Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Рикардо ще трябва да е отстъпчив

Рикардо ще трябва да отстъпчив пред амбициите на Фетел
Рикардо ще трябва да отстъпчив пред амбициите на Фетел

Той получава мечтаната възможност за пробив във Формула 1, Дениъл наследява мястото на Марк Уебър в Red Bull - най-добрият отбор в шампионата и ще е съотборник на световния шампион Себастиан Фетел. Извън Австралия изборът на Рикардо за пилот на Red Bull за 2014 беше подценен, дори посрещнат с разочарование, че шефовете на тима не са предпочели друг пилот

Все пак, другите възможности на отбора включваха бившия световен шампион Кими Райконен и дори, в зависимост от това на кои източници вярвате - двукратния световен шампион Фернандо Алонсо. Милиони фенове на Формула 1 в цял свят наистина биха искали да видят един от тези двамата пилоти като съотборник на Фетел догодина.

Естествено, на Рикардо не му пука за тези предпочитания.

Да стигне до тима, който спечели титлите при пилотите и конструкторите в последните три години беше неговата голяма цел. В крайна сметка, като член на програмата за развитие на пилоти на Red Bull, от него се очаква да преследва точно такава цел.

В Red Bull не търпят провали - пилотите, които имат потенциал да пробият във Формула 1 или се представят на ниво в периода, отпуснат им от програмата, или биват освободени. Рикардо е първият пилот след Фетел, който получава място в шампионския тим, така че явно той прави всичко както трябва.

В интервю за ВВС 5 във вторник вечерта тим шефът на Red Bull Кристиан Хорнър обясни, че една от най-силните страни на 24-годишния Рикардо е фактът, че той е „сериозно бърз".

Хорнър не говори без факти - през 2012 Рикардо спечели шесто място в квалификацията в Бахрейн, а тази година повтори това представяне в квалификацията на „Силвърстоун". Те подсказват, че Дениъл притежава скорост, която е абсолютно необходима за всеки силен пилот във Формула 1.

Това, което все още е неясно - и в Red Bull го признават - е дали Дениъл притежава уменията да кара на най-високо ниво и дали е достатъчно силен психически, за да се справи с напрежението сред големите в световния шампионат. Той ще трябва да се доказва там, където властват Алонсо, Фетел и Люис Хамилтън. А битката на това ниво е безкомпромисна.

Състезанията, които последваха тези сензационни квалификационни резултати на Рикардо не бяха толкова впечатляващи. Той или потъваше назад в класиринето или се смъкваше на ниво, което му отреждаше финален резултат, близък до този на съотборника му Жан-Ерик Верн, за когото в Red Bull решиха, че още не е готов да направи крачката към големия тим.

Дали това показва, че Дениъл все още не е достатъчно добър пилот? Или просто отразява възможностите на колата на Toro Rosso, от която Рикардо може да извади повече от 100% от възможностите й в квалификацията, но не може да мине по-напред в състезание с дължина 60 или 70 обиколки? Догодина всички ние, както и Рикардо ще разберем отговорите на тези въпроси.

От Red Bull настояват, че скоростта на Дениъл не подлежи на съмнение. Хорнър обясни във вторник, че резултатите на Рикардо на теста на „Силвърстоун" през юли са били „наистина впечатляващи".

Хорнър отказа да даде повече детайли за неговото представяне, но нашите източници в Red Bull го направиха. Според тях, Дениъл е бил запознат накратко с възможностите на колата на Red Bull и е излязъл на пистата с автомобил, със сходни възможности с този на Фетел - същото количество гориво, същите гуми и т.н - и при сходни условия на трасето, Рикардо е бил с 0,2 секунди по-бърз от Фетел в хода на тестовата сесия.

Справедливо е да предположим, че в Red Bull не очакват това да се повтори догодина, когато двамата ще са съотборници - или в подобен случай тимът ще провокира напрежение в тима. А доказателствата от последните няколко години показват, че в отбора наистина не искат да дразнят Фетел.

Според Хорнър, „Фетел иска конкуренция, някой, който да го притиска." Това, което той и тимът определено не искат - като се имат предвид отношенията на Фетел с Уебър в последните години - е някой, който да го побеждава.

