Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) спря обществената поръчка за доставката на 42 нови влака на "БДЖ - Пътнически превози".
Търгът беше с бюджет от 675 млн. лева и бе подготвян в продължение на две години. Въпреки това в крайна сметка в него са заложени съмнителни условия.
Днес в БДЖ е получено уведомление от комисията за образувано производство по жалба срещу обществената поръчка. На основание чл. 203, ал. 3 от Закона за обществените поръчки това спира процедурата.
Жалби срещу тържните правила в КЗК са внесли три от световните лидери в производството на влакове - германският Siemens е внесъл две жалби, Skoda и китайската държавна CRRC - по една.
Към момента именно Siemens и Skoda са основните доставчици на подвижен състав за българските пътнически железници.
По време на служебното правителство Китай от своя страна предложи да доставя влакове в България и да сглобява част от тях в страната.
Световните компании обаче останаха недоволни от условията на обществената поръчка, която е разписана за по-бавни, енергоемки и неудобни влакове.
Освен това е планирано сервизът на подвижния състав, който би дошъл най-рано през 2024-а, да се плаща с парите от субсидиите, които БДЖ получава по договора за предоставяне на обществена услуга.
Тук проблемът е, че този договор изтича и не се знае дали отново ще бъде предоставен на българските държавни железници, или на друг пътнически превозвач.