Още едно ТВ риалити завърши тези дни и даде храна за размисли. „България търси талант" мина успешно и беше добре направено, но думата не е за него, а за талантите - в него и в други подобни шоута.
Справедливо или не, „България търси талант" бе спечелено от певицата, която има сериозни проблеми със зрението, Богдана Петрова от Пловдив. Упреците, че пеенето е талант, за който си има други шоута, поради което първата награда трябваше да иде при хип хопърите „Ефект" от Плевен, са доста основателни. Но каквото било, било.
А какво ще бъде оттук нататък? Това е въпросът...
Споменахме „Ефект", но истината е, че изпълнението на победителката Богдана на финала беше потресаващо. Залата, начело с премиера Борисов, стана на крака. Колкото и да е търсен мелодраматичният ефект, фактът си е факт - Богдана пя изумително. И друго е факт - някои са таланти, на други обаче направо им е дадено от Бога и Бог-дана (не само по име) е от вторите.
Какво обаче се случва с талантите, когато светлините угаснат, камерите спрат и шоуто свърши?
Да погледнем по света.
В британското шоу близнак на „България търси талант" миналата година развлечената 48-годишна домакиня Сюзън Бойл загуби финала, получи нервна криза и влезе в клиника. Тя обаче спечели сърцата на публиката не само във Великобритания, но и по целия свят - благодарение на Интернет, където клипът с участието й бе гледан безброй милиони пъти.
Сюзън Бойл разплака света с гласа, таланта и историята си. След като излезе от клиниката, тя подписа договор с компанията на Саймън Коул, продуцента на „Britain's Got Talent". В края на миналата година излезе дебютният й албум. Резултатът: видеото от ТВ шоуто й счупи рекорди по гледане в Интернет, албумът й стана най-продаваният все още неиздаден албум в класацията на Amazon.com (отново рекорд), а в края на годината бе отчетено, че това е изобщо най-продаваният албум за 2009-та в света (около 17 млн. бройки за малко повече от месец на пазара). Сюзън Бойл е звезда.
Подобно е положението и с повечето победители в музикални риалити шоута по света. Въпреки упреците, че този тип програми селектират универсални, но безлични изпълнители, повечето спечелили издават доста успешни албуми и правят добра кариера, поне в началото. Нататък всичко зависи от самите тях. Ако си останат просто хубав глас, постепенно изчезват от полезрението. Ако се развиват и имат индивидуалност, публиката иска от тях още и още.
А какво се случва с българските таланти и мюзик айдъли?
През 2005 г. 17-годишният тогава пловдивчанин Марин Йончев спечели 150 000 лв. и първото място в шоуто „Стар Академи". Специалистите бяха категорични, че той има уникален глас и го очаква бляскаво бъдеще. Марин направи един посредствен клип... и с това приключи цялата му кариера. Някогашният симпатичен дебеланко е отслабнал, купил си е апартамент с наградата и има 1400 приятели във Фейсбук. Последната вест около него е, че... сестра му спечели оперен конкурс в Милано в началото на този месец.
Някои от загубилите „Стар академи" обаче успяха - ако наричате това успех. Но преценете сами.
Ивайло Колев участва неуспешно в БГ състезанието за „Евровизия", после записа албум за италианска компания и напоследък обикаля Южна Америка, където са прави на новия Рики Мартин.
Видинчанинът Деян Каменов бе харесан за вокал на D-2, където замени Дичо. С Дидо групата коренно промени стила си и записа албум в Америка, но за българския пазар, който обаче не се радва на особен успех.
Някои от другите участници също записаха по някоя песен и после тихичко изчезнаха от сцената. Никой не стана не само звезда, но дори и малко популярен като самостоятелен изпълнител в България.
Парадоксално - както често се случва в живота - най-голям успех пожъна първата изгонена от шоуто (още на 15-ия ден) - Аксиния Ченкова. Аксиния се снима за куп родни и чужди еротични и всякакви други списания, води рубрики в някои от тях, събра и малко пари, за да запише дебютен албум средна хубост. Успя обаче да си изгради име и имидж на модел и ВИП.
Най-успелият БГ „мюзик айдъл" е победителката в първото издание на шоуто Невена Цонева. „Вирджиния рекърдс" положиха доста усилия да превърнат феноменалната певица в звезда, но се провалиха. В дебютния албум на Невена "Без страх" имаше доста различни парчета, включително едно на световноизвестната композиторка Дайън Уорън, но той така и не успя да даде истински хит. Тотално сбъркан бе маркетингът на продукта Невена, оттам и резултатите се разминаха много с очакваното. Издателите направиха втори опит, но търпението на Невена се изчерпа, тя скъса договора си с тях и се премести в лагера на Слави Трифонов, където нейният любим Венелин Венков е барабанист на Ку-ку бенд. Оттогава никой повече не е чул нищо за нея.
Самият Слави, който след първия „Мюзик айдъл" бе отстранен като продуцент на шоуто, реализира в собственото си предаване паралелен конкурс, който за малко не засенчи оригинала. Победителите Борис и Нели бяха назначени за вокалисти на Ку-ку бенд. Други петима от финалистите пък бяха промотирани повече от успешно като ТВ шоу под името „Файв Старс", участваха и в турнетата на Слави, но в крайна сметка бяха зарязани от продуцента си. Петимата опитаха и самостоятелно да запишат по някоя песен, но макар много време да бяха налагани упорито в праймтайма и да имаха отделни попадения, не успяха да се задържат.
Пълен провал беше героят на втория „Мюзик айдъл" Тома. Причината отново не е в иначе страшно симпатичния изпълнител, а в издателите и продуцентите му от „Вирджиния рекърдс". Трудно е за вярване, но те отново си „оставиха ръцете", като му подбраха крайно неудачни чужди песни от международни песенни банки, които запълниха безкрайно слабия му дебютен албум. Така Тома, който в шоуто успяваше да пее дори чалга по рокаджийски, трябваше да пунтира безкрайно неубедително някаква измислена роля на фона на бездарни рок полуфабрикати. И героят стана за смях - това в страна, където рок и метъл музиката никога не са умирали и се радват на масова популярност.
Нямаше успех и последният засега айдъл Маги Джанаварова. В албума й има няколко нелоши парчета и много пълнеж, но по-важното е, че и тя не можа да изкара дори половинчат хит. Тук вината сигурно е донякъде на самата Маги, която вероятно е настоявала да работи в любимия си ар ен би стил. Но за какво тогава са продуцентите, ако не да обяснят на изпълнителя, че тази музика имаше своя пик у нас преди близо десет години, а Риана си е Риана и недоразумение като „българска Риана" или „БГ Алиша Кийс" няма аудитория у нас?
Невена, Тома и Маги засенчиха поне дузина не по-малко даровити свои колеги от айдъл конкурсите. Преслава стана вокалистка на Те на мястото на Любо и с нея групата издаде страхотен албум. Деница извисява страховития си глас в новия албум на Блуба Лу. Ясен, Стоян, Нора, Теодор и някои други упорито търсят мястото си под слънцето.
Никой от тях обаче не успя да извади дори един истински хит, който хората да харесат, запомнят и запеят. Вината не е тяхна - те са изпълнители, не композитори или продуценти.
Друг е въпросът кой все пак е виновен. И той е много спорен, а целта на тази статия не е да обижда някого.
Само констатираме факта, че в България таланти има. Но България не търси таланти, а ги пропилява безцелно. Защото нищо не може да им предложи... освен разочарования.