„Стената е много голямо оръжие. Тя едно от най-гадните неща, с които можеш да удариш някого" . Казал го е един от най-великите съвременни артисти на уличното изкуство Банкси.
Цитирам го, защото не мога да намеря по-точно определение за силата на този вид артистична провокация, наречена street art.
Изкуството на улицата, тaм, където всяка стена може да бъде платно, всяка сграда - галерия, а публиката е свободна да го преживява както си иска, бързо набира скорост и вече отдавна не може да бъде определено като вид вандализъм. Особено, когато бранд като Perrier застане зад него и предостави станалата класика визия на логото, бутилката и кенчето си на неговите артистични интерпретации.
Точно това се случи и през 2014 година, когато за новото издание на своя "PERRIER inspired by Street Art ®" Limited Edition брандът покани трима световноизвестни и много различни като подход и творчество стрийт артисти да пресъздадат основните символи на звездния му продукт - JonOne, американец по рождение, който от края на осемдесетте години на миналия век живее в Париж, японската стрийт арт звезда Sasu и бразилския хуманист Kobra.
Резултатът от работата им са девет уникални дизайна на иконичната стъклена бутилка на марката, пластмасовите PET бутилчици и по-новия Perrier Slim Can, които вече имат сериозна колекционерска стойност.
Три различни стила, идващи от три континента и три силни, творчески персоналности. Заедно артистичното трио успя да изрази чрез своето изкуство различните страни на уникалната марка освежителна напитка. JonOne усети неговата възторженост, свободен дух и динамика. С типичната за Изтока деликатност Sasu пресъздаде елегантността и чувствеността й. А ексцентричността, любовта към живота и наслаждаването от всяко приключение в него беше превъплътена във визиите, разработени от Kobra.
Проектът " Perrier inspired by Street Art ®" Limited Edition се оказа толкова успешен, че визиите на тримата артисти заживяха свой собствен живот и можеха да се видят точно пресъздадени, мултиплицирани или творчески пресътворени на най-различни места по света, от начинаещи или утвърдени стрийт арт художници. По този начин уникалността на марката се припокри с тази на толкова модерното улично изкуство и логото й дори започна да се възприема не само като символ на натуралната, леко газираната напитка, но и като емблема на стрийт арта по принцип.
Всъщност в подобно естествено припокриване няма нищо странно - какъвто продуктът, такава и комуникацията му.
Разбира се, да надраскаш инициалите си на някоя фасада и да ги наречеш таг, съвсем не те прави стрийт арт творец. И набързо нарисуваният с цветен спрей мъжки атрибут на нечия ограда може по-скоро да те вкара в местното полицейско управление, отколкото в алеята на славата. Като всяко изкуство, стрийт арта си има своя история, артисти и правила.
Това с правилата обаче е доста условно, тъй като самият смисъл на този вид артистични акции е да избягат от академичната структура, да отрекат галерийните рамки и изисквания и да провокират зрителя, без да го обвързват с никакви очаквания. Своеобразна форма на протест, споделяне, провокация или преобразуване на средата в името на готиното чувство, че го можеш. Концепция, която изцяло излиза извън претенциите на галерийното изкуство и може да бъде разбрана и оценена единствено от широкоскроени умове.
Стрийт артът няма претенции за себе си. Той не желае да се самоопределя, да се преоблича в художествени думи и да бъде вкарван в конвенционални обяснения.
Въпреки това обаче, иска или не, той Е част от съвременното изкуство и като такова има своите белези, по които да бъде разпознаван. Както, разбира се, и достатъчно солидна и интересна история, която помага да бъде разбран. Съвместно с Perrier- брандът, който има най-сериозни традиции в подкрепата на този тип младо и динамично изкуство - избрахме някои от най-интересните факти в стрийт арта, които, вярваме, ще ви помогнат да го опознаете и почувствате наистина близко.
1. Слоганите от обществени протести, както политическите и социални коментари, изписани на публични места, са първата проява на уличното изкуствa.
2. Най-популярната фраза, свързана с ранната проява на стийт арта - графитите, е Kilroy was here. (Килрой беше тук). Оригинално това е американска фраза, популярна особено много по времето на Втората Световна война, когато е изписвана често в комбинация с рисунка на плешива мъжка глава с дълъг нос, надвиснал над стенат. Във Великобритания същият графит е известен като Мистър Чад или просто Чад, а еквивалентът на фразата в Австралия е Foo was here (Фу беше тук). Характерът има още много различни имена - Смоу, Клем, Флайуийл, Оувърбай, Сапо, The Jeep и др. Автор на оригинала е Чарлс Панати.