Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Lotus ще се бори отново за титлата

Собственикът на Лотус Тони Фернандес (крайният вляво) е убеден, че тимът отново ще се бори за титлата Снимка: getty images
Собственикът на Лотус Тони Фернандес (крайният вляво) е убеден, че тимът отново ще се бори за титлата

Г-н Фернандес, Lotus отново е на "Монца" - една сбъдната мечта?

- Да, сбъдната мечта, цяла година сбъдваме мечтите си. Преди година получихме мястото си във Формула 1 от Макс Мозли, бившият президент на ФИА. Беше много вълнуващо. За мен е още по-вълнуващо, интересувам се от Формула 1 от години. Досега не бях идвал на "Монца", сега за първи път съм тук, и то с мой тим във Формула 1, който се нарича Lotus.

Как решихте да инвестирате във Формула 1?

- Винаги съм смятал Формула 1 за фантастичен спорт, фантастична изява на марки. Пример - основах Еър Азия преди девет години, започнахме с два самолета, сега имаме сто. А и обичам Формула 1. Когато се появи възможността да възстановим Lotus, въобще не се поколебах. Може би ако тимът се казваше Фернандес Рейсинг, нямаше да ви е интересно да говорите с мен. Но Lotus Racing въздейства по различен начин. Това ме убеди да пробвам. А и изградихме тима от нулата, много от другите отбори са купувани и продавани много пъти, но в нашия случай началото поставихме аз, Майк Гаскойн и кучето му. Преди година разполагахме само с това. Нямахме дори една отвертка. Беше труден, но специален момент, не купуваш друг отбор, а започваш от нулата. Ние разполагаме със страхотни традиции, изграждаме тима, променяме го - почти както в началото е направил Колин Чапмън, което е специално.

Колко трудно беше да започнете с известна марка, но от нулата?

- Някои хора се объркват - говорят за "предишния" Lotus, сега за новия тим. Но ние сме тук, имаме подкрепата на семейство Чапмън, колите ни са в зелено и жълто. Всички смятаха, че с името ще дойде и напрежението, но не е така. Не сме обещавали нищо. Върнахме една известна марка в автомобилния спорт от нищото. Не можем да очакваме, че веднага ще станем световни шампиони. Искаме да е така, но не става. Няма смисъл да се състезаваш, ако не вярваш, че един ден ще си световен шампион. Преследваме тази цел, но няма напрежение да се представим добре. Единственото, което искам е да сме най-добрият от новите отбори.

Няма "стар" и "нов" Lotus, има само един Lotus, нали така?

- Да, абсолютно. Според мен, първата година се борим, за да спечелим уважението на феновете, уважението на семейство Чапмън и малко по малко да оформяме тима. Наистина Lotus е само един, както казахте, има само един тим Lotus.

Скъпо удоволствие или сериозен бизнес?

- Скъпите неща не винаги са приятни. Не го правя от суета. Има много по-евтини начини, за да те дават по българската телевизия от това да основеш отбор във Формула 1. За мен това е бизнес. Аз обичам конкуренцията, искам да покажа, че страната ми може да се състезава с останалата част на света. Моите деца и връстниците им в Малайзия трябва да вярват, че могат да станат световни шампиони. И ако видят болид от Малайзия и нашето участие в тим, който побеждава, това е важно за нас. Това е основната причина да съм във Формула 1. Второ, не можеш да управляваш бизнес или да имаш отбор, ако постоянно губиш пари. Все някога ще стигнеш дъното. Така че това начинание трябва да има финансов смисъл. Смятам, че марката Лотус прави задачата ни много по-лесна.

Какъв е начинът един малък отбор да е печеливш?

Има много начини - традиционното спонсориране, наградните фондове се увеличават, догодина ще са 20 състезания, така че наградните фондове ще са повече. Разходите трябва да са разумни. Дори и да станем световни шампиони, пак няма да имаме моторхоум, който да е голям колкото са сегашните на другите тимове. Това не прави болида ти по-добър. Важни са и допълнителните бизнеси - като лицензиране, Ferrari вършат страхотна работа в това отношение, предстои ново споразумение "Конкорд", по него отборите ще получават повече пари. Така че моментът е подходящ.Основах авиокомпанията си три дни след 11 септември 2001. Всички казаха, че съм луд. Подписах сделката на 8 септември, а на 11-и светът вече не беше същият. Можех да се откажа от тази сделка, но мисля, че е страхотно да се включиш в бизнеса, когато нещата не са наред. Сега Формула 1 се променя, така че моментът е подходящ.Разходите намаляват, приходите се покачват. Интересът в цял свят към Формула 1 расте. Ние също имаме заслуга за това, заради нас расте интересът в Азия. Смятам, че имаме добър шанс да превърнем това в успешен бизнес.

Какво да очакваме от Lotus в близко бъдеще, още догодина?


- Надявам се, че ще започнем редовно да печелим точки, да се борим да място в средата на колоната, надявам се, че ще стигаме до третата част на квалификацията по-често. И да се борим с вече утвърдените отбори. Това ще е целта ни. Ние постоянно подобряваме представянето си и се надявам, че догодина ще изпълним целите си.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените