Пат! Ето така може да се опише ситуацията на трудовия пазар в момента. Гладът за добре подготвени и амбициозни млади служители обхваща все повече професии, а същевременно по данни на Евростат икономически неактивните младежи в България са около съкрушителните 25%.
Как да бъдат вдъхновени тези млади хора и да направят решаващата крачка към успешна и удовлетворяваща ги кариера обаче? Николета Свещарска смята, че може да отговори на този въпрос.
Тя е мениджър "Управление на човешките ресурси и организационно развитие" към "Кока-Кола ХБК България" или като такъв има какво да сподели на тема кариерно развитие и успех.
Има над 14 години опит в сферата на връзките с обществеността и човешките ресурси. Освен това именно Николета е човекът, който може да разкаже най-много за кампанията "Youth Empowered" - съвместна инициатива на "Кока-Кола ХБК България" и "Джуниър Ачийвмънт България", която има за цел да послужи като трамплин на по-младите към успешна кариера.
Определя капманията като истински "Университет за бизнес" и като такъв той има своите лектори, ментори и студенти. За Николета е ценен всеки човек и не бива да се изисква да знае всичко от самото начало - достатъчно е да е мотивиран да учи и да напредва. В младите харесва именно нетърпението и стремежа им към динамично развитие, но смята, че е най-важно всеки да открие правилното за себе си място.
Именно това е и целта на "Youth Empowered" - да вдъхнови младежите да бъдат смели и да направят първите си уверени професионални стъпки.
Ето какво още има да каже Николета за успеха, отговорността и катеренето на кариерната стълбичка...
Г-жо Свещарска, често говорим за младежка безработица и разминаване на търсенето и предлагането в работните места. Разкажете ни как инициативата "Youth Empowered" помага на млади хора и срещата им с работодателите.
В момента пазарът на труда е жаден за кадри. Същевременно статистиката за България сочи, че има огромен брой младежи, които нито работят, нито учат.
Тук идва и нашата роля като отговорен бизнес - вярваме, че можем да подпомогнем младежите да намерят своя път - първо, като провокираме техния интерес към бъдещо професионално развитие, а впоследствие и като допринесем за това да бъдат успешни в първите си стъпки в професионалния път.
До момента с програмата ни Youth Empowered достигнахме до над 3500 младежи с цел превенция на отпадането им от образователната система и работна сила на страната.
Ще продължаваме да бъдем до тях, а освен това се надяваме, че тази година част от тях ще преминат стажове при нас, които ще им помогнат да свържат теорията с практиката, трупайки ценен професионален опит.
Кои таланти са ценни днес и как младите хора могат да ги развият?
Ценен e всеки човек, стига да е на правилната за него позиция. Важна е мотивацията, желанието да учиш и да се развиваш. Днес, повече от всякога, младите хора имат възможност да получават нови знания и да се насочат по-лесно към бъдещата си професия, включвайки се в различни стажове.
Смело мога да твърдя, че нашата компания е истински „Университет за бизнеса". Също така бизнесът е все по-отворен към това да споделя знание с младежите, да ги подпомага в първите им стъпки, които невинаги са лесни.
Точно в това вярваме и ние - именно затова през изминалата година 93-ма професионалисти споделиха своя опит с млади хора в 13 града в страната като част от програмата ни Youth Empowered. 59 от тези професионалисти са част от екипа на "Кока-Кола Хеленик".
Правите инициативата за трета поредна година, но дали тя е кампанийна? Какъв е дългосрочният ефект?
Няма как да променим средата само за година. Заедно с нашите партньори от "Джуниър Ачийвмънт" вярваме, че ако полагаме постоянни и целенасочени усилия, ще спомогнем за реална промяна.
В началото на 2017 г. започнахме със специализирани обучения, провеждани от учители в училища, а днес все повече виждаме и своята роля в споделянето на нашите знания и страст към работата с младите хора в България. Опитваме се да им предадем да правят това, което обичат и да обичат това, което правят, за да може работата да им носи удовлетворение.
