ромен Грожан пропуска Италия заради наказание и втората кола на Lotus този уикенд е за Жером Д'Амброзио. През миналия сезон Жером така и не успя да покаже потенциала си с лошите болиди на Marussia, а сега на „Монца" няма какво да губи, може само да спечели. Той е наясно с изискванията на гумите Pirelli, кара за тима на теста на „Муджело", така че няма нужда от адаптация. И да не забравяме, докато беше в GP2 има един подиум на „Монца". Двамата с Кими Райконен може да объркат доста от сметките на фаворитите, особено що се отнася до финландеца.
Много малко писти в света предлагат атмосфера като на „Монца", зрителите на трасето имат възможност да се докоснат до миналото на спорта, да станат част от историята - от музея до каменните пейки на трибуните близо до втория шикан, които са в полуразрушено състояние.
Но едно е сигурно, на „Монца" никога не е скучно, а тъй като пилотите ще карат болиди с минимално аеродинамично прилепяне, изненадите са повече от възможни и дали точно тук Райконен няма да вземе победата, която му се измъква цял сезон?