След първите два старта във Формула 1 за 2012 - в Австралия и Малайзия, тимовете имаха почти три седмици пауза, за да си поемат дъх преди битката в Шанхай. Пистата в Китай е още едно от т.нар „универсални" трасета, на които добрите автомобили изпъкват, особено на сухо. Дали тези три седмици пауза са позволили на изоставащите да наваксат или лидерите от началото на сезона ще дръпнат още напред?
Този въпрос в огромна степен важи за лидера в шампионата Фернандо Алонсо. Преди началото на сезона никой не очакваше, че испанецът ще вземе толкова рано победа - още в Малайзия, още по-малко пък, че ще води в класирането. F2012 не е на нивото, на което искат във Ferrari и Алонсо и шефовете му признаха, че при „нормални условия", особено в квалификациите McLaren има почти една секунда аванс на обиколка. Но ма и в Китай няма да са нормални условията.
Но в Малайзия Алонсо показа най-силната си шампионска черта - той винаги се бори до последно и е безмилостен, когато има шанс да победа. Дори в края на надпреварата беше поставен под напрежение от по-бързия Серхио Перес, но не сбърка. С този автомобил Фернандо не би трябвало да печели състезания, но го направи веднъж - признак, който се проявява в сезоните, останали в историята на Формула 1.
Доста по-назад в подреждането са двама пилоти, които на всяка цена трябва да минат напред, защото от това зависи бъдещето им в световния шампионат. Единият е Фелипе Маса и медиите се занимават с него от началото на миналата година, като за съжаление, при бразилеца няма кой знае какъв прогрес. А слабото му представяне в първите два старта породи поредица спекулации, че той скоро ще бъде сменен.
Другият е Ромен Грожан в Lotus. Французинът получи втори шанс да кара във Формула 1, направи две силни квалификации от началото на сезона, след което провали и двете си състезания. Ромен все още не е успял да стигне до десетата обиколка - това прави впечатление, особено като се има предвид, че съотборникът му Кими Райконен стартира доста назад, но печели точки, при това с красива езда и силно темпо.
Сериозен интерес ще има този уикенд и към представянето на героя от Малайзия Серхио Перес. На „Сепанг" той напълно засенчи Камуи Кобаяши, който изкара доста тежко състезание - сбъркана стратегия и повреда в спирачките, която не му позволи да стигне до финала. В първата половина на 2011 Камуи се наложи като лидер в Sauber, сега обаче Перес го измества - бавно, но сигурно. При Петер Заубер ще става все по-интересно този сезон.
В Китай ще се обсъжда състезанието в Бахрейн - ФИА и Бърни Екълстоун повтарят в хора, че на „Сахир" може да се проведе състезание, въпреки съпротивата на тимовете. Но окончателно решение още няма.
Другата важна тема този уикенд ще е DRS системата на Mercedes, която беше протестирана от Lotus, но протестът беше отхвърлен. От Red Bull обаче също искат информация за особения вид F-duct или по-скоро W-duct в колите на Михаел Шумахер и Нико Розберг, който работи съвместно с DRS системата, но засега тимът на Рос Браун печели надлъгването с другите тимове.
И накрая - Себастиан Фетел. С едно второ и едно 11-о място в първите два старта, Фетел не може да каже, че е започнал защитата на световната си титла по идеален начин. А и в Малайзия си изпусна нервите след удара с Нараин Картикеян, напрежението в бокса на Red Bull расте, може би скоро ще видим и първите сериозни жертви. А и Марк Уебър е пред Фетел - както в състезанията, така и по точки, още една тема, която обаче ще е интересно да бъде коментирана от доктор Хелмут Марко, особено ако това разпределение на силите се запази и след Китай.
Естествено, нито Red Bull, нито Фетел са в криза, но вече шампионът трябва да се противопостави на атаката на McLaren.
Все още цялата картина на новия сезон във Формула 1 не е особено ясна, лидерите не са най-силните и най-бързите, а шампионите изостават. Но едно е сигурно - и тази неделя ни очаква страхотно състезание. А и пак ще вали...