Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Платена формула

За британските ТВ зрители Формула 1 става все по-скъпа Снимка: Getty Images/Guiliver Photos
За британските ТВ зрители Формула 1 става все по-скъпа

Една сделка, в която участват две телевизии успя да предизвика мини революция в света на Формула 1 и да ядоса и дори разгневи стотици хиляди британци, които имат реален шанс да я провалят след около 12 месеца. Какво точно се случи, че поне за кратко медиите във Формула 1, не само британските, загърбиха битката на преследвачите на Себастиан Фетел срещу световния шампион и се захванаха с нещо, което е важно, но далеч не за всички.

Всичко тръгна от това, че лидерът в ТВ отразяването на Ф1 в световен мащаб - британският гигант ВВС обяви, че трябва да прави икономии в следващите няколко години. Босовете на държавната корпорация започнаха да налагат непопулярни мерки - орязване на бюджети, освобождаване на персонал, преместване на цели екипи извън Лондон и т.н. И нямаше как рестрикциите да не засегнат и Формула 1 - най-скъпият продукт в програмата на ВВС, който обаче е и най-рейтингов - Гран при на Канада тази година има пазарен дял от 47% за същата вечер, когато Дженсън Бътън спечели в Монреал. И обикновено от ВВС съобщават, че средно всяко състезание, което се дава на живо се гледа от над 2 милиона зрители.

Първоначално се говореше, че ВВС може да се откаже от сделката да излъчва Формула 1 в края на сезона, след това се предполагаше, че все пак ще изкара до края на 2012, а парите, които плаща компанията на фирмите на Бърни Екълстоун за ТВ правата за Ф1 не са никак малко - 40 милиона лири на година.

Помните злополучната оферта, зад която седеше Рупърт Мърдок и която трябваше да му осигури търговските права и на практика собствеността върху Формула 1, нали? Това стана точно преди големите скандали във Великобритания, свързани с Мърдок и медиите и спирането на вестник „News of the World" и всички във Формула 1 реагираха остро - при това положение Мърдок щеше да насочи излъчването на състезанията към платени канали като неговите. Тогава представителите на отборите заявиха, че за тях е изключително важно Формула 1 да се предава по ефирни телевизии, както е фиксирано в настоящия договор „Конкорд". И на пръв поглед, Бърни отстъпи.

Но след това се появиха проблемите на ВВС и малко по-късно на сцената изгря друг британски ТВ гигант - Sky Sports. Представителите на Sky „влязоха" в сделката за ТВ правата за Ф1 във Великобритания заедно с ВВС и според новият договор те ще излъчват световния шампионат до 2018 година.

Феновете все още се вълнуват дали настоящите коментатори на ВВС ще запазят местата си, но неприятните новини започнаха една след друга: Sky ще дава на живо всички състезания, а ВВС - само половината, останалите ще могат да се гледат в неделя вечер под формата на репортаж с продължителност около 1 час. Този формат вече се използва със спорен успех във Финландия и Япония. И най-важното - феновете във Великобритания, които искат да гледат Ф1 ще трябва да си плащат, както стана преди няколко години с футболните мачове. Sky няма да предлага отделен абонамент за Ф1, т.е абонирането става на общо основание - от 400 лири на година до над 600 за тези, които искат да гледат състезанията в HD формат. В интерес на истината, за ВВС също се плаща - 140 лири на година държавна такса, но в нея влиза всичко, което създава корпорацията като медиен продукт, не само шоуто на Мартин Брандъл и Дейвид Култард.

За да подслади хапчето за отборите, Бърни, заедно със Sky им обеща, че всеки тим ще спечели по 1 милион лири от новата сделка - тя е за 55 милиона паунда на сезон, за компаниите на Екълстоун цената остава същата като досега - 40 милиона лири, останалите пари са за отборите. Но реакциите от тимовете са умерено оптимистични, а най-важното е, че големите автомобилни компании и мултинационалните спонсори все още мълчат.

Защото покрай новата сделка упорито се пропуска една много важна нейна слабост - след като трябва да плащат, за да гледат Ф1, то феновете сериозно ще намалеят. Едва ли някога ще успее да постигне рейтингите на ВВС, поне не в обозримо бъдеще, а това твърдо означава по-малко зрители. А по-малкото зрители автоматично означават, че отборите ще получават по-малко пари. Според едни сложни изчисления спонсорите дават пари на тимовете заради това, че състезанията се гледат в цял свят и на някои важни за тях пазари, при това от много хора. Сега тези хора намаляват и следователно, по-късно ще намалеят и парите, които се дават за тази реклама. Точно това притеснява шефовете на отборите.

И другият риск по сделката е изцяло за Sky - ако феновете бойкотират новото отразяване на световния шампионат, то сделката може да се окаже провал. Както стана с дигиталната ТВ, която трябваше да отразява състезанията във Ф1 в началото на века - изключително амбициозен и скъп проект, който обаче спря през 2002 защото малцина бяха готови да плащат, за да ползват програмите му.

Великобритания не е най-големият пазар във Формула 1, но определено е един от най-важните. Със сигурност Бърни иска да качи Формула 1 в ефира на платените телевизии, но засега няма гаранции, че ще успее дори във Великобритания, където интересът към спорта е много голям. И почти сигурно няма да успее на другите важни пазари - Германия, Франция и Италия. Най-малкото защото ще е трудно феновете да бъдат убедени, че след като могат да гледат без пари качественото отразяване на RTL защо ще трябва да плащат за ново, което в най-добрия случай ще е на същото ниво? И ще са прави, а сложните сметки отново ще останат за Екълстоун и съдружниците му. А в по-малките държави, където интересът към Ф1 не е толкова сериозен подобен бизнес модел е обречен на неуспех.

Със сигурност сделката между ВВС и Sky е важна за Ф1, но в момента никой не се наема да прогнозира дали тя ще се окаже успешна. Със сигурност обаче феновете са недоволни, да видим как ще се отрази това на бизнеса.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените