Не е нужно човек да е много навътре във Формула 1, за да разбере, че Фернандо Алонсо е недоволен. Той премина във Ferrari през 2010 и за четири сезона в италианския тим досега има 11 победи в 68 старта. И два пъти завърши като вицешампион.
Интересното е, че когато караше за Renault той спечели 17 победи в 106 старта, което дава почти същия процент успеваемост (16,1% спечелени състезания срещу 16), така че при Ferrari проблемът по-скоро свързан с очакванията, отколкото с реалното представяне на тима.
Фернандо Алонсо е пилот, който винаги се бори за победа, което означава, че едва ли много се радва на постиженията на Себастиан Фетел - 29 победи в 85 старта за Red Bull (34% победи), а това със сигурност подсказва на испанеца, че той също трябва да си потърси място в Red Bull Racing. Звучи простичко, нали?
Времето си минава.
Фернандо е на 32 години и има две световни титли. Фетел е едва на 26, вече има три титли и сега има сериозен шанс да вземе и четвърта поредна. С други думи, ако Алонсо не промени нещо съвсем скоро, то той няма да остане в историята на Формула 1 като звездата на своето поколение. Така че Фернандо трябва отново да започне да побеждава.
Ferrari не успява да се бори успешно с Red Bull и причината за това, която се набива на очи, се казва Ейдриън Нюи. Като използва логиката на пилотите, Алонсо вече е наясно, че най-доброто решение за него ще е да работи в един тим с Нюи. Но лошата новина е, че Нюи не иска да работи за Ferrari.
И ако планината не идва при Мохамед, то Мохамед трябва да отиде при планината. Така че, звучи напълно резонно да предположим, че Алонсо ще се откаже от детската мечта на всеки автомобилен пилот да стане световен шампион с Ferrari и ще поеме към тима, с който ще печели победи.
Фетел и Red Bull
Проблемът с тази теза е свързан с факта, че в момента Фетел няма причина да напуска Red Bull и освен това Алонсо има договор с тима от Маранело до края на 2016.
Съществува обаче и надежата, че Фетел може да поиска да премине в друг отбор, за да покаже, че може да печели титли и с друг автомобил. Слаб намек за това се появи при подновяването на договора на Себ с Red Bull - той реши да го удължи само за още една година.
Това беше пукнатина в бронята на Red Bull.
И точно това може да се окаже възможността, която чака Алонсо, който да започне да работи в полза на трансфера си в Red Bull. А и да подхранва недоверието между Фетел и тима му.
Почти е невъзможно в Red Bull да направят великата глупост и да съберат Алонсо и Фетел в един тим, особено, след като всички знаят какво се случи през 2007 в McLaren, когато Алонсо и Люис Хамилтън имаха проблеми помежду си.
Фетел знае, че той е безспорният №1 в световния шампионат в момента и ще е фаворит за всеки от големите тимове през 2016, но още е твърде рано да се каже какво ще е разпределението на силите тогава, защото през 2014 влизат в сила новите правила за двигателите, които доста ще променят картинката.
Таен договор?
Ако в Red Bull смятат, че Фетел може да напусне след 2015, то за тях ще е добре да си осигурят Алонсо отрано - и логиката подсказва, че наистина няма смисъл да се губи време в изчакване. Ако такъв план съществува, защо той да не се реализира по-рано, вместо по-късно.
Какво е нивото на доверие между Red Bull и Фетел? Дали в тима ще се притеснят от възможността Себастиан да си тръгне? Удължаването на договора само за още една година и нарушаването на заповедите от бокса в Малайзия не звучат като кой знае какви проблеми, но със сигурност Фернандо и антуража му ще се опитат да раздухат тези искрици от проблема.
Рецептата на Прост
А и да се освободиш предсрочно от договора си с Ferrari не е толкова трудно - през 1991 Ален Прост демонстрира точно това, като заяви по адрес на болида си, че „един камион ще е по-лесен за каране от този автомобил" и беше веднага уволнен от вбесените италианци.
Прост се завърна във Формула 1 през 1993 и спечели титлата с Williams, където по това време работеше Ейдриън Нюи.