„Газпром" ще използва тръбите за „Южен поток" в строителството на „Турски поток", което започва до дни, но рисовете пред мащабния проект на руския монополист произтичат от липсата на официален договор с Анкара.
"Газпром" за пръв път започва мащабен проект в чужбина, без да са сключени задължаващи споразумения за него, пише в. "Комерсант". Така Москва рискува да остане с недовършена тръба насред Черно море.
Забавянето е по политически причини, като според „Газпром" споразумението с Турция ще бъде подписано след изборите там в началото на следващия месец. Според анализатори обаче ябълката на раздора е в цената на природния газ, която руската страна не иска да намали.
Бързането на Москва дава предимство в ръцете на Турция, която вече получи отстъпка със задна дата от 1 януари в цената на синьото гориво, но основно за частните клиенти - от 374 долара за хиляда куб. м газ до 300 долара за хиляда куб. м. газ за първото тримесечие на 2015 г. и до 260 долара за хиляда куб. м. газ за второто тримесечие.
Отделно, турската държавна компания „Боташ" се опитва да намали цената с 15 на сто заради бъдещия транзит на руски газ през нейна територия. „Турско поток" ще пренася 64 млрд. куб. м. газ до гръцко-турската граница по дъното на Черно море и през 2019 г. ще измести изцяло Украйна като транзитна страна.
Друга цел на „Турски поток" е да изпревари „Южния газов коридор" на ЕС и проекта „ТANAP", който Анкара също приоритизира.
„След провала на проекта "Южен поток" руската компания изпадна в неизгодна позиция - трябваше спешно да търси алтернатива, да плаща неустойки, да плаща за наем на кораби и за
съхранение на тръби", коментира пред „Ведомости" анализаторът от "Сбербанк" Валерий Нестеров.
Ако претенциите на Турция се окажат прекалено високи, "Газпром" разполага с варианта да се върне към българския проект, но колкото повече време минава, толкова по-малки са шансовете това да се осъществи, допълва експертът.