Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

НСИ: 5,2% инфлация от началото на годината, 2,2% спрямо февруари

Цените на основни продукти и услуги продължват да растат Снимка: iStock
Цените на основни продукти и услуги продължват да растат

От началото на годината в страната има отчетена инфлация в размер на 5,2%, като спрямо същия период за 2021 г. инфлацията е 12,4%. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

Според индекса на потребителските цени, изготвян от НСИ, увеличението в цените между февруари 2022 г. и март 2022 г. е средно 2,2%. Средногодишната инфлация за периода април 2021 - март 2022 г. спрямо периода април 2020 - март 2021 г. е 6%.

От НСИ отчитат и как са се променили цените на стоките и услугите в потребителските групи към март 2022 г. спрямо предходния месец:

  • хранителни продукти и безалкохолни напитки - увеличение с 3,3%;
  • алкохолни напитки и тютюневи изделия - увеличение с 0,1%;
  • облекло и обувки - намаление с 0,5%;
  • жилища, вода, електроенергия, газ и други горива - увеличение с 1%;
  • жилищно обзавеждане, домакински уреди и принадлежности и обичайно поддържане на дома - увеличение с 0,9%;
  • здравеопазване - увеличение с 0,3%;
  • транспорт - увеличение със 7,9%;
  • съобщения - увеличение с 0,6%;
  • развлечения и култура - намаление с 0,6%;
  • образование - увеличение с 0,7%;
  • ресторанти и хотели - увеличение с 2,8%;
  • разнообразни стоки и услуги - увеличение с 1,1%.

От НСИ отчитат, че през март 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: ориз - с 1,6%; брашно - с 5,9%; хляб - с 1,8%; макаронени изделия - с 2,6%; месо от едър рогат добитък - с 4.2%; свинско месо - с 5.2%; месо от домашни птици - с 8.2%; малотрайни и трайни колбаси - съответно с 3.5 и 1.6%; мляно месо (кайма) - с 5.3%; риба - с 1,8%; нискомаслено прясно мляко - с 1,8%; кисело мляко - с 1,9%; сирене - с 3,4%; кашкавал - с 3%; извара - с 4,6%; яйца - с 8,3%; млечни масла - с 2,5%; маргарин - с 1,9%; олио - с 23,3%, цитрусови и южни плодове - с 2,9%, зеле - със 7,3%, пипер - с 6,3%, зрял лук и чесън - с по 0,5%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) - с 3,2%, маслини - с 3,5%; гъби - с 1,5%; леща - с 4,4%; картофи - с 5,9%; захар - с 3,1%; шоколад и шоколадови изделия - с 2,8%; оцет - с 1%; сол - с 1,9%; кафе и чай - с по 2,3%; минерална вода - с 1,8%; газирани напитки - с 1,6%; плодови сокове - с 4,2%; вина - с 2,3%.

Все пак през март 2022 г. се отчита и намаляване на цените при някои продукти. Такива са пълномасленото прясно мляко - с 0,1%; доматите - с 1,5%; краставиците - със 7,1%; зелен лук и праз - с 4,7%; листните зеленчуци - с 5,9%; зрял боб - с 0,7%; ракии - с 0,2%; бира - с 1,3%.

През разглеждания месец в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано увеличение на цените при: облекло - 0,1%; материали за ремонт и поддържане на жилище - с 3%; въглища - с 5,8%; дърва за отопление - с 1,4%; пелети - с 3%; хладилници - с 1,6%; готварски печки - с 2,3%; прахосмукачки - с 4,4%; препарати за почистване на съдове - с 4,4%; прахове за пране - с 0,2%; дизелово гориво - с 12,9%; автомобилен бензин А95Н - с 13%; автомобилен бензин А100Н - с 11,5%; газ пропан-бутан за ЛТС - с 12%; метан за ЛТС - с 2,5%; моторни и смазочни масла - с 2%; цветарство - с 3,6%; услуги по обществено хранене - с 3,1%; бръснаро-фризьорски услуги - с 2,1%; продукти за лична хигиена - с 2,3%; козметични продукти - с 1,5%.

През март 2022 г. в групите на нехранителните стоки и услугите е регистрирано намаление на цените при: обувки - с 1;9%; мебели - с 0,9%; отоплителни уреди - с 0,3%; гуми за автомобили и велосипеди - с 0,3%; телевизори - с 1,4%; настолни персонални компютри и лаптопи - с по 0,1%; таблети - с 0,3%; пакетни услуги за почивка и туристически пътувания - с 2,9%; автомобилни застраховки - с 5,1%; и други.

През март 2022 г. е регистрирано увеличение на цените на лекарствените продукти - с 0,3%, лекарските и стоматологичните услуги - съответно с 1,2 и 0,6%.

 

Най-четените