Red Bull е изграден около Фетел. Разбираемо е, с оглед на нивото на неговото представяне в последните няколко сезона. Така че Рикардо ще има трудна задача да реализира амбициите си.

Въпреки декларациите от страна на тима, че двамата пилоти могат свободно да се състезават на трасето, това рядко се случва. На няколко пъти, Уебър беше предупреждаван да не се опитва да изпреварва Фетел, точно когато Марк смяташе, че е по-бърз от съотборника си.

В последно време тази позиция е оправдана - Фетел е по-постоянният пилот, който се представя на най-високо ниво. Но това се случваше още през 2010, когато и двамата се бореха за титлата и Уебър беше по-напред от Фетел в класирането.

Ако иска да има шанс да промени това статукво, Рикардо ще трябва да докаже, че може редовно да побеждава Фетел.

Но от изявите на шефовете на отбора оставаме с впечатление, че в Red Bull нито очакват, нито искат нещо подобно да се случи.

Хелмут Марко, моторспорт шефът на Red Bull заяви пред auto motor und sport, че предпочита Рикардо пред Райконен за съотборник на Фетел. А през юли в Унгария беше обяснил, че иска Райконен вместо Алонсо за втората кола на тима за догодина. Не е нужно да си гений, за да разбереш мотивите за това.

Все още не е ясно доколко Фетел е имал принос в избора на Рикардо. Това, което е ясно, че решението да бъде взет Рикардо и съобщаването на тази новина, не се случиха по едно и също време.

По-важните фигури в Red Bull бяха информирани преди Гран при на Белгия, че тимът ще избере Рикардо на мястото на Марк Уебър - затова и Еди Джордан от ВВС предрече на 19 август, че тази сделка ще се състои.

В Белгия Уебър дори отиде по-напред и издаде тайната.

„Решението вече е взето - заяви той. - Всички ние знаем какво е то. Доволен съм от това решение. То е добро за него, добро е и за Австралия."

И в рамките на същия уикенд Хорнър и Марко упорито повтаряха, че все още не е решено кой ще партнира на Фетел догодина. Хорнър дори заяви пред ВВС, че тимът има и други варианти освен Райконен и Рикардо.

Лично аз не бих искал да коментирам това, но във Формула 1 има анализатори, които смятат, че в Red Bull са се опитали да изиграят тази ситуация по този начин заради фактори, които са извън тима - основно във Ferrari.

Италианците реагираха с гняв на информацията, че в Унгария Алонсо е използвал мениджъра си, за да обясни, че иска догодина да кара в Red Bull. Освен това, испанецът е дал да се разбере, че трансферът може да се осъществи, а в италианския лагер сметнаха, че това е интрига, забъркана от Red Bull, за да повлияе на атмосферата във Ferrari.

Но възможността Райконен да премине в Red Bull беше напълно реална. И от двете страни имаше интерес към подобна сделка, но някъде по линията нещата не се случиха - дали е заради пари или заради статута на Кими в отбора, но преговорите пропаднаха.

В Red Bull бяха наясно какво ще получат, ако наемат Райконен - пилот, който е доказал, че може да печели победи, който редовно печели точки, по-постоянен от Уебър и дори по-бърз от Марк.

Но в същото време в Red Bull имаха и съмнения за Кими - що се отнася до ангажираността му към задачите на тима - по отношение развитието на колата и дори за това дали той е достатъчно бърз.

В Red Bull решиха да сравнят представянето на Райконен и Алонсо спрямо Фелипе Маса и Ромен Грожан - съотборниците на двете звезди - и решението беше, че Алонсо е по-бърз, при това със сериозен аванс.

Което най-вероятно означава, че Фетел също би бил по-бърз от Кими. И ако стане така, в тима се притесниха как би реагирал Райконен на факта, че Себастиан постоянно го побеждава и как това би се отразило на хармонията в отношенията между двамата пилоти.

От друга страна, Рикардо може да бъде контролиран. Той знае, че дължи мястото си във Формула 1 на Red Bull, така че той ще трябва да е отстъпчив спрямо Фетел и да се грижи за това хармонията в отношенията между двамата да не пострада. Поне за известно време, докато Дениъл не е готов да се бори със Себастиан.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените