Облаците над американския авиационен гигант Boeing стават все по-гъсти.
Властите в Китай са наредили на местните авиолинии да не приемат доставки на самолети на компанията, съобщи "Блумбърг". Мярката е част от търговската война между Пекин и Вашингтон и е в отговор на решението на САЩ да наложат 145% мита за вноса на китайски стоки.
В резултат акциите на Boeing са паднали с 3%, съобщава "Ройтерс".
Освен машини, превозвачите в Китай са помолени да преустановят и покупките на части и оборудване за самолети от американски компании.
Конкурентите на Boeing - европейският консорциум Airbus, имат водещ дял на китайския пазар, но американската компания възлагаше надежди за ръст на пазара в Китай, отбелязва още "Ройтерс". Авиокомпанията от САЩ има сериозни проблеми в последните години, а 2024 г. беше особено тежка - след няколко инцидента с техни машини и провала на първата им космическата мисия с апарата Starliner.
••• Положението за Boeing изобщо не е розово:
Според източниците на "Блумбърг" нареждането за спиране на доставките е дошло след като Китай обяви ответните мита от 125% върху американски стоки преди дни. Налозите биха увеличили над двойно цената на машините и частите на американския производител за местните авиокомпании и за тях не би било практично да получават самолети от Boeing.
Затова китайското правителство търси начини да осигури помощ на авиокомпаниите, които изплащат машини на компанията и са изправени пред по-високи цени.
Решението да се спре покупката и на резервни части ще доведе до ръст на разходите за поддръжка на вече използваните в Китай машини.
Трите най-големи превозвача в Китай - Air China, China Eastern Airlines и China Southern Airlines - имат планове за поръчки за съответно 45, 53 и 81 самолета на Boeing за периода 2025-2027 г. При ръста на цените им заради митата обаче те биха могли да сменят доставчика с Airbius или китайската COMAC.
Отделно 10 самолета на Boeing са готови за включване във флотилиите на китайските превозвачи, включително има машини, които вече са в Китай за довършителни работи.
••• Има - евентуално - и друго решение на проблема:
Очакванията са Китай да формира около една пета от световното търсене на самолети в следващите две десетилетия.
През 2018 г. около една четвърт от производството на Boeing е било насочено към този пазар. Заради търканията между Пекин и Вашингтон в последните години и проблемите на самите Boeing обаче поръчките на китайските превозвачи постепенно се пренасочиха към Airbus.
Засега от Boeing не коментират. Компанията е един от най-големите износители на САЩ, а също и голям работодател - ако се броят и хилядите свързани с фирмата бизнеси.