Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тротинетките - регулирай трудно

Предвиждат се промени в закона за по-голяма регулация Снимка: iStock
Предвиждат се промени в закона за по-голяма регулация

Два месеца след като тротинетките под наем стъпиха на българския пазар, електрическите скутери вече са част от градския облик на София.

Те са навсякъде около нас, разполагат със собствени паркоместа, но и понякога са спрени на най-необичайни точки.

Можем да ги видим оставени по средата на тротоар или велоалея, подпрени на стълб или почиващи си на пейка. Тротинетки могат да бъдат видени "паркирани" в контейнери за боклук, в езерото "Дружба", в асансьора в мола и дори във фонтаните на НДК.

В столицата вече има три фирми, които предлагат е-скутери под наем - Lime, Bird и Hobo. Както компаниите, така и Столична община ги промотират като устойчива алтернатива на автомобилите, която предлага по-чист и модерен превоз чрез облекчаване на трафика, без да замърсява въздуха.

Вместо да улеснят придвижването на много места в София обаче, за 2 месеца тротинетките сякаш направиха точно обратното - водачите им влизат в конфликтни ситуации както с пешеходци, така и с шофьорите на автомобили.

Според мобилните приложения Lime, Bird и Hobo тротинетките могат да се карат само по велоалеите. Щом тротинетката попадне в зона, която не е велоалея, приложението започва да алармира, че водачът се намира на неподходящо място и се налага да преустанови маршрута си.

Това не означава, че е "изключено" да се кара на други места - например по пътя, наравно с колите, или по тротоарите, с маневри между пешеходците. Нарушението на правилата е почти неизбежно за всеки, който реши да премине през града с е-скутер, тъй като големите велосипедни трасета в столицата все още не са свързани помежду си.

Много градове в чужбина вече се опитаха да наложат правила за движение на електрическите тротинетки. В Мадрид забраниха движението им по тротоарите, а 10 дни след навлизането на Bird в Люксембург компанията се сдоби със срок да изнесе тротинетките от столицата заради опасностите за другите участници в движението. Временна забрана за е-скутерите беше въведена и в Сан Франциско заради оплаквания. Франция също подготвя проектозакон, който засяга движението на тротинетките.

В някои страни липсата на правила за движение на е-скутерите предизвиква дори фатални инциденти. През юли влогърката Емили Хартиридж загина в Лондон, след като беше ударена от камион, докато кара тротинетка. Миналата година в Барселона е-скутер блъсна и уби 92-годишна жена. В Берлин са регистрирани 74 пътни инцидента с участието на тротинетки.

В София по последна информация инцидентите с тротинетки са общо 11 (по данни на Института за пътна безопасност).

От Съюза на слепите във Варна поискаха допълнително изискване към производителите да монтират постоянна звукова сигнализация при движението на тротинетки в градска среда.

От КАТ обещават, че ще изготвят регулация, като вече има наредба, която е внесена за обществено обсъждане.

Според документ, публикуван на сайта на държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" преди месец, се предвиждат законови промени, засягащи тротинетките. Е-скутерите ще бъдат третирани като "индивидуално електрическо превозно средство". Така те се приравняват на велосипедите според някои точки, и на мотопеди и мотоциклети - според други.

Наредбата предвижда и възрастови ограничения. Според нея лицата от 14 до 16-годишна възраст ще могат да управляват тротинетки само по велоалеи. Хората, навършили 16 г., ще могат да карат и по улици и пътища, но плътно вдясно, като се съобразяват с автомобилите.

Ако проектозаконът влезе в сила обаче, той вероятно би засегнал само тези, които са си закупили лично електрическа тротинетка.

За тротинетките под наем ще трябва да се направят и допълнителни промени, защото устройството, чрез което се отключва е-скутера, няма как да знае на каква възраст е водачът. Според промените ограничението на скоростта на тротинетките ще бъде 25 км/ч, като всяка община ще може да определи и по-ниска скорост на движение. Тротинетките под наем се контролират от приложението, например в паркове и градски градини софтуерът на Lime ограничава скоростта им до 10 км/ч.

Предвидени са и глоби за водачи, които нарушават правилата, като те ще бъдат съобразени Закона за движение по пътищата.

И докато властите се опитват да регулират движението, потребителите регулират пазара... или не точно. Търсенето на тротинетки не просто расте, но и те се оказват честа жертва на опити за кражби и „хакване".

В YouTube дори има видеа, които насърчават потребителите на мобилните приложения за тротинетки да правят "хакове", като показват в лесни стъпки как могат да карат безплатно. Групи в социалните мрежи от своя страна се превръщат в платформи за споделяне на промо кодове и идеи как пътуването с тротинетка да стане безплатно.

Докато предстои регулациите все още са във фаза "обсъждане", лятното часово време ще се смени със зимно.

Броят на тротинетките по улиците на София вероятно ще намалее по естествени причини - трудно ще се кара през сняг, поледица или киша.

Времето до следващия активен сезон обаче ще е напълно достатъчно за създаване на базови правила за движение, така че е-скутерите да изпълнят ефективно обещанието си за адекватна и сигурна алтернатива за транспорт в града.

 

Най-четените