Същевременно с това, все повече виждаме ролята си като работодател. Надяваме се, че тази година част от обучените младежи, ще могат да преминат през стажове при нас, за да развият професионални навици и личностни умения и да станат част от нашия екип.
Всяко поколение има различни разбирания за живота. Как сегашните млади хора избират къде да работят?
Нашата компания създава своята успешна стратегия за изграждане на работодателска марка и стъпка по стъпка работи за това "Кока-Кола Хеленик" да е сред най-предпочитаните работодатели, както в България, така и на всички други пазари, на които оперира.
Стремежът ни е да изграждаме автентична работодателска марка, която пресъздава преживяването на нашите колеги в компанията, а не просто силна маркетингова кампания, затова в изграждането й разчитаме на активното участие на нашите хора. Горди сме, че за втора поредна година сме най-предпочитан работодател сред студентите в България.
Днешните млади хора са динамични и обичат да експериментират. Голяма част от тях търсят у бъдещия си работодател динамична работа, която предлага множество възможности за развитие (не само вертикално, но и хоризонтално).
Уникалната ни структура в България предоставя разнообразни възможности за кариера в различни области: Производство, Логистика, Продажби, Маркетинг, Финанси, Човешки ресурси, Информационни системи и решения, Връзки с обществеността, Център за споделени услуги в сферата на счетоводство, управление на данни, човешки ресурси, както и ИТ център, обслужващи групата на "Кока-Кола Хеленик".
Освен това, възможностите за развитие при нас не се ограничават само в България - "Кока-Кола Хеленик" оперира в 28 държави и ние имаме страхотни примери за развитие на родни специалисти на позиции в други страни и обратно.
Трудно ли е да бъдат лоялни служители и да се учат непрекъснато. По какъв начин ги насърчавате?
Младите хора харесват динамиката и често това се отразява в нетърпение да развият кариерата си на едно работно място. Насърчаваме служителите си с множество възможности за развитие, индивидуални планове за обучение, специализирани програми, активно участие в междуфункционални проекти.
Всеки наш служител има индивидуален план за обучение и развитие, в резултат на който всяка година над 100 от нашите колеги са част от специализирани програми за развитие. 294 от нашите служители са повишени през 2018 г., като 21% от тях заемат международни позиции в системата на "Кока-Кола" на глобално ниво.
Колко е важна корпоративната социална отговорност за привличането на ангажирани служители?
Корпоративната отговорност е изключително важна тема за младите хора. Те очакват и търсят у бъдещия си работодател да бъде отговорен и да има положително въздействие върху обществото, както и да предоставя възможност на своите служителите да помагат - да организират и да участват в доброволчески инициативи, да дарят време, труд и финансови средства.
Това е нещо, в което ние в нашата компания силно вярваме от повече от десетилетие и имаме изградени силна доброволчески програми, в които колегите участват, заедно със своите семейства с огромен ентусиазъм. През 2018 г., нашите служители са отделили цели 4448 часа за доброволчество - това са 556 работни дни!
Как се съчетават стремежа към индивидуалност на всяко младо поколение и утвърдените процеси за работа в големите компании?
Процесите във всяка компания, независимо дали е голяма или малка, международна или не, са неизменна част от ежедневната работа. Същевременно с това възможностите, които предлагаме за реализирането на идеи и иновациите в компанията, както и изградената култура за растеж ни помагат да привличаме младите хора.
Дайте предложения как би могла да бъде намалена младежката безработица - какво може да направи държавата и какво - работодателите?
Работодателите могат да помогнат именно в това младите хора да открият своя професионален път и да ги подкрепят в първите им кариерни стъпки.
Младежите са любознателни и имат желание да учат и да се развиват, но понякога имат нужда някой да им помогне като им покаже какви възможности стоят пред тях и да им даде увереността, от която имат нужда, за да не станат част от статистика, за която само четем и слушаме.