Настоящият световен шампион Себастиан Фетел с Red Bull спечели квалификацията за Гран при на Малайзия, след като демонстрира, че се адаптира най-добре към трудните условия на „Сепанг". Квалификацията за втория кръг от световния шампионат във Формула 1 беше ударена от кратък, но проливен дъжд, започнал малко преди края на втората част на сесията и заложил сериозни изпитания пред пилотите, стигнали до Топ 10. Дъждът така и не успя да обхване цялата писта, а това означаваше, че имаше цели сухи участъци, унищожаващи интермедия гумите, с които караха пилотите.
Точно квалификацията в Малайзия днес показа първата сериозна слабост на Lotus - победителят от Мелбърн Кими Райконен и екипът му в бокса не разчетоха по най-добрия графика си в последните минути на сесията, финландецът завъртя рано последната си обиколка, когато трасето все още беше мокро и остана едва седми. А една минута след дъжда на „Сепанг" е много време, защото трасето изсъхва много бързо.
Траекториите на Кими не бяха достатъчно уверени, скоростта му на мокро беше по-ниска от тази на другите лидери и единствено на сухо - в първия сектор, той беше по-бърз.
Утре също се очаква да вали, така че надпреварата ще е изпълнена с много интересни моменти и дори обрати, в зависимост от това кой ще нагоди най-добре стратегията си за атмосферните условия.
Във финалната атака Фетел беше с над 1 секунда по-бърз от съперниците си на мокрото трасе, а зад него Фелипе Маса успя да измести Фернандо Алонсо от първата редица на старта - двамата пилоти на Ferrari завършиха втори и трети. Втората редица допълни най-бързия преди последните опити на лидерите Люис Хамилтън с Mercedes.
Освен Райконен, на екипа си в бокса може да се сърди и Марк Уебър, който точно започна последната си бърза обиколка на „Сепанг" и по радиото го информираха, че квалификацията е свършила. „Невероятно", успя да каже по радиото австралиецът, който утре стартира пети.
Фетел и Маса караха с нови гуми интермедия в последните си бързи обиколки, а Алонсо избра да остане на трасето в последните минути на сесията.
След края на квалификацията Фетел призна, че е останал изненадан от разликата му с двамата пилоти на Скудерията, а Маса допълни, че ако сесията е била на сухо, то той и Фернандо са щели да бъдат по-назад на старта.
Подредбата в квалификацията на „Сепанг" все още не отговаря на най-важния въпрос, който в отборите си задават от началото на свободните тренировки в Малайзия: ще успеят ли да ликвидират предимството на Lotus? На сухо Райконен и Ромен Грожан са много бързи, освен това в състезателно темпо износват много по-добре гумите в сравнение с другите коли и за едно състезание имат нужда от един комплект по-малко. Това е едно спиране в бокса по-малко и в Мелбърн беше достатъчно да донесе победата на Райконен.
В Мелбърн беше по-хладно от нормалното, а още от миналата година болидът на Lotus върви и стои по-добре на пистата при по-високи температури. Така че, ако дъждът не окупира по-голямата част от състезанието, пилотите на Ерик Булие ще са важен фактор в битката за победата.
Алонсо, Фетел и Райконен са пилотите, които се справят най-добре на „Сепанг" - испанецът има три победи тук, включително и миналата година, а Себ и Кими са с по две. Дженсън Бътън, който остана осми има един успех в Малайзия.
Работата с гумите отново ще е решаваща. Pirelli осигурява на тимовете средно твърди и твърди сликове, същият избор като през 2012. Това са най-твърдите сухи смески, избрани, за да могат да се справят с високите температури, абразивната повърхност на пистата и бързите завои, в които натоварването е много сериозно. Отделно температурата на гумите се вдига допълнително от бързото им въртене на дългите прави.
Предполага се, че в състезателно темпо утре разликата в представянето на двата типа гуми ще е между 0,5 и 0,7 секунди. В Мелбърн Sauber успя да запише най-дълга серия от обиколки със средно твърдите гуми - 30 тура, а Райконен записа най-бърза обиколка за състезанието със средно твърди сликове, с които вече беше минал 22 обиколки. Утре това едва ли ще е възможно.
Дори и да вали, ако преваляванията са кратки, температурата на пистата остава един от сериозните проблеми пред отборите. Гумите се нагряват твърде много и често част от повърхностния им слой пада на парчето - грейнинг в най-лошия му вид. При температура на асфалта от 45 градуса, сликовете са много близо до границите на оптималната им работа - средно твърдите гуми са предназначени за по-ниски температури, а твърдите - за по-високи. Първата серия обиколки с тежките коли - плюс 150 килограма гориво - ще е много тежка за гумите и още тук може да се получат разкъсвания, стига този стинт да не е много дълъг. Най-вероятно повечето пилоти ще започнат състезанието със средно твърди сликове, ако е сухо, разбира се.
Състезателните симулации показаха през 2012, че стратегията с две спирания в бокса е по-бърза от тази с 3 и 4 посещения на механиците. Но това е прогноза за състезание на сухо, а миналата година валя. Тази година също се очаква да вали.
Идеалният вариант за нормално състезание е пилотът да започне със средно твърди сликове, да спре в бокса в 16 обиколка, да сложи отново средно твърди и да кара с тях до 34 обиколка, след което да завърши състезанието с комплект нови твърди сликове. При този вариант, след 40-ата обиколка пилотите, каращи с три спирания вече ще са по-назад и няма да могат да наваксат до финала. Но, както знаем, на „Сепанг" вали често, при това повече от веднъж в рамките на два часа.
Така че утре ни очаква повече от интересно състезание, в което световният шампион Себастиан Фетел стартира пръв, а победителят от Мелбърн Кими Райконен - едва седми. Но това не означава, че двамата няма да се борят за победата.