Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Тол системата може да заработи най-рано на 1 февруари 2020 г.

Проф. Олег Асенов от АПИ обясни, че превозвачите искат още по-ниска такса. Снимка: Getty
Проф. Олег Асенов от АПИ обясни, че превозвачите искат още по-ниска такса.

Трудно е да се говори за конкретна дата, на която ще започне да функционира тол системата по пътищата в България. Това обясни проф. Олег Асенов от Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).

Според проф. Асенов обаче оптимистичният вариант е тол системата да заработи на 1 февруари 2020 г.

"Би могло и по-рано, но не много по-рано, защото има процедури, които трябва да преминат", обясни експертът от АПИ в ефира на bTV. Сред тях е и нотификация пред Европейската комисия за новия обхват на системата.

Вече започнаха работа четирите демонстрационни центъра на Националното тол управление. Там превозвачите могат да тестват издаването на маршрутни карти за тежкотоварни автомобили. Освен това те вече дават и своите мнения и препоръки към тол системата.

В момента се работи с последната тестова такса - между 18 и 25 ст. на километър за камион над 12 т. По думите на експерта тарифи под 15 ст./км няма как да са "здравословни".

"При тази тарифа [18-25 ст.] превозвачите видяха, че разстоянието София-Бургас струва 73 лв. за тях", обясни проф. Асенов. Още при първия разговор представители на фирмите са казали, че може би таксите трябва да бъдат оптимизирани още, т.е. да станат по-ниски.

При тарифи 18-25 ст. се очаква да се стигне до приходи от системата на стойност 600 милиона лева. Те ще паднат на 550 милиона при тол такса 15 ст. като към тях ще се добавят още 220 милиона лева от вилетки.

 

Най-четените